کد خبر: ۳۷۴۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

برپایی کارگاه کوتاه مدت مدرسه ملی،تمدید جشنواره‌ی فیلم سلامت، خبرهایی از فستیوال مونولیو از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.
آفتاب‌‌نیوز :
دپارتمان فیلم‌نامه‌نویسی مدرسه ملی سینمای ایران کارگاه کوتاه‌مدت فیلم‌نامه‌نویسی را با هدف حمایت از استعدادهای جوانِ فعال و علاقمند به حوزه‌ی سینمای کودک و نوجوان برگزار می‌نماید. این کارگاه فشرده، از نوشتن طرح تا نگارش یک فیلم‌نامه‌ی بلند را در برمی‏‌گیرد.

کامبوزیا پرتوی و خسرو دهقانی دو استاد حوزه‌‏ی فیلمنامه‏‌نویسی راهنمایی این هنرجویان را بر عهده خواهند داشت. مدت زمان برگزاری این کارگاه بیست جلسه پیش‌بینی شده است.

مدرسه ملی با  تأکید بر کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌های سینمایی و با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان کشور، فعالیت‌های  آموزشی خود را در قالب شش گروه «کارگردانی»، «فیلم‌برداری»، «تدوین»، «فیلم‌نامه‌نویسی»، «تهیه و تولید»، و «صدا» تعریف کرده است.

امروز دوشنبه نشست علمی-تخصصی «بازنمایی اقوام ایرانی در سینمای داستانی ایران» پژوهشی از دکتر بهروز محمودی بختیاری و با سخنرانی دکتر شهاب‌الدین عادل و کیومرث پوراحمد به ترتیب درباره‌ی «ملاحظات مفهومی بازنمایی اقوام در سینمای داستانی ایران» و «تجربه‌ی بازنمایی اقوام در سینمای داستانی ایران» از ساعت 18 الی 20 در مدرسه برگزار خواهد شد.

مدرسه ملی سینمای ایران در اقدسیه، خیابان موحد دانش، بعد از چهارراه آجودانیه، کوچه نیلوفر، پلاک 3 واقع شده است.

ششمین دور فستیوال «مونولیو»/ فصل سوم

فصل بهار فستیوال «مونولیو» از روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در سالن «موج نو» و تالار «محراب» کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه تئاتر «لیو»، این دور از فستیوال  که در چهار فصل و در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌‌شود فصل سوم خود را از روز ۲۶ خرداد آغاز خواهد کرد.

داوران ششمین دور فستیوال «مونولیو» عبارتند از: محمد حسن معجونی، نویسنده، پانته‌آ پناهی‌ها، حبیب رضایی.

بنابر این گزارش، در این فصل چهار نمایش در دو سانس ۱۸ و ۱۹ به روی صحنه خواهند رفت. یکی از نمایش‌ها فقط یک اجرا در ساعت ۱۸ خواهد داشت. جدول برنامه‌های این فصل در انتهای این خبر در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

علاقمندان به دیدن این نمایش‌ها می‌توانند از هم اکنون بلیت‌های خود را با مراجعه به سایت تیوال پیش خرید کنند.

بلیت‌های این فستیوال در زمان پیش‌فروش با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می‌شوند.

فستیوال «مونولیو» نخستین جشنوارهٔ بخش خصوصی است که از سال ۸۹ کار خود را آغاز کرده است.

در این جشنواره نمایش‌های مونولوگ و مونودرام به روی صحنه می‌روند.

 فستیوال «مونولیو» در حالی ششمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد که تا کنون چهره‌‌های جدیدی در عرصه‌های نمایش‌نامه نویسی، کارگردانی و بازیگری به تئاتر ایران معرفی کرده است.

امسال در نخستین بخش این فستیوال در فصل پاییز ۹ نمایش و در دومین فصل آن در زمستان ۵ نمایش به روی صحنه رفتند.

در این دور از «مونولیو» ۳۵۰ متن به دبیرخانهٔ جشنواره رسیده است که از میان آن‌‌ها ۳۷ متن برای بازبینی و بررسی بیشتر انتخاب شدند.

 لازم به یادآوری است که تنها یکی از نمایش‌ها در تالار محراب به روی صحنه خواهد رفت.

تالار محراب در تقاطع خیابان ولی‌عصر و امام خمینی قرار دارد.

سالن «موج نو» در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقی، پلاک ۵۷ قرار دارد.

 چهارشنبه ۲۶ خرداد / نمایش ستاره / نویسنده و کارگردان: شادی فرهادی / بازیگر آوا شریفی / سالن موج نو / ۱۸ و ۱۹

جمعه ۲۸ خرداد / آیدا / نویسنده مجتبی فلاحی / کارگردان: ابراهیم امینی/ بازیگر مجتبی فلاحی / تالار محراب/ ۱۸ و ۱۹

شنبه ۲۹ خرداد گوسفند سفید استرالیایی / نویسنده و کارگردان جیسون محبوبیان / بازیگر سلمان حاتمی / سالن موج نو/ فقط ۱۸

دوشنبه ۳۱ خرداد / گلر Goler  / نویسنده و کارگردان احمدرضا موسوی/ بازیگر احسان معجونی/ سالن موج نو / ۱۸ و ۱۹

 مهلت ارسال اثر به بخش های مختلف نخستین جشنواره فیلم سلامت تا پانزدهم تیرماه تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم سلامت، در پی استقبال فیلمسازان از بخش های مختلف جشنواره، دبیرخانه این رویداد زمان ارسال اثر به این جشنواره را تا 15 تیرماه تمدید کرد.

 فیلمسازان تا پایان روز سه شنبه 15 تیرماه فرصت دارند نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه جشنواره فیلم سلامت اقدام کنند.

 مهلت اعلام شده تمدید نخواهد شد.

صاحبان آثار می توانند به سایت www.honarsalamat.ir مراجعه و پس از مطالعه قوانین و مقررات جشنواره نسبت به پر کردن فرم فراخوان اقدام کنند.

 نخستین جشنواره ملی فیلم سلامت با هدف رشد و آگاهی مردم نسبت به سلامت خود ، از 30 مرداد تا 1 شهریور ماه توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با مشارکت سازمان سینمایی، خانه سینما و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

 نمایش «خانوم» در سن پترزبورگ

 فیلم سینمایی «خانوم» به کارگردانی و نویسندگی تینا پاکروان در جشنواره بین‌المللی فیلم «درون خانواده» سن پترزبورگ به نمایش در می‌آید.

جشنواره بین‌المللی فیلم «درون خانواده»، از میان محصولات معرفی شده، فیلم سینمایی «خانوم» را برای نمایش در برنامه‌های این دوره از جشنواره برگزیده است.

این فیلم سه اپیزودی و درباره آخرين نسل زنانى است كه هنوز دوست دارند خانوم خطاب شوند. در اپیزود اول زني جوان (شقايق فراهاني) تلاش می کند که همسرش (سیامک انصاری) در ایران بماند. در اپیزود دوم آهنگسازي جوان (اشکان خطیبی) به دليل اعتياد به الکل اعتبار حرفه اي اش را از دست داده و مشکلات مالي دارد و همسر فيلمنامه نويسش (انديشه فولادوند) را آزار مي دهد. در اپیزود سوم کارگري که متاهل است و دو فرزند دارد از دو دست فلج شده و همسرش با کار در بيمارستان خرج زندگي را مي دهد.

فیلم «خانوم» در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را توسط  پانته آ پناهی ها دریافت کند.

امين حيايی، شقايق فراهانی، سيامك انصاری، اشكان خطيبی، انديشه فولادوند، پانته‌آ پناهی‌ها، فهيمه رحيم‌نيا، نقی سيف‌جمالی، حمیرا اعظمی. سوگل خالقی. مجتبی طهماسبی. رضا عزیزی، بهزاد فراهانی، کیمیا حسینی، مانی مصلحی در این فیلم نقش آفرینی می کنند.

جشنواره بین‌المللی فیلم «درون خانواده» از ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه سال جاری در شهر سن‌پترزبورگ کشور روسیه برگزار می‌شود.

نمایش ­نامه­‌خوانی کاکتوس در نهمین نشست نخستین دوره‌­ی جشنواره­‌ی نمایش­ نامه­ خوانی آثار اکبر رادی اجرا می­‌شود.  

نهمین نشست  نخستین دوره­‌ی جشنواره­‌ی نمایشنامه‌­خوانی آثار اکبر رادی با نمایش نامه ­خوانی کاکتوس به کارگردانی صدرالدین شجره با حضور دکتر عطاالله کوپال ساعت 16:45 روز سه ­شنبه 25 خردادماه 1395 در سالن مکتب تهران برگزار می­‌شود.

به گزارش روابط عمومی موسسه­ ی فرهنگی هنری استاد اکبر رادی، در این نمایش­ نامه ­خوانی رضا عمرانی، شمسی صادقی و صدرالدین شجره نقش­ خوانی می­ کنند و شیوا رفیعیان روایت صحنه­ ی آن را برعهده دارد.

هم ­چنین یادآور می‌­شود در بعد از اجرای نمایش ­نامه­ خوانی کاکتوس، نشست تحلیل و گفت‌­وگوی این نمایشنامه با حضور دکتر عطاالله کوپال برگزار می‌شود.

علاقه‌­مندان برای تهیه‌­ی بلیت این نمایش­نامه­‌خوانی نیم­ ساعت قبل از اجرای آن در موسسه­‌ی مکتب تهران حضور داشته­‌باشند و بلیت خود را از گیشه تهیه کنند.

گفتنی است نمایش­نامه‌­خوانی «خانمچه و مهتابی» در بخش مهمان این جشنواره اجرا می­‌شود.

علاقه ­مندان برای دیدن این نمایشنامه‌خوانی و شرکت در این نشست می ­توانند در تاریخ یادشده به نشانی خیابان کریم­ خان زند، خیابان شهید عضدی(آبان جنوبی)، کوچه ­ی کیوان، شماره­ ی 8، موسسه ی مکتب تهران مراجعه کنند.

نخستین جشنواره­‌ی نمایش­نامه‌­خوانی آثار اکبر رادی به دبیری بهزاد صدیقی، سه­‌شنبه‌های هر هفته در دو بخش مسابقه و مهمان توسط موسسه‌ی فرهنگی هنری استاد اکبر رادی و با حمایت موسسه­ مکتب تهران برگزار می­‌شود.

نمایش «سرناد» به کارگردانی رضا گوران از 24 خردادماه هرشب ساعت 21 درسالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

نمایش «سرناد» یکی از نمایشنامه‌های کوتاه اسلاومیر مروژک نویسنده لهستانی است که به  زبانی ساده، نمادین و با طنزی تلخ به نقد جامعه امروز می‌پردازد. 

رضا روان کارگردان این نمایش  با اشاره به اینکه نمایش «سرناد» به موضوعات اجتماعی جامعه با رویکردی طنز می‌پردازد اظهار کرد:کلمه «سرناد» به معنای «آواز شبانه عشاق» دارای پیامی برای مخاطب است ولی درعین حال در این نمایش به مخاطب اجازه برداشت آزاد نیز،داده می‌شود.

روان با بیان اینکه نمایش سرناد ازمعدود نمایشنامه‌هایی است که برای نوجوانان دررده سنی بالای 18 سال نوشته شده ،خاطرنشان کرد: سرناد ازنظر تحلیل متن و ازلحاظ نوشتاری و حرکاتی بومی سازی شده ولی باید گفت ،نوع کار ازنظر تکنیک نمایش ،به آن شکلی اجرا می شود که نویسنده این نمایش درنظر داشته است.

نمایش سرناد از 24 خردادماه تا 21 تیر به مدت 28روز در نیاوران به روی صحنه می‌رود. مدت زمان اجرای آن نیز 50دقیقه  همراه با موسیقی زنده خواهد بود. آهنگسازی  نمایش سرناد را علیرضا ستاری انجام داده و محمد خان محمدی سلوی ویولون آن را اجرا کرده است. .منیژه احمدی ،بهروز ناصر شریعتی، نادیا قمری، سیما لاهوتی، فرشاد مالمیر، بازیگران این نمایش می باشند، همچنین طراحی صحنه و گریم این نمایش را نیز زهره اسماعیلی به عهده داشته است.

 نمایش مستندی درباره گورستان ابن‌بابویه در خانه هنرمندان ایران

فیلم مستند «آرامستان» به کارگردانی شهرام میراب اقدم در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ادامه نمایش فیلم‌های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران، سه‌شنبه 25 خرداد فیلم مستند «آرامستان» به کارگردانی شهرام میراب اقدم با همکاری انجمن تهیه کنندگان مستند به نمایش درمی‌آید.

فیلم مستند «آرامستان» نگاهی دارد به تاریخچه شکل‌گیری گورستان ابن‌بابویه و مشاهیر و بزرگان خفته در آن که در حال فراموشی هستند، گورستانی که در حال تخریب و نابودی است.

علاقه‌مندان برای تماشای این مستند می‌توانند سه‌شنبه 25 خرداد ساعت 18 به سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.

شورای صدور پروانه ساخت با 3 فیلمنامه در جلسه 12 خرداد موافقت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، شورای صدور پروانه ساخت برای 3 پروژه انیمیشن سینمایی پروانه ساخت صادر کرد.

فیلمنامه‌های  " آریوبرزن ( انیمیشن) " به تهیه کنندگی  مریم گودرزی، کارگردانی ایمان ایرانی نژاد مقدم و نویسندگی علیرضا محمودی( ایرانمهر) در ژانر کودک و نوجوان با موضوع تاریخی ، "راز پروانه ها( انیمیشن) " به تهیه کنندگی وکارگردانی علی تنهایی و نویسندگی مهدی صالحی اقدم در ژانر کودک و نوجوان با موضوع فانتزی و " قدرت برتر( انیمیشن) " به تهیه کنندگی ناصر رویین تن و به کارگردانی محمد ربانی و نویسندگی مشترک فرشید تمری / ناصر رویین تن در ژانر کودک و نوجوان  با موضوع تخیلی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

فیلم کوتاه «گورمردها» در نخستین حضور بین‌المللی خود در ایتالیا به نمایش درمی‌آید.

فیلم کوتاه «گورمردها» به کارگردانی علی مردمی از تولیدات انجمن سینمای جوانان ارومیه به بخش مسابقه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «ایسچیا» ایتالیا راه یافتو با آثاری از کشورهای مختلف به رقابت خواهد پرداخت.

این جشنواره رویدادی بین‌المللی است که با محوریت لوکیشن فیلم‌ها برگزار می‌شود. در جشنواره فیلم ایسچیا، مستندها و فیلم‌های کوتاهی که اهمیت ویژه‌ای برای فرهنگ و سنت داده‌اند و به محیط‌زیست و تاریخچه لوکیشن ها و یا کاربرد آن‌هاپرداخته‌اند، شرکت داده می‌شوند. جشنواره فیلم‌های زیر 30 دقیقه را در بخش‌های مستند و داستانی به نمایش می‌گذارد.

چهاردهمین دوره این جشنواره 25 ژوئن تا 2 جولای برابر با 5 تا 12 تیرماه در جزیره ایسچیا در ایتالیا برگزار می‌شود.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارت‌اند از: نویسنده:علی مردمی، تصویربردار:محمد فکوری، تدوین: کیومرث صمدی طاری، صدابردار: نادر خالدی، صداگذار: حسین قورچیان، بازیگر: هادی افتخارزاده، رضا خروجیان، وحید رضوی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ارومیه

دو فیلم کوتاه از تولیدات انجمن در جشنواره تلانچانای مکزیک

دو فیلم کوتاه «رنگ آب» و «مترسک ها هم میمیرند» از تولیدات دو دفتر انجمن سینمای جوانان ایران به جشنواره تلانچانای مکزیک راه یافتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌های کوتاه «رنگ آب» به کارگردانی عماد سلمانیان از تولیدات انجمن سینمای جوانان آبادان و «مترسک ها هم میمیرند» به کارگردانی پرویز رستمی از تولیدات اجمن سینمای جوانان سنندج در بخش مسابقه این جشنواره با آثاری از سراسر جهان رقابت خواهند کرد.

گفتنی است انیمیشن کوتاه «عروسک چینی بابا» به کارگردانی علی زارع قنات نوعی نیز به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور دارد.

جشنواره بین المللی فیلم تلانچانا در شهری به همین نام در مکزیک از تاریخ 15 تا 19 ژوئن برابر با 26 تا 30 خرداد برگزار خواهد شد.

پرتقال‌های کال و یادم تو را فراموش در تماشاخانه ایرانشهر

 نمایش «پرتقال‌های کال» به کارگردانی صابر ابر و «یادم تو را فراموش» به کارگردانی ژاله صامتی از چهارشنبه 9 تیر در سالن دکتر ناظرزادهکرمانی به صحنه می‌روند.

 اين دو نمايش در حال حاضر تمرينات خود را در سالن دكتر ناظرزاده كرمانى سپرى مى‌كنند. نمایش «پرتقال‌های کال» به کارگردانی صابر ابر با بازی مرضیه بدرقه، ستاره پسیانی، پانته‌آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، لیلی رشیدی، الهام کردا، مهدی کوشکی، بهاره مصدقیان و نمايش «یادم تو را فراموش» به کارگردانی ژاله صامتی با بازی پژمان جمشیدی، فاطمه گودرزی، ژاله صامتی، ایرج سنجری از 9چهارشنبه تیر در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی به صحنه خواهند رفت.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین دو نمایش «من خیال تو نیستم» به کارگردانی حمید شریف‌زاده و شکار مرغابی به کارگردانی حمیدرضا قطبی نیز که در سالن دکتر ناظرزاده در حال اجرا هستند پنج‌شنبه 3 تیرماه به کار خود در این مجموعه نمایشی پايان خواهند داد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین