کد خبر: ۳۷۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲

انتقاد مشایخی از آن‌هایی که نخود هر آش می‌شوند

نادر مشایخی گفت: در موسیقی ایران، افرادی هستند که عادت کرده‌اند خودشان را نخود هر آش کنند، در حالی که من هیچ‌وقت حتی ساز زدن آن‌ها را هم ندیده‌ام.
آفتاب‌‌نیوز :
این آهنگساز و رهبر ارکستر در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: در شرایط فعلی، ارکسترهای دولتی اشتباه‌های زیادی انجام می‌دهند که یک از همین اشتباه‌ها، موضوع ایجاد شورا است. در حالی که ارکستر اصلا شورا نمی‌خواهد؛ شورای یک ارکستر باید شامل نوازندگان آن باشد، اما متأسفانه افرادی که تجربه ندارند، خودشان را نخود هر آشی کرده‌اند. آن‌ها اصلا ارکستر را نمی‌شناسند و من به شما قول می‌دهم که نمی‌دانند مثلا وسعت صوتی «ابوا» چقدر است، این افراد از اطمینانی که مسئولان به آن‌ها کرده‌اند، سوءاستفاده می‌کنند.

او ادامه داد: آن‌ها به‌خاطر مسائل مالی و منیّتِ بیش از اندازه‌ای که دارند، می‌خواهند همه‌جا مطرح باشند. برای خودشان رزومه‌های الکی درست می‌کنند که مثلا در فلان دانشگاه اتریش تحصیل کرده‌اند، املا من می‌دانم که پای آن‌ها به هیچ‌یک از دانشگاه‌های اتریش باز نشده است. مسئولان هم گناهی ندارند، زیرا گیر چنین افرادی افتاده‌اند که دائم از شرایط شان سوءاستفاده می‌کنند.

خالق اپرای «ملکوت» همچنین گفت:‌ شهرداری و وزارت ارشاد، هر دو به داشتن ارکستر علاقه‌مند هستند؛ اما متأسفانه آدم‌های اشتباهی را انتخاب می‌کنند.

او که پیش از این، رهبری ارکستر «فیلهارمونیک شهر تهران» را بر عهده داشت، اظهار کرد: آن ارکستر را خانه هنرمندان ایران تشکیل داده بود. افرادی در هیأت‌ مدیره‌ی خانه هنرمندان بودند که عمدا جلوی پیشرفت را می‌گرفتند. من 30 سال است چنین آدم‌هایی را می‌شناسم. آن زمان هم که در وین بودم، آن‌ها را می‌شناختم.

وی معتقد است: در ایران دو نوع موزیسین داریم؛ دسته اول کسانی که دورتادور خود آینه چیده‌اند و به‌جز خودشان کسی را نمی‌بینند. به این دسته از آدم‌ها، همین که دوبار «استاد» بگویی، راضی می‌شوند. دسته‌ی دوم هم افرادی هستند که هیچ‌چیز از موسیقی نمی‌دانند و فقط عمرشان را در این راه تلف کرده‌اند، من دلم برای‌شان می‌سوزد، اگر عمرشان را در راه دیگری صرف کرده بودند، حتما موفق می‌شدند. متأسفانه آن‌ها همه‌چیز را مسخره کرده‌اند.

رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به این پرسش که ارزیابی‌اش از تشکیل ارکستر جدید شهرداری تهران چیست؟ گفت: شهرداری حامی مالی خوبی برای هر ارکستری است و امکانات زیادی دارد، اما ارزیابی این ارکستر را بر عهده ‌خودتان می‌گذارم؛ خودتان شش‌ماه دیگر می‌بینید که این ارکستر در چه شرایطی است.

او درباره‌ی تشکیل ارکستر جدیدش نیز توضیح داد: برنامه‌ریزی‌هایی برای آغاز به کار «اینتر ارکسترا» کرده‌ایم و قرار است هر فصل، یک رپرتوار را روی صحنه ببریم و هر رپرتوار چهار یا پنج بار اجرا شود.

مشایخی درباره‌ی برنامه‌های ارکسترش نیز گفت: «اینتر ارکسترا» قرار نیست فقط رپرتوار موسیقی کلاسیک اجرا کند. فکر می‌کنم، سرگرم کردن مردم هیچ نفعی برای هیچ‌ کسی ندارد. من هم قرار نیست با قطعاتم کسی را خوشحال و سرگرم کنم، بلکه می‌خواهم کار فرهنگی انجام دهم.

او افزود: اولین اجرای ما احتمالا شهریورماه روی صحنه می‌رود و اگر همه‌چیز آن‌طور که می‌خواهم پیش برود، اتفاقی می‌افتد که تا به حال در موسیقی کلاسیک ایران رخ نداده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین