کد خبر: ۳۷۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۷

بودجه سینما و سينماي ملي

آفتاب‌‌نیوز : رسول صدر عاملي ، همزمان با اظهار نظرهاي ساير اهالي فرهنگ و هنر درباره سينماي ملي و تعاريف و موانع آن در آستانه جشنواره فيلم فجر و همچنين درپي درخواستهاي هنرمندان و دست اندرکاران سينما از مجلس شوراي اسلامي و برنامه ريزان بودجه براي افزايش بودجه سينما گفت: بيشتر حرف و سخن دربا‌ره‌ فرهنگ و هنر زده مي‌شود، اما در عمل، كمترين بها را به آن داده اند و من معتقدم در اين ميان خيلي نبايد كسي را مقصر دانست چون اگر يك ميليون دلار در استخراج مس سرمايه گذاري مي‌كنند ، براي آنها مشخص و قابل ترسيم است كه مثلا يك ميليون و 500 هزار دلار سود دارد اما وقتي مي‌خواهند همين هزينه‌ را صرف بخش فرهنگ بكنند براي آنها سود مشخصي ريالي و دلاري قابل ترسيم نيست در حاليكه در دنيا ابزارهاي مدرن و تاثيرگذار ، هنر و ادبيات است. 

صدر عاملي مي‌گويد : داستان بودجه، بحث قديمي است كه گريبان‌گير سينماي ماست. 

وي معتقد است: هم اکنون اگر - به تعداد محدود - فيلمهايي در راستاي "سينماي ملي" وجود دارد، هيچ ارتباطي به سياستهاي حمايتي نداشته بلكه سليقه و ذوق فردي افراد ،اين سينما را شكل داده است اما براي تبديل اين جرقه ها به يک جريان براي رسيدن به "سينماي ملي" به ترکيبي از تعاريف و بودجه و امکانات نياز داريم. 

كارگردان من ترانه پانزده سال دارم در ادامه تصريح كرد : اگر اينگونه پيش برود تهيه كنندگان به دليل تامين گيشه‌ به قصه‌هاي تكراري روي مي‌آورند و سينماي خوب و صاحب انديشه روز به روز منسوخ و از بين مي‌رود و در آن شرايط ديگر هيچ ايرادي نمي‌توان به تهيه كنندگان گرفت. 

محمدعلي سجادي نيز گفت: وقتي ميگوييم سينماي مبتذل نمي خواهيم، بايد بودجه و امكانات نيز در راستاي برنامه‌هاي راه يابي به سوي سينماي ملي و فرهنگي داشته باشيم. 

اين كارگردان سينماي ايران وضعيت بودجه‌ي سينما را نامساعد دانسته و گفت: وقتي اين كم توجهي به امور فرهنگي به شكل عام و به شكل اخص كلمه به سينما ، غم انگيز است . 

اگر بخواهيم سينماي ايران زنده باشد به ساخت و ساز سالن نياز است، من براي چندمين بار مي‌گويم سينماي ايران دولتي است و قطعا بدون پشتوانه دولتي نمي‌تواند نفس بكشد به همين دليل اگر بودجه‌اي درست تعلق بگيرد، ما سينماي ملي هم خواهيم داشت، در غير اين صورت به مرور، سالنها تعطيل مي‌شوند و اگر نداشتن سينما در اين كشور عده‌اي را خوشحال مي‌كند، پس اين روش خوب است!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین