کد خبر: ۳۶۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۰
کاندولیزا رایس:

گزینه نظامی در این مرحله مطرح نیست

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس گفت: آمریکا در این مرحله اعتقادی به اینکه گزینه نظامی بر ضد ایران برای مهار برنامه هسته‌ای این کشور در دستورکار قرار گیرد، ندارد.

فرانس پرس در این زمینه تصریح کرد: به علت نگرانی‌ها در اروپا از تلاش آمریکا برای حمله نظامی به ایران همانند اقدام این کشور بر ضد عراق، رایس از ماه‌ها پیش از هرگونه اشاره به احتمال حمله نظامی آمریکا علیه تهران خودداری کرده است، اما وی پنجشنبه ضمن تاکید بر راه‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران، در عین حال راه‌ها را در مقابل امکان اقدام نظامی باز گذاشت.

از رایس سئوال شد که آیا آمریکا به کارگیری اقدام نظامی بر ضد ایران را بعید می‌داند، که وی پاسخ داد: رییس جمهوری آمریکا هرگز هیچ گزینه‌ای را بعید نمی‌داند.

وی افزود: ما همچنان به شیوه و روند دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و دراین مرحله انتقال از روند دیپلماتیک مطرح نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا تهران را به تنش‌آفرینی عمدی در مورد اختلافات هسته‌ای متهم کرد وگفت: این مسئله چالش خطرناکی برای تمام جامعه بین الملل است.

رایس گفت که آمریکا برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی به تروئیکای اروپایی می‌پیوندد.

وی اظهار داشت که شورای امنیت باید از نظام ایران بخواهد از آنچه اشتیاق ایران برای تولید سلاح هسته‌ای نامید، دست بردارد.

رایس افزود: آمریکا شورای امنیت را برای تحقق این مسئله تشویق خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا به رایزنی نزدیک و مستحکم با دولت‌های تروئیکا و اتحادیه اروپایی، روسیه و چین ودیگر اعضای جامعه بین‌المللی طی روزها و هفته‌های آینده با آغاز این مرحله دیپلماتیک جدید و پیشرفت آن ادامه خواهد داد.

رایس افزود: آمریکا مایل است  مسئله هسته‌ای ایران از راههای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حل شود، تا جهان از تهدید ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای دور باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که کشورش از موضع اتحادیه اروپا - که خواستار ارجاع مسئله هسته‌ای ایران به شورای امنیت شده است - کاملا حمایت می‌کند.

رایس گفت: ما نیز با این مسئله موافقیم که اقدام دولت ایران در فک پلمب در چالش با قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که نشان می‌دهد گزینه رویارویی با جامعه بین‌المللی را به جای همکاری و مذاکره برگزیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: همچنان که دولت‌های تروئیکا و اتحادیه اروپایی تصریح کردند، این اقدامات تحریک آمیز که نظام ایران به آن دست می‌زند، پایه‌های مذاکرات را ویران کرده است.

رایس مدعی شد: هیچ دلیل مسالمت‌آمیز برای اینکه نظام ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سربگیرد، وجود ندارد، ما به علت تاریخ طولانی ایران در مخفی نگه داشتن فعالیت‌های حساس هسته‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نقض تعهداتش و مخالفت با انجام همکاری با تحقیقات آژانس و طرح‌های دیپلماتیک که دولت‌های تروئیکای اروپایی و روسیه ارایه کرده‌اند، عمیقا نگران هستیم.

مقامات آمریکایی و اروپایی که در یک موضع هماهنگ و همسو علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران جبهه‌گیری کرده‌اند، تلاش می‌کنند با استفاده ابزاری از جامعه بین‌الملل با خطرناک نشان دادن فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران زمینه جلب حمایت‌های بین‌المللی از تلاش‌های یکجانبه برای کشاندن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت به منظور اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه تهران فراهم کنند.

این در حالی است که جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل که به برلین رفته ، مدعی شد که ایران تهدید بسیار بزرگی برای صلح و امنیت در جهان به شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین