آفتابنیوز : محدودیت قابل توجه تعداد هواپیماهای فعال در ایران، باعث شده ایرلاینهای داخلی نسبت به پروازهای بین المللی خود تنها به چند اولویت بسنده کنند و در عمل شرکت های هواپیمایی فعال در منطقه تعداد زیادی از مسافران ایرانی به مقصد برسانند، موضوعی که به نظر میرسد ضرری بزرگ برای صنعت هوانوردی ایران به وجود آورده است.
علیرضا بحیرایی کارشناس صنعت هوانوردی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره ضرورت ورود ایرلاینهای ایرانی به عرصه بین المللی اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی تعداد قابل توجهی از ایرانیها در طول سال برای سفرهای تفریحی به کشورهای مختلف منطقه سفر میکنند، اگر این رقم را با سفرهای کاری و مسافرت کسانی که در خارج از کشور زندگی میکنند اضافه کنیم، رقمی به دست میآید که کنترل بازار مربوط به آن را به امری بسیار مهم و حیاتی تبدیل میکند.
وی با بیان اینکه حداقل در سال سه میلیون سفر بین المللی از سوی مسافران ایرانی به ثبت میرسد، تاکید کرد: هرچند مشخص کردن رقمی دقیق در این رابطه منوط به ارزیابی های اقتصادی ایرلاینهاست اما اگر پایینترین رقمها را در میانگین پروازهای منطقهای ثبت کنیم نیز رقمی نجومی به دست میآید.
بحیرایی افزود: این در حالی است که بخش قابل توجهی از پروازهای به ثبت رسیده مربوط به مسیرهای دورتر در قارههای اروپا و آمریکاست که ایرلاینهای ایرانی سهم چندانی از آن ندارند. اگر به طور میانگین در تمام مسیرها قیمت بیلت خریداری شده توسط ایرانیها را سه میلیون تومان ارزیابی کنیم، میبینیم که در طول یک سال 9000 میلیارد تومان به شرکت های هواپیمایی فعال در منطقه هدیه کردهایم.
این کارشناس با مثبت ارزیابی کردن خرید هواپیماهای جدید از سوی ایرلاینهای ایرانی، تصریح کرد: در چنین چارچوبی است که مشخص میشود خرید هواپیمای جدید نه تنها اولویتی جدی، که در بین اصلیترین اولویتهای اقتصادی کشور جای میگیرد. اگر ایرلاینهای ما بتوانند تنها بخشی از این بازار 9000 میلیارد تومانی را از آن خود کنند، نه تنها میتوان در زمانی کوتاه تمام مبلغ خرید هواپیماها را تسویه کرد که سودی قابل قبول نیز نصیب صنعت هوانوردی کشور شود.