کد خبر: ۳۷۳۵۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰

تهدید حمله هسته‌ای داعش به اروپا

در حالی که گروه تکفیری صهیونیستی داعش فعالانه در تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی است ،یک اندیشکده معتبر بین المللی و فعال در زمینه گسترش سلاح های هسته ای اعلام کرد تهدید حمله تروریستی با استفاده از مواد هسته ای، در بالاترین سطح از زمان پس از پایان جنگ سرد قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت : موشه کانتور رئیس « انجمن بین المللی لوکزامبورگ » گفت :« داعش تاکنون حملات شیمیایی زیادی در سوریه انجام داده است. ما می دانیم که این گروه می خواهد با انجام یک حمله هسته ای در قلب اروپا ، پا را از این هم فراتر بگذارد. این موضوع، همراه با سطح ضعیف امنیتی در تعدادی از مراکز تحقیقات هسته ای در اتحاد جماهیر شوروی سابق به معنای آن است که تهدید احتمالی حمله با « بمب کثیف » در یک پایتخت غربی بالاست.»

هشدار این سازمان، که اعضای آن از وزرای سابق دولت و مقامات ارشد روسیه و غرب هستند، در میان این دلهره عمیق بیان شده است که جهادی ها تلاش خواهند کرد در زمان برگزاری قریب الوقوع مسابقات فوتبال قهرمانی یورو ۲۰۱۶ در فرانسه ، اقدامات تروریستی صورت دهند. این انجمن نمی گوید که یک حمله هسته ای تروریستی ممکن است در طول برگزاری این مسابقات روی دهد اما دکتر کانتور اشاره کرد اعتقاد بر این است کانون های اسلامگرایی که دو ماه پیش حملات بروکسل را انجام دادند ، کارکنان و ترتیبات امنیتی در یک تاسیسات هسته ای در بلژیک را زیر نظر دارند.»

کانتور در کنفرانسی بین المللی در آمستردام اعلام کرد :«‌تلاش های مستند قبلی تروریست ها برای دستیابی به یک نیروگاه برق هسته ای در بلژیک شاهدی بر قصد آنهاست. تروریست ها لزوما مجبور به استفاده از یک بمب کثیف نیستند. ما در مورد مواد هسته ای به سرقت رفته صحبت نمی کنیم، استفاده از مواد منفجره متعارف در یک نیروگاه هسته ای، مانند ورود قاچاقی یک بمب، عواقب فاجعه باری به همراه دارد.»

دِس براون وزیر دفاع سابق انگلیس ، یکی از اعضای انجمن و نایب رئیس « ابتکار تهدید هسته ای »(NTI) گفت: « تهدید تروریسم هسته ای مسئله ای بسیار مهم و پیچیده است که نیاز به یک واکنش بین المللی متحد دارد.نباید تعجب آور باشد اگر تروریست ها مواد هسته ای در اختیار داشته باشند که سعی در استفاده از آن داشته باشند، ما همچنین می دانیم که آنها به دنبال این قبیل مواد هستند. برای مثال، گزارش هایی وجود دارد که داعش زمانی که موصل را به تصرف در آورد ، به اورانیوم دست پیدا کرد.»

به گزارش خبرآنلاین،براون افزود :« ساخت یک بمب کثیف آنقدرها دشوار نیست. آنها ممکن است با چنین بمبی افراد زیادی را نکشند اما اثر آن بر محیط زیست، زیرساخت ها و تاثیر روانی بر مردم ویرانگر خواهد بود. تروریست ها همچنین می توانند از جنگ سایبری برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای استفاده کنند.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین