کد خبر: ۳۷۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۵۷

چین بر سر دوراهی درباره پرونده هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز :  چین یکی از 5 عضو شورای امنیت است که می تواند با استفاده از حق خود، طرح های آمریکا را مبنی بر تحریم ایران برهم زند، ولی مقامات پکن از یک جهت خواستار حفظ روابط خود با آمریکا هستند و از سوی دیگر خواهان ادامه روابط اقتصادی با ایران می باشند.
با در نظر گرفتن نفت به عنوان عاملی برای گسترش اقتصاد جهان، اکنون مردم چین و از سوی دیگر جامعه جهانی با توجه به ترس از سلطة آمریکا، منتظر اقدمات پکن در این بحران هستند.
مقامات چین از دو جنبه به این مسئله نگاه می کنند: در مرحله اول چین نگران تسلط آمریکا بر کشورهای خاورمیانه است و در مرحله دوم نگران بازارهای نفتی جهان است. چین در مورد 40 درصد از احتیاجات نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند و برای گسترش فعالیت های اقتصادی خود مجبور است این روند را همچنان ادامه دهد و با توجه به اینکه 70 درصد از میزان نفت وارداتی چین از کشورهای خاورمیانه تامین می شود، نگرانی پکن از پیامدهای این بحران بسیار شدت یافته است.
اگر چه میزان خرید نفت این کشور از ایران بسیار کم است ولی مقامات پکن خواستار افزایش این میزان و همچنین آغاز صادرات گاز طبیعی از تهران که دومین کشور تولید کننده ی بزرگ منابع نفت و گاز خاورمیانه است، می باشد.
نمایندگان چین ماه گذشته برای بازنگری در گفت و گوهای خود برای افزایش صادرات نفت و گاز به پکن تا 100 میلیارد دلار به تهران سفر کردند و در صورت امضاء این قرار داد یکی از بزرگ ترین قراردادهای خارجی در تاریخ تهران رقم خواهد خورد. از سوی دیگر تهران بدنبال حمایت مقامات چین از ایران در شورای امنیت است. ویکتور شام، تحلیلگر نفتی و مشاور سنگاپور در مبادلات با آمریکا می گوید: تهران و پکن اکنون در جدالی بین نفت و گاز قرار گرفته اند.
چین نگران امنیت تجهیزاتش است و برای برقراری این شرایط درصدد بستن قراردادهای تجاری و گسترش مناسبات سیاسی با دیگر کشورهای تولید کننده در منطقه است.
در همین حال، چین با سیاست های آمریکا مبنی بر جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای موافق است و مقامات این کشور معتقد هستند که جهان بی ثبات یکی از بزرگ ترین موانع در راستای تحقق اهداف چین در جهت برقراری استانداردهای بالای زندگی در این کشور و حفظ قدرت حزب کمونیست است.
مقامات چین همچنین از گسترش عملیات تروریستی در جهان و در این کشور در هراس هستند. در همین حال چین به طور سنتی با تحریم اقتصادی برای حل مناقشات بین المللی مخالف است.
وزیر امورخارجه چین می گوید: تحریم اقتصادی شرایط فعلی را پیچیده تر و زمان حل این بحران را به تعویق می اندازد. با این حال هنوز مشخص نیست که پکن با عدم استفاده از حق وتو از واشنگتن حمایت می کند و یا در جبهه موافق ایران قرار می گیرد.
در چنین شرایطی پکن از هر دو طرف مناقشه خواسته است که با مذاکره و گفت و گو این بحران را حل کند. کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند که اگر پرونده ایران در شورای امنیت به مرحله رای برسد، به احتمال زیاد چین از رای دادن امتناع خواهد کرد تا با جلب نظر هر دو طرف مناقشه با سلامت از این دو راهی خارج شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین