کد خبر: ۳۶۹۳۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
با مدیریت بن سلمان به وقوع می پیوندد؛

روزهای آخر ولیعهدی«بن‌نایف»/ کودتا در عربستان تکمیل می‌شود؟

طی روزهای اخیر بار دیگر زمزمه حذف «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» از مسند ولیعهدی پادشاه سعودی شنیده شده و اخبار رسیده حاکی از جدیت دربار در عملیاتی کردن این تصمیم است.
آفتاب‌‌نیوز :
اخبار داخلی از دربار رژیم آل سعود حاکی است کودتای آرامی که در ژانویه سال جاری میلادی و در جلسه مشترک ملک سلمان و مشاورانش طرح ریزی شد، به مراحل اجرایی و نهایی خود نزدیک می شود.روزهای آخر ولیعهدی«بن‌نایف»/ کودتا در عربستان تکمیل می‌شود؟

در دی ماه سال گذشته خبری با عنوان «در جلسه ویژه سلمان با مشاورانش چه گذشت/ کودتای نرم علیه بن نایف» منتشر شده بود. در این خبر آمده بود: «تشدید بیماری ملک سلمان منجر به یارگیری متقابل و گسترده ولیعهد و جانشین وی ـ محمد بن سلمان ـ از میان شاهزادگان شده است. از این رو برکناری ولیعهد فعلی عربستان سعودی بیش از هر زمان دیگری محتمل به نظر می‌رسد. با این حال ملک سلمان و فرزندش محمد در این خصوص ملاحظاتی دارند و در صددند این برکناری را با کمترین هزینه ممکن صورت دهند.»

حال اخبار رسیده حاکی از آن است که طی ۴ ماه اخیر، محمد بن سلمان و پدرش در حال زمینه سازی برای کودتای آشکار علیه بن نایف بوده‌اند، کودتایی که به نظر می رسد زمان اندکی تا تحقق نهایی آن باقی مانده است.

بنابر اعلام منابع آگاه، ملک سلمان و مشاورانش طی هفته های اخیر جلسات متعددی در خصوص اوضاع دربار پس از برکناری محمد بن نایف از قدرت برگزار کرده اند. در این جلسات عموم مشاوران شاه سعودی به وی درباره کنترل اوضاع دربار پس از حذف بن نایف اطمینان داده اند.

از سویی؛ در جلسات متعددی که میان ملک سلمان و مشاورانش برگزار شده، احتمال اقدامات تلافی جویانه یا طغیان گری برخی شاهزاده ها ـ به رهبری بن نایف ـ در صورت کنار گذاشتن وی از قدرت پیش بینی شده است.

از سوی دیگر؛ مطابق شنیده ها از دربار سعودی، محمد بن سلمان اصرار زیادی دارد تا برکناری محمد بن نایف از سمت ولیعهدی پادشاه هر چه سریع تر عینیت یابد، که البته تشدید وخامت اوضاع جسمی ملک سلمان در عجله فرزندش برای حذف بن نایف بی تاثیر نبوده است.

این گزارش می افزاید: محمد بن سلمان معتقد است در صورت مرگ شاه سعودی، اعمال هر گونه تغییر اساسی در دربار و راضی کردن علمای دربار نسبت به پذیرش تغییرات موجود تقریبا ناممکن خواهد بود.

او معتقد است انتقال قدرت ولیعهدی به وی باید با تلاش های پدرش برای اقناع علمای دربار و برخی شاهزادگان صاحب نفوذ همراه باشد زیرا در غیر این صورت، وی قدرت صف آرایی در برابر مخالفت ها را نخواهد داشت.

با این حال به نظر می رسد مدیریت معادلات دربار متزلزل سعودی پس از کناره گیری بن نایف از قدرت چندان آسان نخواهد بود زیرا همچنان بسیاری از شاهزادگان سعودی نسبت به حضور بن سلمان در راس معادلات سیاسی ریاض نه تنها نگاه ایجابی و مثبتی ندارند که به شدت مخالف این مسئله اند.

لازم به ذکر است که اخیرا محمد بن سلمان در تکمیل کودتا علیه بن نایف سعی کرده است گارد ملی عربستان را تحت نظارت و کنترل خود در آورد، اما نیروهای ویژه و گارد ملی این کشور هنوز حاضر به فرمانبرداری از او به عنوان جانشین ولیعهد نیستند.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
0
سر نگونى نزديك است وهابي ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین