کد خبر: ۳۷۱۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳

هاموند: توافق هسته‌ای از امنیت منطقه محافظت می‌کند

وزیر امور خارجه انگلیس گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در نوع خودش یک قرارداد کامل است که از امنیت منطقه خلیج فارس محافظت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه گلف تایمز، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز عربی با تکذیب این موضوع که توافق هسته‌ای منجر به افزایش نفوذ ایران در منطقه شده است، گفت: این توافق در نوع خودش یک قرارداد کامل است که از امنیت منطقه خلیج (فارس) در برابر تهدیدات تسلیحات هسته‌ای محافظت می‌کند.

او در پاسخ به سوالی درباره نگرانی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به نقش ایران در منطقه مدعی شد: در این نگرانی‌ها با کشورهای منطقه همراه هستیم. ما به طور شفاف می‌گوییم که با وجود توافق با ایران، نباید در برابر دخالت‌های این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه یا حمایت‌های آن از تروریسم، چشم‌های‌مان را ببندیم. این کشور قدرت مهمی در منطقه است و طبیعی است که منافعی دارد و می‌خواهد از منافع خود دفاع کند و ما این نکته را می‌فهمیم اما مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر یا حمایت از تروریسم و خشونت نمی‌تواند اقدامات مشروعی باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای با ایران دست این کشور را بیش از گذشته باز کرده تا تهران در برخی مسائل منطقه‌یی مداخله کند، گفت: اصلا چنین عقیده‌ای ندارم. پیش از این گفتم که نگاه ما به سیاست‌های منطقه‌یی ایران و اقدام این کشور در نقض پیاپی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با انجام آزمایش‌های موشکی، نگاهی شفاف است و با ادامه چنین رفتارهایی، هم‌چنان در پی بازخواست این کشور خواهیم بود. بارها گفته‌ایم که امیدواریم توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور موجب شود تا ایران به مرور زمان در پی ارتباط با جهان باشد و رفتارش را عوض کند اما هم‌زمان با چنین امیدواری‌هایی باید هوشیاری خود را نیز حفظ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی می‌تواند رفتار ایران را تغییر دهد؟ ادعا کرد: بر اساس تجربه و اتفاقات تاریخی می‌دانیم که فشارهای خارجی در این زمینه کارایی دارد، می‌دانیم که تحریم‌ها این کشور را وادار کرد تا به میز مذاکرات هسته‌ای برگردد در نتیجه در صورتی که ایران قوانین و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کند به فشارها ادامه خواهیم داد.

هاموند هم‌چنین در گفت‌وگو با خبرگزاری قطر نیوز، با تکرار ادعاهای غرب و آمریکا علیه کشورمان، گفت: ما به طور کامل می‌دانیم که ایران به فعالیت‌های غیرقانونی‌اش که کشورهای همسایه را بی‌ثبات می‌کند، ادامه می‌دهد و هم‌چنان آزمایش‌های موشکی را برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌دهد.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسأله سوریه پرداخت و گفت که موضع انگلیس و غرب همان لزوم کنار رفتن بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه است و این موضع تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه انگلیس در حالی این ادعاها را مطرح کرده است که ایران همواره هرگونه ادعا مبنی بر تلاش برای دخالت در امور دیگر کشورها و دست داشتن در اعمال بی‌ثبات کننده در منطقه را رد و تأکید می‌کند که امور داخلی کشورها به ملت‌های‌شان ارتباط دارد و جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به دنبال چنین هدفی نبوده است.

هاموند هم‌چنین مدعی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل از سوی ایران است، این در حالی است که شورای امنیت در نشستی که برای بررسی موضوع آزمایش‌های موشکی ایران برگزار شد هیچ قطعنامه‌ای ضد ایران منتشر نکرد و تنها از ایران خواست تا به الزامات بین‌المللی خود پایبند باشد.

مقامات ایرانی تأکید می‌کنند که جمهوری اسلامی با توجه به قرار داشتن در منطقه‌یی پرتنش و بی‌ثبات نیازمند افزایش توان دفاعی خود است و از این رو به گسترش ظرفیت‌ دفاعی خود به ویژه در حوزه موشکی ادامه می‌دهد، چرا که این حق هر کشوری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین