کد خبر: ۳۷۳۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

وزارت خارجه آلمان سفیر ترکیه را احضا کرد

وزارت خارجه آلمان در پی اظهارات رجب طیب اردوغان درباره پارلمان این کشور سفیر ترکیه را در برلین احضار کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش میزان؛ وزارت خارجه آلمان در پی واکنش آنکارا به تصمیم پارلمان این کشور که قطعنامه دست داشتن حکومت عثمانی در نسل کشی ارامنه را تصویب کرده بود سفیر ترکیه در برلین را احضار کرد.

در این بیانیه آمده است که برلین اظهارات اردوغان درباره نمایندگان پارلمان آلمان را در چارچوب تخریب روابط دو کشور می داند.

وزارت خارجه ترکیه روز پنج شنبه گذشته ساعتی پس از تصویب لایحه به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در پارلمان آلمان سفیر خود را از برلین فراخواند.

دولت ترکیه تصویب لایحه به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان را یک اشتباه تاریخی از سوی برلین خوانده است.

نمایندگان پارلمان ترکیه در جلسه روز پنج شنبه گذشته خود لایحه نسل کشی خواندن کشتار ارامنه به دست امپراتوری عثمانی را به تصویب رساندند.

نمایندگان پارلمان علی‌ رغم مخالفت شدید ترکیه، قتل عام ارامنه توسط امپراتوری عثمانی را نسل‌کشی خوانده و آن را محکوم کردند.

رهبر فراکسیون سبزها پیشتر گفته بود که ما تسلیم مستبدی مانند اردوغان نمی‌شویم.

آلمان تا کنون قتل عام ارامنه توسط عثمانی در بحبوحه جنگ جهانی اول را کشتار می‌خواند.

جم اوزدمیر، رهبر فراکسیون سبزها در مجلس آلمان که خود ترک‌تبار است، مبتکر قطعنامه‌ای است که کشتار ارامنه را نسل‌کشی می‌ خواند.

او به روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" گفت: ممکن است که آنکارا مشکل درست کند. اما پارلمان تسلیم تهدیدهای فرد مستبدی مانند اردوغان نخواهد شد.

اوزدمیر تاکید کرد که با توجه به اسناد وزارت خارجه آلمان جای تردید نیست که این جنایت نسل‌‌کشی بوده است.

او افزود: پس از مصوبه پارلمان آلمان برای ترکیه بسیار سخت‌تر خواهد بود که نسل‌کشی ارامنه را تکذیب کند.

در همین حال شماری از نمایندگان احزاب حاضر در دولت ائتلافی آلمان (اتحاد احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دمکرات) همزمان نگران هستند که قطعنامه پارلمان رابطه آلمان و ترکیه را تحت الشعاع قرار دهد.

ترکیه به شدت مخالف استفاده از واژه نسل‌کشی (Genocide) برای کشتار گسترده ارامنه است و در توصیف آن رویداد تاریخی می‌ گوید صدها هزار تن از شهروندان ترک و مسیحیان ارمنستان جانشان را در نبرد میان امپراتوری عثمانی و امپراتوری روس بر سر تصرف آناتولی در جریان جنگ جهانی اول از دست دادند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دولت کنونی این کشور را میراثدار امپراتوری عثمانی می‌ داند و تاکید کرده است که برای ترکیه پذیرش چنین جنایتی ممکن نیست.

ترکیه سال گذشته به شدت به سخنان یوآخیم گاوک، رئیس‌جمهور آلمان، که در سخنرانی خود به مناسبت یکصدمین سالگرد قتل عام ارامنه این جنایت را "نسل‌کشی" خوانده بود، واکنش نشان داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین