کد خبر: ۳۷۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۰

هواپیماهایی که ژیان هستند

آفتاب‌‌نیوز :


-خرید هواپیما از چین صحت دارد؟
چین خودش برای سفرهای هوایی« ایرباس» می خرد. نه، چنین چیزی صحت ندارد و تکذیب می شود.
-امسال برای خرید هواپیما چه اقدامی صورت گرفت؟
در بودجه سال 84 حدود 500 میلیون دلار برای حمل و نقل اختصاص یافت که از این مبلغ 150 میلیون دلار برای خرید هواپیما جهت ایرلاین های دولتی و 150 میلیون دلار هم برای ایرلاین های خصوصی بود. 200 میلیون دلار دیگر هم به سایر بخش های حمل و نقل داده شد.
-اخیرا مقامات هواپیمایی کشوری اعلام کرده اند که دو بویینگ را که از رده خارج شده می خواهند« اورهال» کنند، آیا هواپیمای امریکایی را می توان» اورهال» کرد؟
« اورهال» یعنی صفر کردن هواپیما. عمده هواپیماهای ما هم بویینگ و ایرباس است خوب اگر می توانیم این هواپیما ها را اورهال کنیم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. الان همین هواپیماهای 747 ما حدود 40 سال از عمرشان می گذرد، قطعا باید برای هواپیماهایی که جنبه ملکی دارند و می توان آنها را بازسازی و نوسازی کرد، فکر اساسی اندیشید.
-شما هواپیمای شرقی را ترجیح می دهید یا غربی؟
خوب مسلما اگر بتوانیم هواپیمای غربی بخریم خیلی بهتر است.
-ولی برنامه ها روی هواپیماهای شرقی متمرکز شده است؟
دلیل اش تحریم اقتصادی است.
-ظاهرا باز هم داریم« توپولف» می خریم؟ 
این توپولف ها جدید است ضمن آن که طرحی هم برای خرید هواپیماهای MDF90 داریم. البته نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هر هواپیمایی خریداری می شود باید استانداردهای ایمنی « ایکائو» را داشته باشد. در مورد سقوط هواپیمای C-130 آخرین حرف این بود که « خلبان مقصر است» و کار به استیضاح وزیر دفاع کشید، وزیر دفاع هم از مجلس مهلت بررسی خواست، الان پرونده سقوط در چه مرحله ای است؟
ـ مجموعه نیروهای مسلح مشغول تحقیق و تفحص هستند و تقریبا به نتایج خوبی دست یافته اند که امیدواریم تا پایان دی ماه ارایه شود.
هواپیمای« C-130» جعبه سیاه ندارد، اطلاعات سقوط چگونه به دست می آید؟
ـ ما در این زمینه به یک سری روش های تجربی استناد می کنیم حتی قرار شده  گروهی از کارشناسان سازمان هواپیمایی هم روی موضوع کار کنند.
سقوط هواپیمای «C-130» چه بازتابی در دولت و مجلس داشت؟
ـ ما امسال روی تامین اعتبار برای خرید هواپیما وسواس بیشتری به خرج دادیم و در مورد نشست و برخاست هواپیماها و سیستم راداری تاکید زیادی داشته ایم. بررسی ها نشان می دهد که الان در کشور از لحاظ راداری نقطه کور وجود ندارد. به مجموعه ایرلاین ها چه خصوصی و چه دولتی هم تاکید کرده ایم که اگر حتی یک درصد احتمال نقص فنی در هواپیما دادند به هیچ وجه اجازه پرواز ندهند.
یعنی نظارت و کنترل بیشتر شده است؟
ـ ما اصرار داریم که کلیه برنامه های پروازی در کشور منطبق با سیاست جهانی هوانوردی و برنامه های ایکائو باشد و از مردم هم می خواهیم به دولت و مجلس در این زمینه اعتماد کنند.
مردم اسم هواپیماهای موجود را « ژیان» گذاشته اند، آیا این « ژیان» در شان ملت ایران است؟
ـ مردم حق دارند که اسم این هواپیماها را ژیان بگذارند اما بدانند که تحریم اقتصادی ما را به این وادی کشانده است آمار و ارقام نشان می دهد که در مجموعه صنعت حمل و نقل تنها 10 درصد جابجایی با هواپیما صورت می گیرد، 16 درصد با شبکه ریلی( راه آهن)، 4 درصد دریایی و بقیه نیز جاده است.
غیر از توپولف و MDF90 که قرار است از اوکراین و روسیه خریداری شود، چه هواپیما های دیگری در ایرلاین ها مشغول به کارند؟
ـ فوکر 100، و هواپیمای ملخ دار که در پروازهای داخلی خوب جواب داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین