کد خبر: ۳۷۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

شرط انصارالله برای تشکیل دولت وحدت ملی

رئیس هیات انصارالله یمن در مذاکرات کویت تأکید کرد که تشکیل دولت وحدت ملی مشروط به دستیابی به ضمانت‌های بین‌المللی درباره بی‌طرف ماندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن طی دوره انتقالی است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد عبدالسلام، رئیس هیات انصارالله یمن در مذاکرات کویت تأکید کرد که پیشرفت خوبی در مساله تبادل اسرا با هیات دولت مستعفی حاصل شده است و دیگر موضوع سلاح و عقب‌نشینی یک معضل یا مانع در برابر مذاکرات کویت نیست. هیات مشترک دیدگاه عملی‌تری را درباره این مساله ارائه کرده است.

وی افزود: سرنوشت کمیته‌های مردمی از طریق پیوستن آن‌ها به نیروهای نظامی براساس نتایج مذاکرات ملی آسان خواهد بود.

عبدالسلام تصریح کرد: تشکیل دولت وحدت ملی در یمن در صورتی ممکن است که به ضمانت‌های بین‌المللی درباره بی‌طرف ماندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن طی دوره انتقالی دست یابیم.

مذاکرات صلح یمن از چند وقت پیش در کویت آغاز شد و دو طرف درباره مساله اسرا و بازداشت شدگان به توافقی دست یافته‌اند.

منابع یمنی می‌گویند، اولویت‌های طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حال حاضر موفقیت توافق آزادی اسرا قبل از ماه رمضان یا در روزهای اول این ماه است.

هیات دولت مستعفی یمن در مذاکرات صلح در کویت شب گذشته جلسه‌ای را با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن برگزار و طی آن دیدگاه سیاسی خود را درباره بازپس‌گیری نهادهای حکومت و ازسرگیری روند سیاسی ارائه کرد.

دیدگاه این هیات بر این اساس است که اقدامات انتقال سیاسی، پایان دادن به کودتا و ازسرگیری روند سیاسی براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج مذاکرات ملی و قطعنامه‌های شورای امنیت را می‌طلبد.

این هیات خواهان اتخاذ اقداماتی از جمله عقب‌نشینی، تحویل سلاح و از بین بردن تمامی موانع و ازسرگیری فعالیت مستقیم دولت قانونی و ایجاد فضای مناسب شد.

به گفته منابع، دیدگاه هیات دولت مستعفی یمن شامل چند نکته اساسی است از جمله ازسرگیری مذاکرات سیاسی پس از پایان کودتا و اینکه مذاکرات سیاسی جزو مأموریت‌های گروه‌های سیاسی باشد نه مأموریت‌های دولت مستعفی یمن.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المنار، این دیدگاه شامل تکمیل مسائل مربوط به انتقال سیاسی با مشارکت تمامی گروه‌هایی است که از همه‌پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات سراسری شروع می‌شود.

هیات دولت مستعفی یمن لیستی از اسامی مسئولان انصارالله و اعضای حزب علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن را به الشیخ احمد داد و مدعی شد که این افراد به کودتا علیه مشروعیت پرداخته و مرتکب جنایت جنگی در یمن شده‌اند.

همچنین الشیخ احمد در بیانیه‌ای گفت: حل بحران یمن احتمالا نزدیک است اما به همین سادگی نیست و به آمادگی طرف‌های یمنی برای امتیازدهی بستگی دارد. سازمان ملل برای تحقق همین مساله تلاش می‌کند.

وی گفت: مساله اسرا و بازداشت شدگان در مذاکرات روز پنجشنبه مطرح شد. هیات (دولت مستعفی) یمن گزارشات اولیه خود را درباره تعدادی از بازداشت شدگانی که اسامی آن‌ها در لیست طرف مقابل آمده است ارائه کرد و کمیته مربوطه در حال بررسی پیش‌نویس توافق نامه آزادی اسرا است.

الشیخ احمد گفت که با عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدار و با وی درباره حل بحران یمن بحث و تبادل نظر کرده است.

دیدار الزیانی با طرف‌های مذاکره کننده یمنی و نماینده سازمان ملل در راستای تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ممانعت از فروپاشی مذاکرات کویت است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین