آفتابنیوز : براي مثال فيلمي از تست ترمز خودرو ولوو، يكي از اين دست پيام هاست كه شايد در نگاه اول پيامي طنز و يا تفريحي به نظر آيد. در اين فيلم چند نفر در حال فيلمبرداري از نحوه ترمز خودرو ولوو هستند و فردي هم با اطمينان كامل روبروي اين خودرو در انتظار ترمز قوي خودرو سواري بود تا بتوان از اين طريق به قدرت ترمز اين خودرو پي برد.
اما بر خلاف آن چيزي كه بيينده از اين كليپ انتظار داشت خودرو با سرعت زياد به فردي كه منتظر ترمز قوي اين خودرو بود برخورد مي كند و او را نقش زمين مي كند و ديگر افرادي كه نزديك او بوده اند را وادار به حركت طبيعي و غير ارادي فرار مي كند.
نكته اي كه مي توان از اين اتفاق دريافت اين است كه هر چقدر هم كه يك خودرو داراي آپشن هاي پيشرفته و فوق امنيتي باشند اين قدرت تصميم گيري راننده است كه ممكن است يك خودرو را ايمن و يك خودرو را نا ايمن معرفي كند.
چه آنكه پيش از اين نيز كمپاني ولوو با ادعاي اينكه خودرويي ضد مرگ به بازار عرضه خواهد كرد با تبصره اي مهم شر رانندگان بي پروا و بي احتياط را از نام ضد مرگ باز كرد و اين محصول ايمن خود را در صورتي ضد مرگ دانست كه راننده آن درك درستي از رانندگي داشته باشد يا به قول خودشان بي اختياط و بي پروا نباشد.
همين موضوع را اگر در حوزه تصادفات كشور خودمان تعميم دهيم به نتايج كمتر ديده شده اي خواهيم رسيد. اينكه خودروها در ايران در بحث كيفيت نسبت به مشابه خارجي لازم به پيشرفت هستند بر هيچ كس پوشيده نيست اما آيا نمي توان با همين خودروها، مركبي ضد مرگ براي خودمان پديد آوريم.
درك درست از شرايط رانندگي اين قدرت را به راننده خواهد داد كه حتي پرايد را به خودرويي ايمن و ضد مرگ تبديل كند. قصد نگارنده دفاع از خودروهايي نظير پرايد نيست و به نظر مي رسد اين خودروها بزدوي جانشين جديدي در بازار خواهد داشت اما فرقي نمي كند كه ما پشت فرمان چه خودرويي نشسته ايم، پورشه و پرايد براي يك راننده بي احتياط فرقي نخواهد داشت و اين درك شرايط و مركب راننده است كه مي تواند نقش بسزائي در كاهش تصادفات ايفا كند.
خطاي انساني در آمار تصادفات داخل كشور هميشه صدر جدول مقصران آمار بالا و غم انگيز تصادفات را به خود اختصاص داده است و متاسفانه بسياري اين مورد را براي همسايه مي دانند و خود را از اين به اصلاح «اتهام» مبري مي دانند.
البته شايد رانندگان ايراني هم آنقدرها مقصر نباشند چرا كه فرهنگ سازي در اين حوزه از فاز آخر و زماني كه رانندگان به خيابان مي آيند شروع مي شود، در صورتي كه در كشورهاي مترقي در بدو آموزش هاي رانندگي فرهنگ هاي مختص به اين بخش با كيفيت بسيار بالا در اختيار رانندگان قرار مي گيرد؛ تفكري كه معتقد است فرهنگ رانندگي و آموزش آن به رانندگان تازه كار بسيار ارجح تر و مهم تر از گاز دادن و دنده زدن است.
در هر حال آنچه كه مشخص است اين كه در كنار همه انتقادات وارده به خودروهاي داخلي اندكي هم بايد به خود و رانندگي خود بيانديشيم تا بتوانيم از معضلي بزرگ به نام تصادفات كه در تمام جهان متداول است و در ايران بيشتر را كاهش دهيم تا بتوانيم خود و جامعه خود را به روزي نزديك كنيم كه ميزان مرگ و مير جاده اي در كشور به پائين ترين سطح برسد.