کد خبر: ۳۷۰۳۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

خامه های قنادی هم بدون پالم می شود؟

استاندارد تولید خامه قنادی گیاهی از اول تیرماه امسال اجباری می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
مراد علیمرادی رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان خامه قنادی کشور روز چهارشنبه در اولین نشست خبری سال جدید در جمع خبرنگاران گفت : استاندارد تولید خامه حیوانی از چند سال پیش اجباری بوده است ولی براساس بررسی سازمان استاندارد تمام واحدهای تولیدی خامه گیاهی از اول تیرماه امسال ملزم به درج علامت استاندارد بر روی محصولات تولیدی خامه گیاهی هستند.

به گزارش میزان، مدیر عامل شرکت تولیدی کولاک افزود: براساس این دستورالعمل در صورتیکه واحد تولید از این عمل اجتناب کند به استناد الزامات استاندارد اجباری بر روی محصولات خود باید علامت استاندارد را نصب کند.

علیمرادی گفت: براساس پیمان نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت جهانی برای کاهش اسیدهای چرب ترانس در مواد غذایی تا سال ۲۰۱۷ باید میزان اسیدهای چرب ترانس در مواد غذایی تولیدی کشور کمتر از ۲ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در استانداردهای ملی نیز در حال تدوین است، گفت: در اسفندماه سال گذشته استاندارد به شماره ۱۰۵۰۰ برای خامه گیاهی- حیوانی از سوی سازمان ملی استاندارد تدوین شده که به زودی از سوی سازمان استاندارد ابلاغ می شود.

وی با اشاره به اینکه انجمن صنفی تولیدکنندگان خامه قنادی از 17 ماه گذشته فعالیت خود را شروع کرده است گفت: از مجموع 80 کارخانه تولید خامه 21 عضو در این انجمن مشغول فعالیت هستند که 80 درصد نیاز مصرف بازار در اختیار آنهاست و شرکت کولاک بیشترین سهم را در این بین دارد.

علیمرادی با تاکید براینکه فعالیت سازمان های مردم نهاد باید در کشور گسترده تر شود گفت: به منظور کنترل یکنواخت و افزایش بر نظارت های موفق باید اختیارات و قدرت اجرایی این بخش نیز افزایش پیدا کند تا دولت با کاهش در تصدیگری بتواند سیستم کنترلی خود را بر واحدهای تولیدی را نیز از طریق نظارت انجمن های صنفی افزایش دهد.
 
وی در پایان از تشکیل یک تعاونی در این انجمن خبر داد که به زودی با هدف تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان شروع به کار خواهد کرد . 

در ادامه این مراسم حسن علیزاده نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان خامه قنادی نیز گفت: دولت برای اینکه از شرایط رکود اقتصادی خارج شود باید به تقویت بخش خصوصی و کارآمد کردن آن همت کند.

 علیزاده افزود: تقویت بخش خصوص جز با شکل گیری فعالیت سازمان های مردم نهاد امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: زمانی این انجمن ها می توانند بازوی قوی در توسعه اقتصادی کشور برای دولت باشند که به همدیگر اعتماد بکنند و در قبال مسئولیت و اختیارات محوله به انجمن های صنفی پاسخگویی مناسبی نیز داشته باشند.

علیزاده در مورد محصولات تولید خامه قنادی گفت: از سال ۸۳ در ایران برای اولین بار خامه گیاهی تولید شد و با افزایش مصرف آن بر اساس آخرین آمار اعلام شده در حال حاضر ۸۰ هزار تن خامه قنادی خالص گیاهی و ۳۰ هزار تن خامه حیوانی در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به ایکه تا کنون استاندارد تولید خامه گیاهی تشویقی بوده است گفت: در صورتیکه صاردات خامه به کشورهای خارجی و درخواست استاندارد تولیدکننده با دریافت استاندارد تشویقی می توانست نسبت به صادرات محصول خود اقدام کند.

علیزاده در مورد روغن پالم گفت: با توجه به این موضوع که استفاده از پالم در محصولات غذایی کشور باید حذف می شد کمیته تحقیق و توسعه با همکاری سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، بحث تدوین استاندارد در مورد خامه قنادی را طرح کرد.

نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان خامه گیاهی تصریح کرد: الزام استاندارد اجباری خامه گیاهی به تمام واحدهای تولیدکننده خامه گیاهی ابلاغ شده و از اول تیرماه امسال در صورت عدم نصب کاربری این علامت مشمول قوانین بازدارنده خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین