کد خبر: ۳۷۲۱۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

پاسخ‌های پیامکی دولت عربستان به اوحدی

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به کارشکنی‌های دولت سعودی در برگزاری حج تمتع گفت: عربستان به دنبال تسویه‌حساب سیاسی با ایران بود و این تسویه حساب را با زائران ما انجام داد .
آفتاب‌‌نیوز :
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به به موضوع کارشکنی‌های پاسخ‌های پیامکی دولت عربستان به اوحدیدولت سعودی در برگزاری حج امسال، محرومیت زائران ایرانی از حج تمتع امسال را سناریوی تلخی دانست که دولت سعودی و مسئولان عربستان از مدت‌ها قبل برای ایران در نظر گرفته بودند و افزود: طی نظر سنجی‌های صورت گرفته مردم از ما خواستند جایی که منافع ملی و خون شهدای منا پایمال می‌شود، قراردادی را امضا نکنید. علی رغم اینکه هیات ایرانی هیچ یک از تفاهم‌نامه‌های سعودی در مورد حج را امضا نکرد اما دولت عربستان در رسانه‌های خود اعلام کردند که پس از 35 سال ایرانی‌ها را مجبور کردیم که از مواضع خود کوتاه بیایند در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد.

اوحدی گفت: متاسفانه به دلیل دخالت‌های سایر دستگاه‌های عربستان در موضوع حج و عدم هماهنگی وزارت حج عربستان، زائران ایرانی امسال از حضور در موسم حج محروم شدند البته ما پیگیر حقوق سلب شده زائران ایرانی هستیم زیرا امسال حدود 6میلیون زائر از حج عمره و حدود یک ونیم میلیون زائر از حج تمتع محروم شدند و این موضوع ناشی از نگاه ذره‌بینی و تند سیاسی عربستان به فریضه حج زائران ایرانی است.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: عربستان به دنبال تسویه‌حساب سیاسی با ایران است و این تسویه حساب را با زائران ما انجام داد زیرا عربستان در تفاهم‌نامه جدید محدودیت‌های جدی را برای ایران اعمال کرد، از جمله عدم استفاده از پرچم ایران در مکان‌های استقرار، اعلام اسامی ساختار تشکیلاتی بعثه و سازمان حج و سوابق آنها به دولت عربستان، محدود کردن مراکز پزشکی حج و زیارت در منا و عرفات، عدم ورود داروهای مورد نیاز زائران و جلوگیری از برگزاری دعای کمیل که در تفاهم‌نامه جدید از سوی عربستان اعمال شد.

وی افزود: این محدودیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که حتی یک دستگیری در دعای کمیل نداشتیم و این تنها بهانه عربستان برای عدم برگزاری دعای کمیل است. پس از برگزاری حج سال گذشته وزیر حج عربستان اعلام کرد که زائران ایرانی از منظم‌ترین و با اخلاق‌ترین زائران هستند زیرا در زمان مشخصی دعای کمیل را برگزار کردند و حتی محل برگزاری دعا را پاکیزه‌تر از قبل تحویل دادند همچنین در حین برگزاری دعا هیچ شعار سیاسی مطرح نکردند. همچنین محدودیت تعداد درمانگاه و مراکز پزشکی ایرانی را اعلام کردند در حالی که سال گذشته با فاجعه عظیم منا مواجه بودیم و تمام پزشکان و داروهای مورد نیاز از داخل کشور به عربستان ارسال می‌شود و در حادثه منا 600 زائر ایرانی و غیرایرانی توسط مرکز پزشکی حج و زیارت و مراکز امدادی ایران نجات پیدا کردند.

وی ادامه داد: قطعاً سال آینده حج را خواهیم داشت، همچنین سهمیه زائران محروم شده از حج تمتع امسال برقرار است و در اولویت هستند بنابراین برای حج سال آینده برنامه‌ریزی‌های زیادی خواهیم داشت اما دولت عربستان باید بداند هزینه سنگینی را بابت این رفتار و محروم کردن زائران و تبعیض در پذیرش زائران باید پرداخت کند.

رئیس سازمان حج و زیارت به آمار انصراف‌دهندگان اشاره کرد وگفت: 25 هزار زائر ثبت‌نام کردند که 15 هزار نفر از آنها انصراف دادند البته برای گرفتن قسط اول خود مشکلی ندارند. همچنین به زائران دیگری که انصراف نداده‌اند توصیه می‌کنیم نسبت به پس گرفتن پول خود اقدام نکنند و اجازه دهند که نوبتشان محفوظ بماند.

اوحدی با اشاره به پیگیری حقوق شهدای منا، گفت: راهبرد سازمان حج و زیارت بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر این است که مناسک حج با روابط سیاسی گره نخورد اما ما مسئول بلندگوی عربستان نیستیم که در این جنگ رسانه‌ای امام جماعت آنها اعلام می‌کند که خون شیعه حلال است. در هر صورت وزارت خارجه و قوه قضاییه پیگیر حقوق شهدای منا هستند و پرداخت دیه بر عهده دولت عربستان است.

اوحدی متوسط سن زائران حج تمتع را بین 60 تا 63 سال عنوان کرد و گفت: با توجه به معدل سنی بالایی که با آن مواجه هستیم ضرورت دارد اقدامات مناسبی در بحث اعزام زائران صورت گیرد. در سال‌های قبل بر اساس تفاهم‌نامه‌های قبلی که انجام می‌شد یک برنامه و جدول زمانی مشخصی داشتیم که با این برنامه برای اعزام حجاج برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دادیم به طوری که هر سال در تاریخ 7 ربیع‌الثانی به دعوت عربستان هیأت ایرانی وارد این کشور می‌شد و پس از مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه و قراردادها، برنامه‌ریزی برای اعزام زائران صورت می‌گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد قراردادهای حج تمتع گفت: در راستای اعزام حجاج صدها قرارداد مختلف به امضا می‌رسد از جمله قرارداد اقامت، حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل زمینی که باید از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی و زمان بندی مشخص شود همچنین برای تدارکات و تغذیه زائران حدود 80 قرارداد منعقد می‌شود زیرا باید نوع غذا و مواد اولیه آن تامین شود همچنین برای مدتی که زائران در صحرای عرفات حضور دارند تدابیر غذایی خاصی در نظر گرفته می‌شود.

وی در مورد روند مذاکرات با مسئولان کشور عربستان گفت: دو،‌ سه روز قبل از قطع رابطه سیاسی، وزیر حج عربستان از ما درخواست کرد تا زمان امضای قراردادها را دو ماه به تأخیر بیندازیم و زمان قرارداد بعدی را 19 اسفند مشخص کرد، علی‌رغم قطع رابطه سیاسی، اراده ما بر این بود که حج تمتع به روال سابق برگزار شود بر همین اساس طی نامه‌ای به وزیر حج عربستان اعلام کردیم که چگونه با توجه به قطع رابطه سیاسی ویزای هیأت ایرانی را دریافت کنیم. پاسخی نداشتیم تا اینکه طی یک پیامک جوابی از عربستان اعلام شد که ویزای هیأت ایرانی در دبی صادر می‌شود و برای ما این سؤال پیش آمد که چرا باید دبی انتخاب آنها باشد ضمن اینکه گرفتن ویزای دبی 10 روز زمان می‌برد اما چاره‌ای نداشتیم و در نهایت گذرنامه هشت نفر هیأت ایرانی را به دبی رساندیم اما ویزاها صادر نشد و اعلام کردند که با وزارت خارجه عربستان هماهنگ نشده است و به ما گفتند باید منتظر بمانیم؛ مجدد نامه ارسال کردیم و باز هم از طریق پیامک به ما پاسخ دادند که 26 فروردین ماه ویزای هیأت ایرانی در دبی آماده است اما باز هم بداخلاقی سیاسی و گره زدن حج به مسائل سیاسی باعث شد از تعداد 8 نفر تنها برای 5 نفر نمایندگان ایران ویزا صادر کنند و در زمان ورود این 5 نفر به عربستان نیز اخلاق و رفتار اسلامی سیاسی را رعایت نکردند.

اوحدی ادامه داد: روز جلسه سه موضوع را با وزیر حج عربستان مطرح کردیم اول اینکه چرا انقدر دیر قراردادها باید بسته شود دوم اینکه چگونه می‌خواهند بعد از سه ماه تأخیر برای 64 هزار زائر ایرانی ویزا تهیه کنند و سوم اینکه پروازهای ما به چه صورت انجام می‌شود و چهارم اینکه با توجه به حادثه تعرض به نوجوانان ایرانی حافظ قرآن در فرودگاه جده چرا هنوز یک حکم ساده برای این دو مامور خاطی صادر نشده است که وزیر حج عربستان گفت که من هم تعجب می‌کنم و فکر می‌کردم برای دو پلیس متخلفی که قصد تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی را داشتند حکم صادر شده است.

به گزارش آنا، رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: سقوط جرثقیل و فاجعه منا نیز از حوادث تلخ، غیرقابل قبول و توجیه‌ناپذیر بود که عربستان اعلام کند با توجه به حوادث سال گذشته امسال چه تدابیر و تمهیداتی برای تامین امنیت زائران در نظر گرفته است که وزیر حج عربستان اعلام کرد واژه امنیت بار معنایی سیاسی دارد و ما نمی‌توانیم آن را در قراردادها و 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
دیبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
0
0
من نمیدونم چه اصراری هست که این اقای اوحدی به ارسال زائران دارد و ول کن قضیه نیست.بجای اینکه پول ملت به جیب وهابیت بره و در کشتار ملل مظلوم همسایه بکار بره بهتره در جاهای دیگه خرج بشه.اقای اوحدی ول کن تو رو خدا
علي
|
China
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
0
سلام اقاي احدي به جاي اين همه زور زدن كه مردم بفرستيد مكه مردم رو وادار كنيد پول مكه رو بدن به فقيراي كشور خودمون چرا انقدر داري زور ميزنيد به جانه مادرت فقيراي كشور خودمون خيلي واجب تره
erteash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
من نمیدونم یک عده چه اصراری دارن پول مکه رو بدن به فقیرها؟ بابا پول خودشونه اختیارش رو دارن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین