آفتابنیوز : حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در مراسم گرامیداشت امام راحل در مدرسه فیضیه با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی گفت: ابعاد شخصیتی امام راحل به حدی عظیم و والاست که رهبر معظم انقلاب سال گذشته در مراسم سالگرد ارتحال ایشان پس از 26 سال فرمودند که هنوز پس از این همه سال، نتوانستهایم حق ایشان را ادا کنیم. کمتر عالمی در بین علمای جهان اسلام را میتوان همچون امام خمینی(ره) یافت که تا این میزان آثار قلمی را خلق کرده است؛ به مدعای ساواک، هیچ درسی در حوزه آن زمان به اندازه درس امام راحل میزبان طلاب درس خارج نبود. ایشان هیچگاه، کوچکترین قدمی برای رسیدن به جایگاه مرجعیت برنداشتند. امام راحل با عرفان عملی خویش به بهترین شکل مبانی دینی و ارزشی را به مردم و طلاب و فضلای حوزوی آموزش میدادند؛ در حقیقت ایشان با نحوه برخورد خود با مباحث مختلف عرفان حقیقی را به طلاب جوان و شخصیت های برجسته کشور آموزش میدادند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه «امام راحل پیش از ساختن کشور و جامعه خودساخته بودند»، تصریح کرد: یکی از مصادیق این روحیات عرفانی و اخلاقی امام راحل، آن بود که ایشان هیچگاه در طول زندگی خود چه در زمان طلبگی و مبارزات و چه در زمانی که به رهبری جامعه اسلامی رسیدند هیچگاه کوچکترین تغییری در رفتارشان ایجاد نشد. داستان احترام خاص امام راحل به برادر بزرگتر خود در هنگام ورود به ایران نشان میدهد که ایشان هیچگاه فریفته زمان و مکان و شرایط نشدند وهیچگاه اصول خود را تغییر ندادند؛ ایشان با همین رویکرد احیاگر معنویت در دنیای مدرن شدند. ایشان با رهبری انقلاب اسلامی به شیعیان در سراسر جهان هویت جدیدی دادند و باعث شدن که شیعیان به این مذهب و این تفکر متعالی در سطح جهان و با صدای بلند افتخار کنند و آن را فریاد بزنند؛ قطعا اگر امروز شیعیان و مسلمانان قدرت بیان این هویت را دارند به برکت انقلاب اسلامی است.
وی اظهارکرد: امام خمینی(ره) تنها خود و جامعه اطراف را اصلاح نکردند، بلکه ایشان یک مصلح عظیم اجتماعی بودند که با ظهور خود روابط اجتماعی را در این کشور ارتقا دادند؛ اگر امروز بخواهیم به عظمت کاری که ایشان انجام دادند پی ببریم باید به انقلابهایی که در کشورهای دیگر روی داده است بنگریم که این کشورها امروز در چه وضعیتی به سرمی برند. امروز در کشورهایی مثل لیبی که حاکم اصلی آن مشخص نیست و یا در مصر وضعیت اسفباری وجود دارد که همگی به این دلیل است که رهبری قوی در این کشورها وجود ندارد؛ ایران در ابتدای انقلاب شرایط به شدت سختتری نسبت به این کشورها داشت ولی این مدیریت امام راحل بود که این کشور را به سلامت به ساحل آرامش رساند. در همان روزها دشمنان بسیاری در این کشور حضور داشتند و بر علیه ما اقدام میکردند که منافقان از مهمترین و لجوجترین این دشمنان بودند؛ همان گروهی که هزاران نفر در کشورمان از جمله سران نظام اسلامی را به خاک و خون کشیدند و امروز عدهای از این مساله سخن میگویند که چرا آنها را اعدام کردهاند.
فرزند یادگار امام راحل گفت: امام راحل راه انبیای الهی را که همان مبارزه با فساد و حرکت به سوی صلاح بود را پیگیری میکردند؛ این هدف عالیترین هدف همه انبیای الهی بوده است. اگر به شعارهای امام راحل در پیروزی انقلاب اسلامی و شعارهای مردم در آغاز این جریان را مرور کنیم میبینیم که انقلاب اسلامی نیز با همین رویکرد ایجاد شد؛ سیره اهل بیت(ع) نیز همین مساله را نشان می دهد که مبارزه با فساد از مهمترین ارکان دین مبین اسلام است که جایگاه خاصی در اندیشه امام خمینی(ره) داشته است.
وی با بیان اینکه «مبارزه با فساد باید همیشه و پیگیر باشد»، تصریح کرد: نکته مهم این است که مقابله با فساد، امروزه نیز باید به عنوان یک مطالبه عمومی بدل شود؛ میببینیم و میشنویم که اختلاسها و دزدیهای هزاران میلیاردی در کشور روی میدهد و این نشان میدهد که وظیفه امروز جامعه نیز این است که در مقابل این موارد احساس مسوولیت کرده و اعتراض کنند؛ نباید نسبت به این مسایل بی تفاوت باشند.
وی خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید اجازه داد که حساسیت جامعه نسبت به فساد از بین برود؛ این حساسیت باید در بین مردم و حکومتیان نیز ادامه داشته باشد؛ نباید از هر طرف آن خبرهای ناراحت کننده ای در زمینه فساد و اختلاس بشنویم؛ همه مردم باید سعی کنند که ابتدا در خود اصلاح ایجاد کنند و سپس جامعه را به پاک کنند. یکی از مهمترین دغدعههای رهبرمعظم انقلاب در خصوص جلوگیری از همین فسادها در جامعه است و یکی از مسایلی که موجب عصبانی شدن معظم له میشود، مساله فساد است؛ باید از مسوولان دولتی سوال شود که چه اقدماتی برای بستن مسیرهای فساد انجام دادهاند.
سید علی خمینی با تاکید بر اینکه «تاخیر در مقابله با فساد نباید انجام شود»، اظهارکرد: وقتی جامعه درگیر فساد شود، نمیتوان از فسادهای بعدی جلوگیری کرد؛ زمانی که درگیر فساد باشیم امورات ما اصلاح نخواهد شد؛ مقدمه پیشرفت، مقابله با فساد است؛ در همین زمینه نباید فریادها نسبت به مفاسد موجب سیاهنمایی و دلسردی مردم شود. طلاب باید در این زمینه دو جهت را مد نظر داشته باشند؛ نخست اینکه طلاب نباید از هر چیزی به شکل چشم بسته دفاع کنند؛ امام راحل نیز هیچگاه از همه چیز دفاع نمیکردند؛ نکته دیگر آن است که نباید زبان ما، زبان ضد انقلاب باشد؛ انتقاد ما از سر دلسوزی است ولی ضد انقلاب به دنبال تخریب و القای ناامیدی است.
وی در تبیین نقد منصفانه و تفاوت آن با تخریب اظهارکرد: زبان ناقد با زبان دشمن متفاوت است و این تفاوت نیز باید عیان شود؛ نقد طلاب، نقد دلسوزانه است زیرا طلاب از جنس مردم جامعه است؛ مردم ما امروزه نقدهای جدی نسبت به برخی عملکردها در جامعه دارند ولی همین مردم در پشتیبانی از کشور و دین و نظام اسلامی در همه صحنهها حاضر هستند. اگر مشکلاتی در جامعه وجود دارد نباید به شکلی بیان شود که گویی این مشکل تنها برای جامعه ما وجود دارد در حالی که این مشکلات برای تمام مردم جهان وجود ندارد؛ نباید اجازه دهیم که دیگران بیان کنند که نظام اسلامی و دینی ناکارآمد است. درست نیست که بیدلیل هم از هر چیزی انتقاد نابجا کرد و قرار نیست که به هر دولتی که سرکارآمده است حمله کنیم؛ باید قبول کنیم درست نیست؛ زیرا همه دولتها با نیت خیر کار کردهاند ولی قطعا هیچ دولتی کامل نیست و مشکلاتی دیده میشود.
وی همچنین با بیان اینکه «فساد، تنها منحصر به فساد اقتصادی نیست»، اظهارکرد: فساد فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و معضلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم از جمله این فسادهاست؛ یکی از نکات مهم در زمینه فساد این است که در راه مقابله با فساد باید با عوامل اصلی برخورد کرد و سپس به سراغ دونمایگان مفسد رفت. ملت از هر کسی که به دور از افراط و دروغ و تهمت و به دنبال مبارزه با فساد هستند حمایت میکند. مقابله با فساد را نباید وارد حیطه سیاسی کاری و سیاسی بازی کرد؛ مساله مبارزه با فساد یک مساله اساسی و ملی است و تمام شوون کشور باید در مبارزه با فساد همکاری کنند.