کد خبر: ۳۷۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۰

چاپ تصاویر ماهواره‌ای نیروگاه نطنز از سوی یک موسسه آمریکایی

آفتاب‌‌نیوز : «کوری هیندر اشتاین» معاون رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی می‌گوید: این عکس‌ها در تاریخ 2 ژانویه گرفته شده و هفت ساختمان در دست ساخت این نیروگاه را نشان می‌دهد که سال گذشته ساختن آنها شروع شده است.

نیروگاه نطنز در 135 مایلی جنوب شرقی تهران و در مرکز ایران قرار دارد و مرکز اصلی تهیه سوخت غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود که کارشناسان ایرانی روز سه‌شنبه مهر و موم آن را که توسط آژانس بین‌المللی گذاشته شده بود، برداشتند. ایران همچنین تحقیقات سوخت هسته‌ای که غنی‌سازی در مقیاس کوچک را شامل می‌شود، آغاز کرده است.

محصولات جانبی فرایند غنی‌سازی می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان که به مدت دو سال در مورد مسئله غنی‌سازی با ایران مذاکره می‌کنند، معتقدند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در راستای تولید سلاح هسته‌ای است. ایران اصرار دارد فناوری هسته‌ای را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز و تولید انرژی می‌خواهد.

هیندر اشتاین گفت: عکس‌های چاپ شده کمکی به حل منازعه هسته‌ای ایران نمی‌کند.

وی گفت: چاپ این عکس‌ها به معنی آن نیست که می‌خواهیم نتیجه بگیریم این تاسیسات برای منظور خاصی به کار می‌روند. هیچ نشانه‌ای از داخل یا خارج این تاسیسات وجود ندارد که نشانگر برنامه ساخت سلاح باشد.

هیندر اشتاین گفت: تجهیزات این ساختمان‌ها در مقاصد نظامی و غیرنظامی مشترک است. مسئله اصلی نحوه استفاده از آنهاست.

در این عکس‌ها محل زیرزمینی نصب سانتریفیوژهای سوخت برای غنی‌سازی مشخص شده که می‌توان 50 هزار سانتریفیوژ در آن نصب کرد.

همچنین نیروگاه غنی‌سازی سوخت پیلوت، جایی که مهر و موم نصب شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برداشته شد، قابل مشاهده است. این مهر و موم‌ها برای جلوگیری از انجام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در آنجا قرار داده شده بود.






بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
0
2
خوب تا قسمتی عالی من به تمام دانشمندان ایرانی افتخار می کنم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین