کد خبر: ۳۷۱۷۷۹
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

ترانه علیدوستی فمینیست بودنش را تایید کرد +عکس

من خودم را قطعا فمینیست می‌دانم، فمینیسم معرف اتحاد و انصاف است. من فمینیستم و کاش شما هم فمینیست باشید، یا بشوید.
آفتاب‌‌نیوز : خبرایرانی:  ترانه علیدوستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرامش نوشته بود: برای مخالفت با واژه‌ی فمینیسم، بهتر است ابتدا معنی دقیق آن را بدانیم. «فمنیست: شخصی که به برابری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر دو جنس معتقد است»

(از کتاب همه باید فمینیست باشیم، نوشته‌ی چیماناندا انگوزی آدیچی)

اگر سوتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه ‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید. خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقه‌ی عقده‌گشایانه‌ی مردستیز و خانمان برانداری بود که در گوش ما خواندند، باز آن را پس بزنید.

ترانه علیدوستی فمینیست بودنش را تایید کرد +عکس

مبارزه با سکسیسم فقط در جهت زنان نیست. مبارزه با نقشهایی است که جای اینکه خود انتخابشان کنیم جامعه و فرهنگ از پیش آن را به ما تحمیل کنند. فقط چون زن یا مرد هستیم. برچسب‌هایی روی زنان و مردان هست که الزاما واقعیت ندارند. نیازی نیست ما این چرخه بیمار را بازتولید کنیم.

اگر زنی انتخاب کند که خانه دار باشد این انتخاب حق اوست و قابل احترام.
اگر مردی انتخاب کند وظیفه کار بیرون را داشته باشد این حق اوست
مساله این است که مردان و زنان خودشان بنا به فردیتشان تصمیم بگیرند میخواهند چگونه زندگی کنند، نه اینکه جامعه از روزهای ابتدای کودکی رفته رفته ما را به جبر در این نقشها قرار بدهد. و کم کم طلبکار شود و این نقشها را از ما بخواهد.

این شوخی کودکی مان یادتان هست؟ «پسرا شیرن، مثل شمشیرن. دخترا بادکنکن، دست بزنی می‌ترکن»

اینگونه متل‌ها فرهنگسازی نامنصفانه‌ای بود برای کودکانی که هنوز حتی تفاوتهایشان با هم را نمی‌شناختند. کار فمینیسم نزدیک کردن مرد و زن به هم است نه جنگ انداختن بین آنها. فمینیسم یعنی حق هر انسان فارغ از جنسیتش، این است که فردیتی داشته باشد و طبق آن زندگی‌ای که دوست دارد را برگزیند. می‌خواهد ان زندگی خانه‌داری باشد و لذت بچه بزرگ کردن و غذا دادن به همسر، می خواهد آن زندگی در راستای شغلی باشد که دوست دارد، و می‌خواهد هر دو با هم باشد یا حتی هیچکدام نباشد. مساله فقط این است: جامعه نباید بنا به جنسیت اعضایش را دسته‌بندی و برای حقوقشان تبعیض قائل شود. ما گاهی با شوخیهای نا به جا هم به چرخه این روند بیمار کمک میکنیم.

ترانه علیدوستی فمینیست بودنش را تایید کرد +عکس

من و همسرم هر دو شاغلیم، هر دو درآمدمان را برای زندگیمان خرج میکنیم، هر دو در بزرگ کردن فرزندمان نقش برابر داریم، و هر دو بخشی از نظافت خانه را هم به عهده می‌گیریم.
ما مبارزه با سکسیسم را اینطور آموخته‌ایم.

به این دلایل من خودم را قطعا فمینیست می‌دانم، فمینیسم معرف اتحاد و انصاف است. من فمینیستم و کاش شما هم فمینیست باشید، یا بشوید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
36
40
درود بر خانم علیدوستی . من هم یک فمینسیت هستم .
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
14
18
خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
26
24
افرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
27
19
بله فمينسم پرورم هست سينماي ايران
زهره پ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
20
27
زنده باد آفرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
30
16
یعنی خااااااااااااااااااااااااک
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
21
22
من هم یک فمینیسم هستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
14
20
من هم یک فمنیست هستم
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
12
13
صرق نظر از واژه ها و كلمات ، اسلام واقعي به برابري حقوق زن و مرد و روا ندانستن ظلم بر زنان اعتقاد دارد... حقوق زن نوشته دكتر مهرپور
چرا ما از بكاربردن واژه هاي انتزاعي و عجيب غريب و خارجي لذت ميبريم بحث ديگريست!!!..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
چون یه جنبش نیاز به اتحاد داره . و اولیه ترین چیزی که برای موفقیت یه جنبش جهانی لازمه یه اسم مشترکه که هممونو با هم متحد کنه . اتحاد مارو قدرتمند تر میکنه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
7
13
حرف های قشنگی بود اما این ها معنای فمنیست نیست، معنا از کلمه به خوبی بر می آید لازم نیست لقمه ای که میشه راحت خورد رو از پشت گردن توی دهن انداخت، فمنیست به معنای کلمه مشخصه، در ضمن نگاه شما فمنیست نیست، لیبرال هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
5
1
فتو شاپه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
25
15
جسارتا وظیفه زاییدن رو هم تقسیم کردید؟! فرزند بعدی را قرارست ایشان بزایند و شیر دهند؟!... قانون هر جامعه ای از فرهنگش برمیاد پس نمیشه توقع داشت جامعه اصلا جبری روی اشخاص نداشته باشه. منتها مشکل اینجاست که این بشر مدرن متمدن باسواد امروزی ساده تر از اونکه فکرش رو بکنه از یادش بردند که تفاوت زن با مرد فقط در ظاهرش نیست.
ضمنا اینم بگم که اون موقعی که مردم شما رو به اشتباه الگوی خودشون کردن و شما هم این اشتباه رو تقویت کردی دیگه نباید توقع داشته باشی فقط اون اطلاعاتی رو که دوست داری از زندگی خصوصیت داشته باشن
باران
|
Germany
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
13
18
لایک منم یه فمنیسم و حامی حقوق اجتماعی زنان و دختران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
7
1
خوب بود اما باید دونست یه جهان اخرتیم هست؛؛اصلا این چیزا فتوشاپه چون تو یه سایت دیگه بهم ثابت شده به این چرندیات باور نکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
4
6
الان چه کار کنیم؟ ما هم فمنیسم بشیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
9
15
اطلاع رسانی در این جامعه چقدر ضعیفه که مردم فرق بین برابری حقوق انسانی و مبارزه علیه ظلم را که منشآ فمنیسم هست با اراجیفی که از منابع خبرپراکنی آلوده به تعصب کور و افکار پوسیده هست تشخیص نمی دهند وا اسفا

درود بر ترانه علیدوستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
15
5
معلوم نیست دستورالعمل چه جریانی رو داره اجرا می کنه ، نکنه چهره شاخص شده الت دست عوامل نفوذی است که برای استثمار و استعمار جوامع ما قرنها روی زنان این مملکت کار کردن ، خانم علیدوستی ان شا الله خدا شما رو تو زندگی دو روزه و فانی این دنیا قرین رحمت کنه
سیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
9
16
درود بر ایشون ....
من یک فمینیست هستم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
20
9
به نظر میاد خانم علیدوستی تحت یه جریانی قرار گرفتن وچون تو کشورشون الگو خیلی ها شدن از این طریق میخوان عقاید پوچ غربی رو به خورد زنان مملکتشون بدن با دوستی که فرمودند فرزند بعدی رو همسرشون زایمان کنن وشیر بدن موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
11
3
به نظر میاد خانم علیدوستی تحت یه جریانی قرار گرفتن وچون تو کشورشون الگو خیلی ها شدن
هانیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
13
6
حرف های قشنگیه ولی در اسلام حقوق زن و مرد در جاهایی فقط برابر نیست که دلیل قانع کننده ای داره...گاهی حقوق زن ها از مردهاوحتی بیشتر هم هست .
هانیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
7
10
حرف های قشنگیه ولی در اسلام حقوق زن و مرد در جاهایی فقط برابر نیست که دلیل قانع کننده ای داره...گاهی حقوق زن ها از مردهاوحتی بیشتر هم هست !! مثلا اینایی که میگن دیه ی مرد بیشتر از زن هستش و اسلام به زن ارزش قاعل نشده..من یک سوالی دارم مثلا من که زنم اگه بمیرم مثلا صد میلیون دیه ی منه و میدن به شوهرم و اگر شوهرم بمیره دویست میلیون میدن به من..حالا چی؟! بیشتر بودن دیه ی شوهرم لطف اسلام به من نبوده؟ بابا برید دلیلشو بفهمید بعد..چه قدر مطالعه کردید رو قرآن و احکام که زود فمینیسم شدید؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
15
7
امثال این به اصطلاح آدم عاقبتی بهتر از گلشیفته شدن ندارن.
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
آخه تو نباید زود قضاوت کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
11
4
امثال این به اصطلاح آدم عاقبتی بهتر از گلشیفته شدن ندارن.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
6
10
درود بر خانم علیدوستی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
9
1
ببینید اول این که تعصب نداشته باشیم
و این که علمی نگاه کنیم
فمنیسم اگر در این خلاصه میشود که زباله رو یک روز مرد بیرون بزاره یه روز زن یا اینکه وظایفی مثل آشپزی و نظافت خانه، اره فمنیسم عالی هست.
اما این سخنان خانوم علی دوستی صحبت آرمان مکتب فمنیسم نیست.
ساختار بدن انسان دلیلی بر پوچ بودن مکتب فمنیسم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
فمینیست میگه حقوق برابر
نمیگه ادمای برابر که شما بیاین اینجوری تعریف کنین که همه باید بدنمون هم با هم برابر باشه!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
10
3
متاسفم براتون شما که بظاهر الگوی ی بخشی از مردم هستین با این اراجیف باورها و فرهنگ غلط غرب ب خورد مردمتون ندید خانم علیدوستی اول معنای فمنیستو بفمن بعد ادعاشو کنن. ب حال شما باید افسوس خورد
میعاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
2
4
درود برملت همیشه درصحنه... که فمنیسمی...منم راشیتیسمم...ههههه.حالا باید جاربزنم همه جا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
3
9
افرین ترانه جان به خاطر این طرز فکر خیلی ازت خوشم اومد مردای ایران یجورین که خودشون باعث افزایش شمار فمنیست ها شدن چون تو ایران مرد و زن یکی نیستن و مردها همه جا ازادتر هستن و حقوق شون در جامعه خیییلییی از زن ها البته در ایران بهتر در نظر گرفته میشه....
من هم که شدیدا فمنیستم
Sahi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
5
5
دوستان معنای فمینیستم برابری زن و مرده
من هم با این عقیده موافقم که بین زن و مرد هیچ فرقی نیست
این یه باور غربی نیست چون تو خود قرآن برابری زن و مرد هست اول مطالعه کنید بعد بیاید نظرات مزخرفتونو کامنت بزارید
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
6
2
من به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی به خانم علیدوستی توصیه می کنم که لااقل یکی دو تا کتاب در مورد فمینیسم بخونه
تا به درک بهتری از فمینیسم نائل بیان. در ضمن با شناسایی گونه های مختلف فمینیسم هویت خود را بر این پایه ترسیم کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
1
4
بهش فکر می کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
2
7
خانم علیدوستی دوست دارم .
سایا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
9
4
شرط می‌بندم همینجوری پیش بریم
چیزی نمی‌گذره که گوسفندان هم حقوق برابر گرگ‌ میخوان
یه روز من تو رو می‌خورم ،یه روز تو منو بخور
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
5
9
خانم علی دوستی خیلی خوش حالم که شما با صراحت گفتید که فمینیست .هستید امید است با حمایت شما .خانم نوشین احمدی.اقای کیانوش عیاری وامثال شماها بتوانیم اینده ای بهتر برای جنس مونث رقم بزنیم ..واما صحبتی با خانم ها به جای اینکه بیاد در پیامتان موضع گیری کنید حمایت کنید لطفا این به نفع جامعه بانوان است .
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
3
6
در ضمن در جواب اون دوستی که گفته بود دیدگاه ترانه دیدگاه فمینیستی نیست .دیدگاه لیبرالی باید بگم .فمینیسم 4 وجه دارد و ترانه طرفردار دیدگاه فمینیسم لیبرال که نسبت به 3 دیدگاه دیگه معقول تر ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
3
11
دوستان اين نظرى كه الان ميدم نظر شخصى هست و شما هم مجبور نيستيد حرف من رو قبول كنيد.من اين فكر خودم رو به شما تحميل يا تلقين نميكنم. فمينيست نيستم ولى گاهى احساس ميكنم جامعه ايران به تفكرات فمينيسم نياز داره. الان خيلى با رك و صراحت كامل به وضعيت خانم هاى ايران نگاه كن و بگو چقدر از حقوق انسانى خود رو داره ميگيره. نداشتن حق طلاق داره باعث ميشه گاهى خانواده زن حتى به مرد پول بدند تا طلاق بده نداشتن حق طلاق داره باعث ميشه زن كلى سختى بكشه تا طلاق بگيره و گاهى حتى سالها در دادگاه دنبال حقوق انسانى خود باشه نداشتن حق طلاق داره باعث ميشه زن گاهى ترجيح بده بسوزه و بسازه و طلاق نگيره چون طلاق بگيره پدرش در مياد. نداشتن حق خروج و تحصيل و كار مگر با إذن شوهر گاهى داره باعث ميشه كه زن نوكرى و كلفتى مرد و اطاعت مرد رو بكنه تا مرد بهش اجازه خروج رو بده، اخر چرا ؟ در ايران تا الان رايج هست كه هر هنجار خانواده گى بشه از زير زمين هم كه شده دليل بيارن براى مقصر دونستن يك زن. مرد خيانت كنه مقصر يا معشوقه اش هست كه حجاب نداشته يا زنش هست كه بهش درست نرسيده. كارشناسان دينى و مذهبى هم كه به خانم ها توصيه ميكنند كه نوكرى و كلفتى و اطاعت مرد رو بكنند تا اذيتشون نكنه يا باهاشون خوب بشه. كليب اون كارشناس يزدى رو ببينيد كه به خانم ها توصيه ميكنه پاى شوهر دست بزن رو در تشت شير مالش بدند و ببوسند. وقتى حجاب سنگين امثال اون كارشناس رو ميبينم عصبى ميشم كه همين چهره هايى كه ازشون از حجاب بپرسى ميگن حجاب واسه ما همچون صدف واسه مرواريد هست و دم از ارزش و كرامت ميزنند وقتى بحث زناشويى بشه به خانم ها ياد ميدهند كه زن أيده ال مسلمان زنى هست كه نوكرى شوهر رو بكنه هر چه نوكر تَر باشه هر چه بيشتر مدام بله بگه أيده ال تره. در اين حالت دين زدگى عجيب غريب نيست. اخر چرا همين مردى كه قبل از ازدواج ارزش من بالاتر از ان بود كه به من نگاه كنه بعد از ازدواج بايد اطاعتش كنم كه به من حقوق من رو بده و با من سخت گير نباشه ؟ چرا بعد از ازدواج ارزش من در شوهردارى هست مگر من موجود درجه دوم هستم كه هر چه بيشتر باعث ارامش موجود درجه اول باشم با ارزش تَر ميشم؟ يه كارشناسى كه حتى به من ميگفت كه اگر شوهرم خيانت كرد بهش و به قيافم بيشتر برسم. يكى كه ١٢ سال تحصيلات دين داشت كه حتى ميگفت كه اعتراف ميكنه كه كتك بد هست ولى ما خانم ها زبان درازيم وقتى هم زياد نق بزنيم معلومه يك جك مياد. دقت ميكنيد اين مرواريد چقدر واسه خودش ارزش قايل هست ؟ انوقت در مورد خانم هاى بى حجاب ميگه كه بى حجاب ها واسه خود ارزش قايل نيستند.
دقت كنيد كه دارم دين رو بر اساس چند نَفَر مقايسه نميكنم بلكه از برخى چهره ها انتقاد ميكنم و دقت كنيد كه دارم دين رو با فمينيسم مقايسه نميكنم بلكه ميگويم كه به عنوان يك زن راهكار هايى كه امثال اين كارشناس ها ميدن رو قبول نميكنم.
ممنون كه وقت گذاشتيد و متن من رو خونديد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
2
4
من یک مسلمان هستم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین