کد خبر: ۳۶۹۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
در صدر هیات عالیرتبه سیاسی‌، اقتصادی‌ و برای سفری دو روزه

نخست‌وزیر هند عازم تهران شد؛ «نارندرا‌مودی» در ایران به‌دنبال چیست؟

نارندرا مودی « نخست وزیر هند درصدر هیات عالیرتبه سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و امنیتی برای سفری دو روزه بعدازظهر یکشنبه دهلی نو را به مقصد تهران ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت امورخارجه هند دقایقی پیش با انتشار بیانیه ای با اعلام این مطلب ،توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی و امضای تفاهمنامه و برنامه همکاری فرهنگی دو کشور را از جمله اهداف این سفر عنوان کرد.
این سفر که نخستین دیدار نخست وزیر هند به ایران در 15 سال گذشته است ،به دلیل لغو تحریم ها و رفع موانع سرمایه گذاری ازاهمیت بالایی برای هر دو کشور برخوردار است.

به گزارش آفتاب، نخست وزیر هند روز یکشنبه پیش از ترک دهلی نو به سوی تهران با انتشار توئیت در صفحه شخصی خود با اشاره به برنامه دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری نوشت دیدار با رهبر عالی و رئیس جمهوری ایران ،فرصتی مهم برای پیشبرد مشارکت راهبردی بین ایران و هند است.

«نارندرا مودی » در ادامه این توئیت،تقویت روابط اقتصادی ،تجاری ،فرهنگی و مشارکت در زمینه انرژی را از مهمترین اهداف وی در سفر به ایران ذکر کرده است .

نخست وزیر هند دراین توئیت اظهار امیدواری کرده است که توافقنامه چابهار دراین سفر نهایی شود.

وی در ادامه با اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی ایران و هند نوشته است دو کشور دارای روابط تاریخی و منافع مشترکی در صلح ،امنیت ،ثبات و رفاه در منطقه هستند.

گفته می شود در سفر «مودی» به تهران 14 سند همکاری بین دو کشور در زمینه سرمایه گذاری درچابهار، ترانزیت سه جانبه بین ایران -هند و افغانستان ،یاداشت تفاهم و برنامه مبادلات فرهنگی امضا شود.

برنامه‌های مودی در تهران

خبرگزاری هندی پی.تی.آی نیز نوشت انتظار می رود که نخست وزیر هند در ضیافت ناهار رئیس جمهوری ایران شرکت کند.«نارندرا مودی «نخست وزیر هند قرار است عصر امروز(یکشنبه)در صدر هیاتی سیاسی،اقتصادی و امنیتی وارد تهران شود.دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری از برنامه های سفر نخست وزیر هند به ایران اعلام شده است.

گفته می شود در سفر «مودی» به تهران 14 سند همکاری بین دو کشور در زمینه سرمایه گذاری درچابهار، ترانزیت سه جانبه بین ایران -هند و افغانستان ،یاداشت تفاهم و برنامه مبادلات فرهنگی امضا شود.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند روز گذشته در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در دهلی نو نیز گفت ایران و هند همکاری خود را در زمینه های تجاری،فناوری،سرمایه گذاری ،زیربنایی وامنیت انرژی توسعه می دهند.

وی،مهمترین زمینه همکاری بین تهران و دهلی نو را بخش انرژی عنوان و خاطرنشان کرد همکاری دو کشور در میدان گازی «فرزاد ب» روابط ایران و هند را از روابط مشتری و فروشنده به شرکای واقعی در حوزه انرژی تغییر می دهد.

نخست وزیر هند تاکید کرده است که در روابط جدید بین ایران و هند، بندر چابهار به مرکز منطقه ای ترانزیت ، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می شوند.

وی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه گفته است که فرصت های سرمایه گذاری در بندر چابهار می تواند به نفع ایران، هند و کل منطقه باشد.

توسعه بندر چابهار، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی و امضای تفاهمنامه و برنامه همکاری فرهنگی دو کشور از جمله اهداف مودی در این سفر عنوان شده است.

این سفر که نخستین دیدار نخست وزیر هند به ایران در 15 سال گذشته است، بدلیل لغو تحریم ها و رفع موانع سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برای هر دو کشور برخوردار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین