کد خبر: ۳۷۲۷۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰

چرا گردشگران ترکیه به ایران نمی‌آیند؟

هزار ایرانی در سه ماهه اول سال 2016 به ترکیه سفر کردند و در مقابل فقط یک هزار نفر از گردشگران تُرک به ایران آمده‌اند. به باور انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه، ایران تا به حال خودش را "درست" در این کشور معرفی نکرده و مردم ترکیه کنجکاوی نسبت به همسایه شرقی‌شان ندارند.
آفتاب‌‌نیوز : «ارطغرل کارا اوغلو»، عضو هیات اجرایی انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه و مشاور این انجمن است که به نوعی مهمترین تشکل گردشگری کشور ترکیه به شمار می‌آید و نبض این صنعت با سیاست‌ها و تصمیم‌های آن انجمن تنظیم می‌شود.

او که در ماه گذشته به همراه هیأتی به ریاست وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه به ایران آمده بود، مذاکراتی را با آژانس‌های ایرانی و البته دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری داشت تا شاید با تعاملات دو سویه و توازن، شمار گردشگران که سال‌هاست خواست دولت‌های ترکیه و بویژه ایران است، سرانجام محقق شود. او به ایسنا گفت که هیات گردشگری ترکیه بحث‌های علمی با ایران داشته است.

همه چیز به دولت ایران بستگی دارد

«کارا اوغلو» با وجود آن‌که عضو تشکل اثرگذاری در صنعت گردشگر ترکیه به شمار می‌آید، اما معتقد است کنترل شرایط کاملا در اختیار آن‌ها نیست و برای تکان خوردن وضعیت بازار گردشگری دو کشور بویژه تغییر در آمار گردشگران تُرک در ایران، این دولت ایران است که باید اقدامات دیگری را انجام دهد.

او تاکید کرد: دولت ایران باید خودش را در ترکیه معرفی کند و هر زمان توانست کشور خود را "درست" به مردم ما معرفی کند، مردم هم برای سفر به ایران تمایل پیدا می‌کنند؛ در آن صورت ما هم می‌توانیم گردشگران را به ایران بیاوریم. بنابراین کنترل این شرایط کامل در اختیار ما نیست و همه‌چیز وابسته به ایران است.

عضو هیات اجرایی انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه اضافه کرد: ایران باید از نظر فرهنگی و تاریخی خود را به مردم ما معرفی کند و در تبلیغات تلویزیونی و اخبار رسانه‌های ترکیه حضور مثبت و مؤثر داشته باشد تا مردم ما اسم ایران را بشنوند و زمینه‌ای برای کنجکاوی درباره‌ی این کشور پیدا کنند و بخواهند به ایران سفر کنند.

تُرک‌ها برای پرستیژ به ایتالیا می‌روند و برای غذا و تاریخ می‌توانند به ایران بیایند

به گفته‌ی او، گردشگران تُرک در حال حاضر به کشورهای ایتالیا، یونان و کشورهای حوزه بالکان سفر می‌کنند و انتخاب آن‌ها برای رفتن به ایتالیا به خاطر مارک‌ها و برندهای مشهور و مهمتر از آن پرستیژ این کشور است. یونان را هم برای غذا و تفریح انتخاب می‌کنند. یونان برای تُرک‌ها کشور نزدیکی است که ویزا نمی‌خواهد. سفر به بالکان بیشتر به خاطر اشتراکات فرهنگی و ارتباطات خانوادگی و البته اسکی صورت می‌گیرد.

اما ایران برای تُرک‌ها با چنین سلیقه‌ای چه جذابیتی می‌تواند داشته باشد که «کارا اوغلو» در پاسخ به این سوال گفت: من ایران را زیاد نمی‌شناسم، اما تا جایی که مطلع شدم این کشور آثار تاریخی زیادی دارد که می‌تواند توجه گردشگران هموطنم را جلب کند، علاوه‌بر این تُرک‌ها به فرهنگ غذا توجه ویژه‌ای دارند و ایران با تنوع غذایی که دارد، می‌تواند برای‌شان جالب باشد. فقط باید به آن‌ها معرفی شود.

او درباره‌ی گردشگری مذهبی و سفر گردشگران مسلمان این کشور به ایران هم اظهار کرد: فاکتورهای تشیع و مذهب قطعا می‌تواند گردشگران علاقه‌مند به چنین مسائلی را جذب کند، ولی من اطلاع دقیقی ندارم چطور می‌توان این فاکتورها را معرفی و عرضه کرد. یقینا این زمینه‌ای است که اگر تبلیغ شود، 100 درصد به آن توجه خواهد شد.

«کارا اوغلو» مؤکدا از ایران خواست به نحوه‌ی معرفی خود در ترکیه بیشتر توجه نشان دهد و اضافه کرد: تبلیغات در ترکیه مهمترین اقدامی است که ایران می‌تواند انجام دهد تا این بازار تکانی بخورد و کفه‌ی ترازو به سمت ایران سنگین‌تر شود. معتقدم تبلیغات در ترکیه تنها راهی است که می‌تواند مردم کشورم را متوجه ایران کند.

پیشنهاد دوستانه‌ی تُرک‌ها به ایران


او همچنین با اعتقاد بر این‌که هتل‌های ایران از نظر کیفیت و کمّیت باید ارتقا یابد، گفت: به عنوان شخصی که در این حرفه فعالیت می‌کنم، پبشنهاد دوستانه‌ای می‌دهم که ایران باید کمی بیشتر در صنعت هتلداری تلاش کند.

مشاور انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه در ادامه درباره‌ی سیاست‌های تشویقی این دولت برای جذب بیشتر گردشگران ایرانی نیز توضیح داد: این پروژه آغاز شده است، ولی این طرحی نیست که به این زودی به نتیحه برسد. الان تقاضا از ایران برای سفر به ترکیه خیلی زیاد و بیش از ظرفیت هوایی است. ما با چالش جدی پرواز مواجه هستیم. این موضوعی است که دولت ایران باید به آن رسیدگی کند تا سیاست‌های تشویقی ما هم به دنبال آن به نتیجه برسد.

«کارا اوغلو» خوش‌بینی زیادی به توسعه‌ی روابط گردشگری ایران و ترکیه دارد، اما در عین حال معتقد است: باید در این راه کمی صبور بود و هماهنگ عمل کرد، اما به طور کل فکر می‌کنم آینده خوبی در در انتظار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
0
مردم ترکیه کشورش بهشته بیان تو ایران چی کار مگه دیونه هستند
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
1
برای اینکه باید حجاب داشته باشند
چو دانی و پرسی سوالت خطاست ً....
pحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
چون گردشگران ایران به ترکیه میروند انجا همدیگر را میبینند .برای همین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین