کد خبر: ۳۷۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۱

تجلیل از گلاب آدینه و اهدای سیمرغ به مهدی هاشمی

آفتاب‌‌نیوز : وي در پاسخ به اين پرسش که اگر قرار باشد در اين مراسم سيمرغ بلورين ويژه اي را که از جشنواره دريافت مي کنيد به شخصي اهدا کنيد آن فرد چه کسي خواهد بود گفت که در اين صورت اين جايزه را به همسر خود ( مهدي هاشمي) اهدا خواهد كرد.

آدينه كه در بيش از ‌‌١٠ فيلم به عنوان بازيگر حضور پيدا كرده است از همه آنها به نيكي ياد مي كند و معتقد است: تمامشان را دوست دارم.

گلاب آدينه متولد بيست و دوم آبان ماه در تهران و داراي ليسانس اقتصاد سياسي از دانشگاه شهيد بهشتي است و فعاليت حرفه اي خود را از سال ‌‌١٣٥٤ با گروه تئاتر دانشجويي  پياده  به سرپرستي مهدي هاشمي و داريوش فرهنگ آغاز كرد و بيشترين تجربه هاي بازيگري را در ميان اين گروه بدست آورد كه از ميان آنها مي تواند به بازي در نمايش هاي "همشهري" ، " داستاني نه چندان تازه" ،" آدم هاي ماشيني" ،" مادام پي پي" ،"شيون و استغاثه پاي ديوار بزرگ چين" و"دايره گچي قفقازي" اشاره كرد.

بر اساس همين گزارش آدينه براي اولين بار در سال ‌‌١٣٥٩ با فيلم سينمايي "رسول پسر ابوالقاسم" به كارگرداني داريوش فرهنگ در حاليكه منشي صحنه كاربود مقابل دوربين رفت و در همان سال با فيلم "چوپانان كوير" ساخته حسين محجوب فعاليت خود را ادامه داد.

وي با مجموعه تلويزيوني « سلطان و شبان » شناخته شد و با حضور در فيلم هايي چون "زرد قناري" (رخشان بني اعتماد، ‌‌١٣٦٧) ، "شكار خاموش" (كيومرث پوراحمد، ‌‌١٣٦٩) ، "بهترين باباي دنيا" (داريوش فرهنگ، ‌‌١٣٧٠) ، "روسري آبي" (رخشان بني اعتماد، ‌‌١٣٧٣) ، "فصل پنجم" (رفيع پيتز، ‌‌١٣٧٥) ، "معجزه خنده" (يدالله صمدي، ‌‌١٣٧٥)، "بانوي ارديبهشت" (رخشان بتي اعتماد، ‌‌١٣٧٦) ، "بال هاي سپيد" (ناصر هاشمي ، ‌‌١٣٧٧)،"زير پوست شهر" (رخشان بني اعتماد، ‌‌٧٩/١٣٧٨)و "ميهمان مامان" (داريوش مهرجويي، ‌‌١٣٨٢) به عنوان بازيگري گزيده كار در سينماي ايران مطرح گرديد.

او در هفتمين دوره از جشنواره فيلم فجر براي فيلم "زرد قناري" كانديداي دريافت جايزه سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن شد كه اين جايزه را شش سال بعد و در سيزدهمين دوره جشنواره فيلم فجر براي بازي در فيلم "روسري آبي" بعنوان بهترين بازيگر نقش دوم زن دريافت كرد ضمن آنكه در بيست‌ودومين جشنواره  فيلم فجر هم براي فيلم "ميهمان مامان" كانديداي بهترين بازيگر نقش اول زن شد.

وي اگرچه در عرصه بازيگري کم کار بوده است اما از سالها پيش علاوه بر نويسندگي و کارگرداني چند نمايشنامه براي کودکان با تسکيل گروهي به نام "مرواريد" سرگرم آموزش به کودکان و نوجوانان شد و در فيلم هايي هم به عنوان بازيگردان همكاري داشته است.

گلاب آدينه همچنين با فيلم سينمايي "وقتي همه خواب بودند" به كارگرداني فريدون حسن‌پور در بخش مسابقه بيست و چهارمين جشنواره ي فيلم فجر حاضر خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین