کد خبر: ۳۶۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۰

اعترافات خرم درباره وضعیت هواپیمایی کشور

آفتاب‌‌نیوز : او می گوید: «در شش ماهه اول امسال 15 هزار کشته در بخش جاده ای وجود داشته که 51 درصد آن تصادفات مربوط به درون شهرها بوده است. این در حالیست که اطلاعات مدیران تصمیم گیرنده در این زمینه غلط بوده که این اطلاعات نمی تواند به اخذ تصمیمات صحیح بیانجامد.
خرم با بیان این که در بخش آسفالت جاده ای 40 سال عقب تر از دنیا هستیم، اظهار کرد: آسفالت هایی که سال های قبل در کشور به کار برده می شد، 15 سال عمر داشت که این سن در حال حاضر به پنج سال کاهش یافته و این امر نشان دهنده آن است که نمی خواهیم از دانش روز دنیا استفاده کنیم.»
وزیر سابق راه و ترابری اجرای طرح زوج و فرد کردن خودروها را اولین راه حل برای حل ترافیک تهران خواند و تصریح کرد: «اجرای این گونه پروژه ها در دنیای امروز راه حل محسوب نمی شود بلکه پاک کردن صورت مساله است.»
وی با اشاره به فقدان طرح جامع هوانوردی گفت: «در زمان وزارت من مشاور تدوین طرح جامع حمل و نقل که شامل طرح جامع هوانوردی، دریانوردی، ریلی و جاده ای است، انتخاب و فاز صفر آن نیز تمام شد، اما در اواسط فاز اول آن بحث استیضاح پیش آمد و سپس رها شد.»
وزیر پیشین راه ترابری با بیان این که در بخش نظامی و مسافربری نیازمند نوسازی و تامین خدمات پشتیبانی هستیم، اظهار کرد: «در قراردادهای خرید هواپیما باید خدمات آموزش، تعمیرات و نگهداری قطعات نیز مدنظر قرار بگیرد در غیر این صورت خرید هواپیما حتی به نصف قیمت نیز ایمنی هواپیماها را به خطر می اندازد و مجبور هستیم برای تامین ایمنی این دسته از هواپیماها راهی که سال های گذشته توسط سایر کشورها طی شده است، را طی کنیم.»
او تصریح کرد: «اما هواپیماهای نظامی فاقد سیستم پشتیبانی هستند و در تعمیرات موتورهای مسافربری نیز با مسکلات عمده روبه‌رو هستیم که این امور نیز ناشی از وجود تحریم است.»
خرم اظهار کرد: «حتی با وجود تحریم نیز می توان ناوگان هوایی کشور را ظرف دو سال نوسازی کرده و هواپیماهای بالای 2000 را وارد ایران کنیم.»
وزیر پیشین راه و ترابری افزود: «از اول انقلاب تا سال 81، تعداد 14 فروند هواپیما خریداری شد این در حالیست که در سه سال دوره وزارت من 90 پروژه خرید هواپیما تعریف شد که 28 مورد آن به خرید قطعی رسید و 30 تا 35 فروند دیگر نیز پرونده آنها در بانک مرکزی به جریان افتاد، لذا مذاکرات خرید هواپیماهایی که در حال حاضر وارد ناوگان می شود در آن سال ها صورت گرفته است.»
او بیان کرد: «در طول آن سه سال 20 مورد پروژه خرید هواپیما برای هما تعریف شد که با وجود دارا بودن از سهیمه یک میلیارد دلاری فاینانس حتی یک فروند هواپیما نیز خریداری نشد که علت این امر نیز فقدان شجاعت در مدیریت ها بود.»
خرم تصریح کرد: «پشت خرید هواپیماها حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد چون بسیاری افراد برای پورسانت یک درصدی خریدها نیز دندان تیز می کنند.»
وی گفت: «تامین نشدن خدمات پشتیبانی توسط شرکت فروشنده هواپیما باعث افزایش استرس خلبان در پروازها می شود که این استرس خود ضد ایمنی است.»
وزیر پیشین راه و ترابری با اشاره به آموزش خلبان ها برای پرواز بر روی مدل های مختلف هواپیما افزود: «این گونه آموزش ها درایران خیلی جدی گرفته نمی شود و صدور گواهینامه پرواز برای خلبان مطابق با استانداردهای بین المللی صورت نگرفته و این گواهینامه ها همراه با اغماض به خلبانان ارائه می شود در حالی که نباید در این موارد به اندازه سرسوزنی اغماض شود.»
خرم تصریح کرد: «زمان وزارت من برای حاکم کردن استانداردها و درگیر شدن با ایر لاین ها برای اجرای این مهم سپری شد، لذا زمانی که ما در مسائل ظاهری مشکل داریم، ابتدا باید این مشکلات را برطرف کرده و سپس اقدام به خرید دستگاه های خواننده نوار کنیم.» وزیر پیشین راه ترابری تعداد سوانح هوایی در خاورمیانه را 5/2 سانحه به ازای یک میلیون پرواز خواند و افزود: «تعداد سوانح در کشور نیز مطابق با این نرم است که این امر نشان می دهد که وضعیت خوبی در خاورمیانه داریم، اما با توجه به وجود خلبانان، کمک خلبانان و مهندسان پرواز ورزیده و مسلط در کشور، تعداد سوانح هوایی باید کاهش یابد و به نرم سوانح منطقه راضی نباشیم، لذا ما می توانیم ایمنی پروازهای خود را تا 5/2 برابر افزایش دهیم.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین