کد خبر: ۳۷۳۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸

2 عامل مهم نارسایی کلیوی

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا گفت: دیابت عامل 50 درصد موارد نارسایی پیشرفته کلیه و فشار خون بالا عامل 20 درصد موارد نارسایی پیشرفته کلیه است.
آفتاب‌‌نیوز :
طاهره فاخری سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) صومعه‌سرا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیماری کلیه پلی‌کیستیک به 2 عامل مهم نارسایی کلیویعنوان یک بیماری مادرزادی کلیه اظهار کرد: بیماری کلیه پلی‌کیستیک یک ناهنجاری ارثی است که به پیدایش کیست‌هایی در کلیه‌ها می‌انجامد، این ناهنجاری سرطانی نیست و بیشتر بیماران مبتلا به آن تا بزرگسالی بی‌علامت هستند.

وی با بیان اینکه علائم این بیماری به آهستگی طی حداکثر 20 سال آشکار می‌شود و پیشرفت می‌کند، افزود: در مراحل اولیه وجود خون در ادرار، عفونت‌های مکرر کلیه، احساس فشار یا لمس توده‌ای در فضای شکم و فشار خون بالا از علائم این بیماری به شمار می‌روند.

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا با تاکید بر اینکه بیماری کلیه پلی‌کیستیک در حال حاضر قابل پیشگیری نیست، خاطرنشان کرد: اغلب بیماران تا زمانی که بر اثر اشغال بخش اعظم بافت طبیعی کلیه‌ها بوسیله کیست‌ها نارسایی کلیه بروز نکند، شکایتی ندارند.

وی ادامه داد: مراقبت‌های طبی با درمان عوارض احتمالی دخیل در بروز این بیماری ممکن است سرعت پیشرفت آسیب کلیه را کاهش دهد.

فاخری با بیان اینکه پیشرفت به سوی نارسایی کلیه، پیدایش سنگ کلیه، عفونت یا پاره شدن کیست‌ها از عوارض احتمالی بیماری کلیه پلی‌کیستیک است، گفت: بررسی‌های تشخیصی این بیماری، شامل آزمایش‌های رایج خون، اندازه‌گیری کراتینین سرم، بررسی توانایی تغلیظ کلیه‌ها و تصویربرداری به روش سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی است.

وی با بیان اینکه درمان این بیماری با اهداف پیشگیری از عوارض و حفظ عملکرد کلیه‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: درمان فوری هر نوع عفونت اهمیت فراوان دارد، به منظور بررسی سیر پیشرفت بیماری، بررسی‌های پزشکی هر شش ماه یکبار ضروری است. بیمارانی که بر اثر شدت بیماری به نارسایی کلیه مبتلا شوند، به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز خواهند داشت.

فاخری در ادامه با بیان اینکه دیابت عامل 50 درصد موارد نارسایی پیشرفته کلیه و فشار خون بالا عامل 20 درصد موارد نارسایی پیشرفته کلیه منجر به دیالیز است،اظهار کرد: متاسفانه نارسایی کلیه در اکثر موارد بدون علامت است.

وی بیماریابی را در کاهش آمار تعداد افراد مبتلا به نارسایی کلیه مهم خواند و افزود: کنترل فشار خون و انجام تست ساده خون و ادرار با کمترین هزینه و به طور منظم سالی یک یا دو مرتبه از راه‌های پیشگیری از بروز نارسایی پیشرفته کلیه و در نتیجه دیالیز است. 

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا با بیان اینکه زمانی که 85 تا 90 درصد عملکرد کلیه‌ها از بین رود، نیاز به دیالیز ضرورت می‌یابد، ابراز کرد: دیالیز مواد زائد، نمک و آب اضافی را به منظور جلوگیری از انباشته شدن‌ در بدن، دفع می‌کند. دیالیز سطح برخی از مواد شیمیایی مانند پتاسیم، سدیم و بی‌کربنات را در خون ثابت نگه می‌دارد و به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کند.

وی، کمردرد،خستگی و ضعف پیشرونده، سردرد، بوی ناخوشایند تنفس، تهوع، استفراغ یا اسهال، تنگی نفس، درد قفسه سینه و خارش پوست را از جمله علائم نارسایی کلیه برشمرد.

فاخری با بیان اینکه بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‌سرا در سال 77 افتتاح شده است، گفت: این بخش تاکنون با توجه به تحت پوشش قرار دادن بیماران شهرستان‌های ماسال و فومن، 287 بیمار را پذیرش کرده است.

وی متذکر شد: در حال حاضر بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه‌سرا با توجه به افتتاح بخش دیالیز ماسال و بازسازی بخش دیالیز فومن، 45 بیمار سطح شهرستان و حومه را تحت پوشش قرار می‌دهد و این درحالیست که این آمار ثابت نبوده و متاسفانه رو به افزایش است.

فاخری از عمل پیوند کلیه 36 بیمار این بخش خبر داد و افزود: خوشبختانه اکثر پیوندها موفق‌آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه بر طبق آمار سال 93، هزینه دیالیز هر بیمار ماهانه به طور متوسط یک تا یک و نیم میلیون تومان بوده است، یادآور شد: هزینه هر جلسه دیالیز تقریبا 267هزار تومان است.

فاخری با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه‌سرا با 12 تخت و دستگاه فعال آماده ارائه خدمات به بیماران است، تصریح کرد: حداقل پنج دستگاه این بخش نیازمند جایگزینی است و در این خصوص همیاری و مساعدت مردم خیر و نوعدوست، نیاز است.

وی تشکیل انجمن دیالیز را نیاز ضروری شهرستان دانست و عنوان کرد: انجمن دیالیز سازمان مردمی است. با تشکیل انجمن دیالیز یا به طور کلی انجمن حمایت از بیماران خاص می‌توان گام‌های موثری را در غربالگری بیماران که در مراحل ابتدایی ایجاد نارسایی کلیه قرار دارند، برداشت.

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) صومعه‌سرا در پایان با اشاره به اینکه حمایت عاطفی و مالی از بیماران دیالیز و خانواده بیماران از مزایای تشکیل انجمن است، اظهار کرد: همچنین دریافت کمک‌های مردمی و حمایت‌های دولت در تجهیز بخش‌های دیالیز می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین