کد خبر: ۳۷۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۸

گوانتانامو آبروی بوش را بر باد داد

آفتاب‌‌نیوز : به همین علت جریان محاکمه دیوید هیکس تروریست استرالیائی تا زمانی که نتیجه گفتگوهای دو طرف در خصوص قانونی بودن محاکماتی که در گوانتانامو صورت می گیرد مشخص شود معلق باقی می ماند.

 چالش ایجاد شده بین کاخ سفید و مقامات دیوان عالی این کشور بر سر قانون جدیدی است که مانع از محاکمه شدن زندانیان گوانتانامو در دادگاه فدرال شده است. وکلا می گویند قانونی که در ماه گذشته به تصویب رسیده فقط برای محاکمه اشخاص خاصی مثل سلیم احمد حمدان محافظ و راننده اسامه بن لادن بوده است.

دیوان عالی قضایی آمریکا در ماه نوامبر با قانون رسیدگی به وضعیت زندانهای نظامی موافقت کرد که بعنوان یک گام اساسی و آزمایشی مهم برای جنگ علیه تروریسم تلقی می شود. 

بوش هفته گذشته از قانون جدیدی استفاده کرد که بواسطه آن 180 نفر از زندانیان گوانتانامو را برای محاکمه به دادگاهی در واشنگتن فرستاد. مقامات دیوان عالی آمریکا معتقدند که اختیارات بوش برای وضع قوانین در این خصوص بیش از اندازه بوده و نوعی امتیاز برای وی تلقی شده که منجر به محاکمه غیر انسانی و ضایع شدن حقوق زندانیان گوانتانامو می گردد.

مخالفت های گسترده ای که در خصوص زندان گوانتانامو و تعدادی از زندانهای مخفی آمریکا در سایر کشورهای جهان بوجود آمده باعث رسوایی بوش و سایر سیاستمداران کاخ سفید شده است. این مسئله حتی باعث شده که مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی سایر کشورها در این خصوص واکنش جدی از خود نشان بدهند.

 در جدیدترین مخالفت های صورت گرفته علیه بوش اینک کمپ وزیر دفاع هلند مانند آنجلا مرکل خواستار از بین بردن زندان گوانتانامو شود. وی در گفتگو با رادیو هلند خواستار تعطیلی این زندان شده بود. 

افشاي اخبار وجود زندان‌هاي مخفي آمريكا در اروپا موجي از نگراني در برخي كشورهاي این قاره ايجاد كرده بگونه‌اي كه كميسيون تحقيق شوراي اروپا از مركز ماهواره‌اي اتحاديه اروپا در اسپانيا درخواست کرده تصاويري از زندان‌هاي مخفي سيا تهيه شود. در حالي كه كشورهاي اروپاي شرقي هم چنان گزارش‌هاي منتشر شده در خصوص وجود زندان های مخفی در این کشورها را تكذيب می کنند، كميسيون اروپايي هم چنين اعلام كرده كه قصد دارد در اين‌باره تحقيق كند كه آيا مقام‌هاي برخي ازكشورهاي اروپاي شرقي به سازمان جاسوسي آمريكا اجازه داده‌اند كه در خاك اين‌كشورها مراكز محرمانه براي نگهداري و بازجويي از افراد مظنون به دخالت در تروريسم ايجاد كند يا اين كار بدون اطلاع آنها صورت گرفته است. 

در پي انتشار اخبار متعددی در این رابطه ، نمايندگان سازمان‌ملل متحد نيز از وجود زندان‌هاي مخفي آمريكا و شكنجه زندانيان سخن گفته و از دولت آمريكا خواستند كه درباره وجود هر گونه مراكز مخفي براي نگهداري زندانيان گزارش دهد. 

در تاريخ اول ‬آذر ماه سال جاري، سازمان ديده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشي آمريكا را متهم كرد دست‌كم بيست وشش زنداني را در زندان‌هايي مخفي در خارج ازاين كشور بازداشت و حتي برخي از آنها را شكنجه كرده است. 

"جان سيفتون" يكي از مسولان تحقيقاتي سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: دولت بوش بطور جدي فرصت پيگرد اين افراد را از بين برده و آنها را بطور غير قانوني بازداشت كرده و بدون شك آنها را تحت شكنجه و بدرفتاري نيز قرار داده است. جلوگيري آمريكا از ورود بازرسان سازمان ملل به زندان گوانتانامو و نيز پروازهاي غيرقانوني هواپيماهاي حامل ماموران سيا براي سركشي به زندان‌هاي مخفي آمريكا نيز از ديگر مواردي است كه سبب نگراني مجامع بين‌المللي و بسياري از كشورهاي جهان شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین