کد خبر: ۳۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۵

تشريح آخرين اقدامات مقابله با آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان

آفتاب‌‌نیوز : دكتر فاطمه واعظ جوادي با اشاره به اين كه 250 تالاب كشور به لحاظ آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به سه بخش «قرمز»، «زرد» و «نارنجي» تقسيم‌بندي شده‌اند، افزود: 10 تالاب كشور از اين نظر در وضعيت «قرمز» هستند.

وي از تالاب‌هاي درياچه اروميه و تالاب قره‌قشلاق ،تالاب بند عليخان در استان تهران، تالاب ميانكاله و خليج گرگان، دامگاه فريدون‌كنار، دامگاه ازباران و دامگاه سرخرود،تالاب شادگان، هوربامدژ و مجموعه تالاب‌هاي دشت آزادگان و انزلي، پارك ملي بوجاق و آب‌بندان پايين پشت رود به عنوان تالاب‌هايي كه در ليست قرمز آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان قرار دارد، نام برد و گفت: اكثر اين تالابها در مناطق شمالي كشور و تعدادي هم در استانهاي مرزي مانند خوزستان واقع هستند.


رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه حساس‌ترين گونه به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان گونه‌هاي مربوط به خانواده مرغابي‌سانان شامل «اردك»، «غاز» و «قو» است، تصريح كرد: بر اساس آخرين سرشماري انجام شده در كشور «مرغابي‌سانان» با 662 هزار و 19 قطعه بيشترين گروه پرندگان مهاجر را به خود اختصاص داده‌اند.

وي با اشاره به اين كه آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان  اخيرا در شهر «وان» تركيه در 15 كيلومتري مرز ايران مشاهده شده است، افزود: متاسفانه اين ويروس به مرز‌هاي كشور رسيده و احتمال ورود آن به ايران وجود دارد.

به گفته واعظ جوادي، هرچند تا كنون خوشبختانه هيچ موردي از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در ايران گزارش نشده، اما اين امر به معناي آن نيست كه اين ويروس به كشور وارد نشده و امكان ورود آن وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: امكان دارد تعدادي از پرندگان مهاجر كه در ايران هستند، ناقل اين بيماري بوده اما تا كنون در آنها بروز نكرده باشد. 

وي با تاكيد بر اين كه از حدود 130 نفري كه در جهان به ويروس H5N1 مبتلا شده، حدود 70 تن جان‌باخته‌اند، افزود: از سال 1997 كه اين ويروس در جنوب شرق آسيا شناخته شد تا 5/1 سال پيش قابليت انتقال به پرندگان وحشي را نداشت.

وي افزود: ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان (H5N1) در مواردي قابليت انتقال به انسان را دارد و احتمال دارد بر اثر پديده نوتركيبي، سويه‌اي از اين ويروس در آينده بوجود آيد كه قابليت انتقال از انسان به انسان را داشته باشد و اين مسأله بزرگترين دليل نگراني ناشي از شيوع اين بيماري در جهان است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در صورت شيوع مي‌تواند به انسان سرايت كرده و حتي موجب مرگ شود، گفت: در سال گذشته ميلادي و همزمان با شيوع اين بيماري در برخي كشورهاي جهان ستاد ملي متشكل از سازمان حفاظت محيط زيست و وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شد.
وي با اشاره به اين كه نمونه‌گيري از اين موارد احتمالي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان توسط اكيپ‌هاي دامپزشكي و با هماهنگي و نظارت سازمان حفاظت محيط زيست در كشور انجام مي‌شود، افزود: تا كنون بيش از 10 هزار مورد نمونه‌برداري در اين خصوص انجام شده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تهيه لباس خاص براي محيط بانان تالاب‌هاي ياد شده، تصريح كرد: به اين محيط بانان همچنين آموزش لازم ارائه شده تا موارد مشكوك بيماري را در صورت مشاهده گزارش كنند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین