آفتابنیوز : لوريس چكناواريان گفت: هميشه تعداد كساني كه موسيقي را حمايت كرده اند،بسيار كم بوده است. زماني كه آهنگساز اثر خود را مي نويسد تنها يك كاغذ است ولي رهبر اركستر بايد آن اثر را گوش كند. همچنين بايد در خصوص اپرا گفت كه درآمد اپرا خيلي كم است به عنوان مثال 99درصد اپراي وين ضرر است و دليل اين مسئله پرهزينه بودن وحمايت نكردن دولت است كه اين مسئله در دنيا صدق ميكند واين مردم هستند كه بايد به اركستر كمك كنند.
اين آهنگساز در ادامه با اشاره به اپراهاي آلمان اظهار داشت: در حال حاضر دولت آلمان 30 اپرا دارد كه 99درصد آنها ضرر داده اند اما به خاطر اينكه اين هنر براي فرهنگشان بسيار مهم است با اين همه ضرر اين هنر را هنوز زنده نگه داشته اند.
«چكناواريان» افزود: موزيسينهايي مثل «باخ» براي هر كاري كه مي نوشتند حقوق دريافت مي كردند. البته 90درصد از كارهاي نوشته شده توسط «باخ»،«بتهوون» و برخي ديگر سفارشي بوده است ، بنابراين عشق به كار هم پول ميخواهد.
اين رهبر اركستر در خاتمه خاطرنشان كرد: من نميدانم چرا ماهميشه قصد داريم كه بگوييم هنرمندان بدبخت بوده اند و به سختي زندگي مي كردند، در واقع ما با اين حرفها قصد داريم هنرمندان را بزرگ كنيم در حالي كه آنها ولخرج بودند نه فقير.
لازم به ذكر است :بخش پژوهش كلاسيك بيست و يكمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر عصر ديروز در سالن رودكي برگزار شد.