آفتابنیوز : محمد غراوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ترانزیت ریلی در دو سال گذشته تحول قابل ملاحظهای داشته به طوری که موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شده است.
وی اظهارداشت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا و بازگشت سریع سرمایه به عنوان یک منبع درآمد مطمئنی مورد توجه جدی کشورها قرار گرفته و کشور ها به صورت رقابتی در این عرصه تلاش می کنند.
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران مجموع ترانزیت کالا در شبکه ریلی کشور در سال 92 را حدود 500 هزار تن ذکر کرد که با تلاش گسترده در راه آهن میزان ترانزیت کالا در سال 93 با رشد 50 درصدی نسبت به 92 به 747 هزار تن افزایش یافت.
رییس کمیته ترانزیت راه آهن اظهارداشت: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از چهار برابر حمل و نقل داخلی است و درآمد حمل یک تن بار ترانزیت معادل چهار تن حمل بار در داخل کشور است.
وی، اولویت دادن به سیر واگنهای حامل بارهای ترانزیتی، شناسایی منابع و چشمههای بار منطقه، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و کریدورهای رقیب و اجرای سیاستهای تخفیفی بی سابقه و مناسب قابل رقابت با جاده مانند تخفیف 30 تا40 درصدی را از اقداماتی دانست که راه آهن در راه افزایش میزان ترانزیت ریلی در کشور به آن توجه جدی داشته است.
رییس کمیته ترانزیت راه آهن افزود: سهم مرز سرخس در ترانزیت ریلی کشور در سال 94 حدود 84 درصد، هرمزگان پنج درصد و رازی 11 درصد بود، در حالی که با وجود گذشت 18 ماه از افتتاح مرز ریلی اینچه برون، حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت حدود 54 هزار تن حمل و نقل بینالمللی از این مرز انجام شده و در واقع سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی کشور حدود صفر بود.
غراوی اضافه کرد: طبق توافق سه جانبه بین راهآهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان تعرفه مشترکی برای ترانزیت کالا از این مرز (اینچه برون ) تعیین شده و انتظار میرود تاثیر خوبی در رونق حمل از پایانه مرزی اینچه برون داشته باشد.
محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفته بود: می توان آمار ترانزیت ریلی را ارتقا بخشید و در سال 1395به رقم چهار میلیون تن دست یافت.
به گفته پورسید آقایی براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه سهم بخش ریلی از کل جابجایی بار کشور 30 درصد پیش بینی شده بود، در حالیکه این رقم اکنون 11 درصد است و بکارگیری سیاست های نادرست در دوره 92-1385 این رقم به 10.5 درصد کاهش یافت.
سال 1393 سهم حمل بار ریلی با رشدی مثبت به رقم 10.9 درصد رسید.