کد خبر: ۳۷۰۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲

دلخوشی بازندگان به «رویه خالقی»

«همین‌ که جریان بازنده انتخابات به جای آن که نتیجه رأی قاطع مردم را بپذیرد، در حال رایزنی برای ابطال انتخابات است، نشانه تأثیرگذاری «رویه خالقی» است.»
آفتاب‌‌نیوز :
«پس از آن که مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان پس از رأی‌گیری ردصلاحیت و آرای وی ابطال شد، چهره‌های بسیاری اعم از حقوق‌دانان و سیاست‌مداران درباره عواقب چنین تصمیمی هشدار دادند. استدلال آنان این بود که این‌گونه اقدام‌ها در بلندمدت تبدیل به رویه‌ای می‌شود که می‌تواند به اساس انتخابات صدمات جبران‌ناپذیری وارد کند.

از جمله منتقدان، دکتر علی مطهری بود که در نامه‌ای سرگشاده به دبیر شورای نگهبان درباره فتح بابی ناصواب هشدار داد و در پایان وزیر کشور را نیز تهدید کرد، در صورت صادرنکردن اعتبارنامه خانم خالقی، وی را استیضاح خواهد کرد.

اکنون که تنها زمان اندکی از «دعوای خالقی» می‌گذرد و هنوز مجادلات بین نهادهای ذیربط پابرجاست، در یکی از حوزه‌های انتخابات شاهد تأثیرگذاری رویه خالقی هستیم.

به نظر می‌رسد موضوعی که حقوق‌دانان و از جمله شخص مطهری درباره آن اخطار داده بودند، خیلی زود‌تر از آنچه فکرش را می‌کردند، در حال وقوع است.

در انتخابات دور دوم حوزه غرب هرمزگان که کاندیدای لیست امید با اکثریتی قاطع و نزدیک به دو برابر جریان مقابل رأی آورده است، زمزمه‌هایی از سوی جریان بازنده مبنی بر ابطال انتخابات مطرح می‌شود. هواداران جریان رقیب با استناد به مسئله مینو خالقی و اصولگرابودن کاندیدای‌شان اظهار امیدواری می‌کنند که به‌ زودی انتخابات ابطال خواهد شد و اجازه نخواهند داد یک اصلاح‌طلب به مجلس راه یابد.

فارغ از آن که این استدلال چقدر درست باشد و اساسا چنین موضوعی اتفاق بیفتد یا نه، همین‌ که جریان بازنده انتخابات به جای آن که نتیجه رأی قاطع مردم را بپذیرد، در حال رایزنی برای ابطال انتخابات است، نشانه تأثیرگذاری «رویه خالقی» است. این موضوع علاوه بر تهدید قانون، موجب به‌ هم‌ خوردن سلامت روانی جامعه شده است و هواداران نامزد پیروز انتخابات به دلیل استرس و دلهره از برپایی جشن پیروزی نیز امتناع کرده‌اند.

تا پیش از قضیه خالقی سابقه نداشته که در حوزه مورد بحث و چه بسا حوزه‌های دیگر، بعد از انتخابات، نامزد بازنده درصدد مسموم‌ کردن فضا و ابطال انتخابات باشد.

به‌نظر می‌رسد بابی که در قضیه خالقی باز شده، به سرعت به روزنه بازندگان انتخابات تبدیل شده است. شخص بازنده از فردای شکست به‌ جای آن که طبق قانون نتیجه را بپذیرد و اخلاق‌مدارانه به رقیب تبریک بگوید، تلاش می‌کند با پاپوش‌سازی و مشوّش‌کردن فضای جامعه، به هر طریق ممکن در عرصه رقابت بماند. تأثیرگذاری این رویه در انتخابات دور دوم - که قطعا مقامات دولتی نیز در جریان آن قرار گرفته‌اند - بار دیگر ما را مصمم می‌کند که از دولت منتخب مطالبه کنیم تا در برابر «مسئله خالقی» ایستادگی کند.

به گزارش شرق، هنوز دعوای خالقی به پایان نرسیده که تبعات روحی و روانی آن در انتخابات نمود پیدا کرده و جریان بازنده را به سوی قانون‌گریزی و روزنه‌های فراقانونی سوق داده است. طبعا چنانچه این رویه تکمیل شود و اعتبارنامه خانم خالقی صادر نشود، میزان معضلات نامبرده چندین برابر خواهد شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین