آفتابنیوز : به گزارش آفتاب به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، مهندس جعفر ربیعی گفت: با انجام این کارها مسافری که مسافت بیشتری را با مترو بپیماید، مبلغ بیشتر و هر کس کمتر استفاده کند، مبلغ کمتری را خواهد پرداخت.
ربیعی افزود: قبل از اجرای این طرح یک مسافر مترو مسیر 30 کیلومتری شهر ری تا میرداماد را با پرداخت 65 تومان می پیمود، در حالیکه اگر مسافری در ایستگاه میرداماد سوار قطار شود و با پیمودن فقط یک ایستگاه، پیاده شود نیز 65 تومان پرداخت می کند، که این روش به هیچ عنوان عادلانه نیست.
معاون پشتیبانی شرکت راهآهن شهری تهران و حومه در خصوص مکانیزسم اجرای این طرح که در شورای اسلامی شهر تهران نیز به تصویب رسیده است، گفت: اجرای این قانون نیازمند دو پیش زمینه بود، نخست تجهیزات سخت افزاری لازم که در حال حاضر تمام ایستگاه های مترو مجهز به سیستم کنترل هوشمند بلیت هستند و موضوع دوم نیز بحث نرم افزاری بود که اقدامات لازم در زمینه چاپ و توزیع بروشور برای آگاهی شهروندان انجام شده است.
به گفته ربیعی از ایستگاه مبدأ مسافر تا فاصله 10 کیلومتری، نرخ بلیت ثابت بوده و در صورت پیمودن بیش از 10 کیلومتر هزینه آن تغییر می کند و تغییر آن هم به این صورت خواهد بود که با اضافه شدن هر 10 کیلومتر به مسیر مسافر، هزینه سفر بالاتر می رود.
وی در تصریح نحوة محاسبه قیمت و کنترل بلیت مسافتی به وسیله دستگاه های هوشمند نیز گفت: مسافران موظفند در هنگام خرید بلیت و مشخص شدن نوع بلیت خریداری شده مسافت خود را اعلام کنند و پس از آن هنگام ورود به ایستگاه مبدأ بلیط را درون دستگاه قرار دهند، این روش بدون دخالت نیروی انسانی و تنها با محاسبه و کنترل دقیق دستگاه های هوشمند انجام می پذیرد.
ربیعی یکی از مهمترین مشکلات هنگام عرضه بلیت در ایستگاه های مترو را حجم بسیار بالای مبادله پول خرد عنوان کرد و گفت: در طول روز حجم بسیار بالایی پول خرد در ایستگاه ها نیاز است که متصدیان و شهروندان را دچار مشکل می کند و علاوه بر این به لحاظ بهداشتی نیز بسیاری از این پول خردها از وضع نامطلوبی برخوردارند که با اجرای طرح کنترل مسافتی بلیت و قیمت گذاری عادلانه این مشکل کاهش می یابد.
اجرای نهایی این طرح از ابتدای بهمن ماه امسال آغاز می شود.