کد خبر: ۳۷۳۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸

سخنگوی اردوغان: ترکیه در تدارک یک «طرح اقدام» علیه آلمان است

در پی تصویب قطعنامه ای در پارلمان آلمان که در آن نسل کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی به رسمیت شناخته شد، ریاست جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از تدارک «یک طرح اقدام» علیه آلمان خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در یک کنفرانس خبری که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی «ان تی وی» ترکیه پخش می شد در این باره گفت : «همراه با سازمان ها و نهادهای ذیربط در حال تدارک یک طرح اقدام هستیم و کار را هم با وزارت امور خارجه آغاز کرده ایم؛ زمانیکه این طرح تدوین شود، آن را به رییس جمهور و نخست وزیر ارائه خواهیم کرد.»

کالین به جزییات بیشتری در مورد این طرح اقدام اشاره ای نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول؛ واکنش ترکیه به تصویب قطعنامه مزبور در پارلمان آلمان بسیار تند و همراه با خشم بود. آنکارا بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه در پارلمان آلمان، سفیر خود را «برای برخی مشورت ها» از برلین فراخواند و مقامات دولتی ترکیه نیز اظهاراتی همراه با خشم عنوان کردند که این مسئله بر شدت نگرانی ها در مورد اجرای توافق بحث برانگیز میان اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر مدیریت بحران اوارگان در اروپا افزود.

رجب طیب اردوغان هم که در زمان تصویب این قطعنامه در پارلمان آلمان در سفر دوره ای به کشورهای شرق آفریقا به سر می برد، در اظهاراتی قول داد به محض بازگشت به کشورش، «اقداماتی» در این مورد اتخاذ کند. وی هم البته به جزییات بیشتر در مورد این اقدامات اشاره ای نکرد.

وی روز شنبه در اظهاراتی‌، اتهامات در مورد نسل کشی را رد کرد و گفت این اتهامات نوعی «ارعاب» محسوب می شوند که ترکیه هیچگاه آنها را نمی پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، تعداد زیادی از مورخان در سرتاسر جهان و نیز حدود بیست کشور از جمله فرانسه، ایتالیا و روسیه، نسل کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی در سال های پایانی جنگ جهانی اول را به رسمیت می شناسند. اما ترکیه می گوید در آن زمان، وقوع یک جنگ داخلی به علاوه یک قحطی سبب شده است بین سیصد تا پانصد هزار ارمنی و حتی تعداد زیادی ترکیه ای جان خود را از دست بدهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین