کد خبر: ۳۷۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۷

دادگاه روزنامه اعتماد برگزار شد

آفتاب‌‌نیوز :
در اين پرونده، الياس حضرتي با شكايت مدعي‌العموم، فرماندهي انتظامي كردستان، فرماندهي پليس فرودگاه‌هاي كشور، شركت بين‌المللي ايثارگران، شركت جبهه‌سازان افق، فرماندهي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، شركت سازه‌گستران مرواريد، «ح - م» و نماينده‌ي سابق مردم جلفا و مرند در مجلس شوراي اسلامي، به تبليغ عليه نظام و انتشار مطالب خلاف واقع، هتك حرمت و اهانت، افترا و تحريص و تشويق گروه‌ها به ارتكاب اعمالي عليه منافع جمهوري اسلامي ايران متهم است.
در ادامه‌ي اين جلسه، نماينده‌ي حقوقي فرماندهي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به عنوان يكي از شاكيان خصوصي اين پرونده در بيان شكايت خود از الياس حضرتي عنوان كرد كه روزنامه‌ي اعتماد با درج مقاله‌اي تحت عنوان «صندلي با طعم فنر» موجبات تشويش اذهان عمومي و زير سوال رفتن پليس خدمت‌گزار راه‌ور تهران را فراهم آورده است و علي‌رغم مراجعه‌ي حضوري و مكاتبات كتبي با مدير مسوول اين روزنامه، بعد از گذشت دو سال و اندي، پاسخي به اين موضوع داده نشده است.
در روزنامه را تخته کنید
در متن شكايت نماينده‌ي سابق مردم جلفا و مرند در مجلس شوراي اسلامي به عنوان ديگر شاكي خصوصي اين پرونده كه به دليل عدم حضورش توسط منشي دادگاه قرائت شد، آمده است: روزنامه‌ي اعتماد در مطلبي تحت عنوان «عشق انتخابات» كه به موضوع مصاحبه‌ي من با روزنامه‌ي اعتماد اختصاص يافته بود اقدام به انتشار مطالبي سراسر كذب كرده و سوالات را به گونه‌اي تنظيم كرده است كه گويا من متهم هستم و خبرنگار اين روزنامه بازجو و بازپرس.
در ادامه‌ي اين شكايت آمده است: در اين مطلب شخصيت من تخريب شده است و به همين خاطر از دادگاه و هيات منصفه‌ي محترم تقاضا دارم در روزنامه را تخته كنند.
اين شاكي در متن شكايتش با عنوان اين كه «اين آقا صلاحيت روزنامه‌نگاري ندارد»، رسيدگي به شكايت از مديرمسوول اعتماد و صدور حكم حبس را خواستار شده است.

ناجا خریدار قاچاق نیست
نماينده‌ي حقوقي پليس فرودگاه‌هاي كشور، نيز در توضيح شكايت خود از مدير مسوول اعتماد عنوان كرد: روزنامه‌ي اعتماد در شماره‌ي ‌٤٧٠ خود در طرح شكايت فردي از پليس فرودگاه‌هاي كشور، عنوان كرده كه فردي از دبي هفتاد دستگاه فيلم‌برداري به ايران آورده اما متاسفانه در فرودگاه، ماموران اين دستگاه‌ها را از او گرفته‌اند و افسر پرونده، اين فرد را به اتاقش برده و به او گفته است دستگاه‌هاي فيلم‌برداري را از تو مي‌خرم به شرط اين‌كه من را در نصف سود آن شريك كني.
وي در ادامه افزود: بعد از انتشار اين مطلب ما گزارشات پنج سال اخير پليس فرودگاه‌هاي كشور را بررسي كرديم اما شكايتي در مورد كشف دوربين فيلم‌برداري پيدا نكرديم. هويت اين شخص شاكي نيز برايمان مشخص نيست و ما مشخص شدن هويت او را خواستاريم. اصل موضوع و متني كه در روزنامه درج شده نيز كذب محض است و در اين رابطه مدارك و مستندات قانوني به پليس فرودگاه كشور اعلام نشده است.
نماينده‌ي حقوقي پليس فرودگاه‌هاي كشور، در ادامه خاطر نشان كرد: ما خواهان آن هستيم كه اگر فرد متخلفي در لباس پليس وجود دارد با او برخورد قانوني كنيم و حداقل بدانيم كه نام اين افسر كه در اين مطلب از او ياد شده است، چيست.
وي در پايان عنوان كرد: با توجه به اينكه درج اين مطلب باعث تشويش اذهان عمومي، سلب اعتماد مردم از ناجا و تضعيف روحيه‌ي پرسنل ناجا شده است، رسيدگي و صدور راي قانوني درباره‌ي مدير مسوول اين روزنامه را خواستاريم.
هتاکی به خاطر تیتر
در ادامه‌ي جلسه‌ي امروز دادگاه، وكيل مدافع شركت سازه‌گستران مرواريد و شركت جبهه‌سازان افق نيز در توضيح شكايت خود از مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد، عنوان كرد: به نمايندگي از موكلانم به لحاظ نشر اكاذيب، تشويش اذهان عمومي و افترا از مدير مسوول اعتماد شكايت دارم و رسيدگي به اين موضوع را خواستارم.
وي در ادامه افزود: روزنامه‌ي اعتماد در مورخه‌ي ‌٢٩/١٠/٨٢ در صفحه‌ي دوم با تيتر بسيار بزرگ نوشته بود «اسامي شش شركت غيرقانوني پيش‌فروش مسكن اعلام شد» كه در متن خبر نيز به نقل از يك مسوول در وزارت مسكن، اسامي چند شركت به عنوان شركت‌هاي غير قانوني پيش‌فروش مسكن عنوان شده بود كه شركت‌هاي موكلانم نيز جزو اين ليست بود -البته مسوولان وزارت مسكن اين موضوع را تكذيب كردند- و اين روزنامه علاوه بر ذكر نام شركت در راستاي اقدامات تخريبي، تصاويري از شركت سازه‌گستران مرواريد به چاپ رسانده بود كه باعث خسارت‌هاي مادي و معنوي فراواني به شركت موكلم شد و برخي از مراجعان بعد از انتشار اين خبر با مراجعه به دفاتر اين شركت با هتاكي و فحش نسبت به مديران اين شركت، حتي دست به اعتراضات و تجمعاتي نيز زدند و جبران خسارت وارده به خود را خواستار شدند.
وكيل مدافع شركت سازه‌گستران مرواريد و شركت جبهه‌سازان افق، در پايان، از دادگاه و هيات منصفه رسيدگي به اين پرونده را خواستار شد و اين سوال را مطرح كرد كه آيا اين‌گونه اقدامات غير قانوني و غير شرعي جزو اهداف مطبوعات و در راستاي اطلاع‌رساني است؟
قاضي صارمي با توجه به عدم حضور الياس حضرتي مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ادامه‌ي رسيدگي به اين پرونده را به يكشنبه‌ي هفته‌ي آينده موكول كرد. 
رييس شعبه‌ي ‌٧٦ دادگاه كيفري استان تهران اظهار داشت:‌ احضاريه در تاريخ ‌١٤ دي ماه سال جاري به صورت واقعي به مديرمسوول اعتماد ابلاغ شده بود و وي از برگزاري دادگاه در تاريخ ‌٢٥ دي ماه مطلع بود و بايد حضور مي‌يافت اما به گفته‌ي وكيل مدافع وي، به خاطر مشكلات جوي و برف سنگين نتوانسته است خود را به تهران برساند بنابراين بنا بر نظر هيات قضايي و هيات منصفه دادگاه رسيدگي به اين پرونده به يكشنبه آينده موكول شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین