کد خبر: ۳۷۴۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳

شبستان مسجدتاریخی خواجه داراب تخریب شد+تصویر

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب گفت: ساختمان قدیمی شبستان مسجد خواجه داراب، از مساجد تاریخی استان فارس و قدیمی ترین مسجد در شهر داراب تخریب شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر مهاجر روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: مسجد خواجه با استناد به اسناد تاریخی در دوره صفویه توسط خواجه معین الدین منصور از اعیان مشهور این منطقه ساخته شده.

وی با بیان اینکه این شبستان نماد قدیمی ترین مسجد داراب بوده است افزود: تخریب بنای قدیمی این مسجد در راستای طرح توسعه فضای بیرونی مسجد و به گفته برخی نمازگزاران با موافقت اداره اوقاف صورت گرفته است.

مهاجر اظهارداشت: شبستان قدیمی مسجد خواجه داراب، جزء فهرست آثار ملی ثبت شده نیست اما این شبستان تا پیش از احداث ساختمان کنونی مسجد و تا نیمه دهه 60 مورد استفاده نمازگزاران و نماد قدیمی ترین مسجد داراب بوده است.

عضوهیات علمی دانشگاه آزاد داراب اضافه کرد: قسمتی ازبنای قدیمی که از معمار آجری پیش از دوران صفویه برخورداراست توسط اداره اوقاف پاکسازی وقابل استفاده شده است اما شایسته بود متولیان مسجد با مرمت وبازسازی آن٬ این شبستان را حفظ می کردند.

او با بیان اینکه برای تخریب این بنای تاریخی از لودر استفاده کرده اند ادامه داد: در مجاورت این بنا یک بنای قدیمی آجری با طاق های قوسی وتزئینات ساده ای قراردارد که این قسمت های بنا حفظ شده است و می توان از این قسمت ها به عنوان موزه اسناد و کتب خطی قدیمی استفاده کرد.

وی اظهارداشت: مرمت این بنای تاریخی توسط اداره اوقاف داراب ونظارت میراث فرهنگی درسال93 صورت گرفت و ضروری است هیات امنای مسجد خواجه نسبت به حفظ و نگهداری آن اهتمام ورزند. 

مهاجر گفت: بسیاری از نمازگزاران و چند نفر از اعضای هیات امنای مسجد با تخریب این بنا موافق نبودند و هنگام نماز مغرب و عشای روز گذشته تعداد زیادی از نمازگزاران مسجد خواجه داراب نسبت به تخریب بنای شبستان اعلام نارضایتی کردند.

مسجدخواجه در خیابان سعدی٬ نزدیک امامزاده و در محله ای به نام بازار که در بافت قدیم شهر داراب قرار دارد، واقع شده است.

در مجاورت این مسجد کارونسرای بزرگی قرار دارد.داراب در 225کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین