کد خبر: ۳۷۴۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸

توضیحات دانشگاه تهران درمورد برگزاری یک اردوی دانشجویی: تمام اردوها غیرمختلط است

در پی انتشار نامه‌ای توسط بسیج دانشجویی پردیس علوم دانشگاه تهران مبنی بر برگزاری اردوی مختلط توسط یکی از اساتید این دانشگاه ،معاون فرهنگی دانشگاه تهران توضیحاتی را درمورد برگزاری این اردو ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر مجید سرسنگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که سالانه در دانشگاه‌های مختلف اردوهای متفاوتی برگزار می شود، افزود: اردوهای تفریحی تحت عنوان اردوهای زیارتی – سیاحتی یکی از موضوع‌‌هایی است که به صورت سالیانه در دانشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود، اما این نوع از اردو در دانشگاه تهران به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد در یکسال اخیر بسیار کم برگزار شده است.

وی با تاکید بر این‌که این اردوها به صورت غیرمختلط برگزار می‌شوند، اظهار کرد: همه اردوهایی که در دانشگاه تهران برگزار می شوند، طبق ضوابط به صورت غیرمختلط است . حتی وسائل حمل‌ونقل دانشجویان دختر و دانشجویان پسر از یکدیگر جدا بوده و برای دانشجویان دختر و دانشجویان پسر خوابگاه‌های مجزا در نظر گرفته می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان این که در اردوهایی که توسط دانشگاه تهران برگزار می‌شود تمام شئونات مطابق دستورالعمل وزارت علوم رعایت می‌شود، ادامه داد: نوع دیگر اردوهایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، اردوهای علمی نام دارد. این اردوها شامل شرکت در نمایشگاه، بازدید تخصصی، شرکت در کنفرانس‌ها، بازدید های علمی و غیره می‌شود که آیین‌نامه و ضوابط مخصوص به خود را دارد.

سرسنگی در ادامه با اشاره به سفرهای آموزشی و پژوهشی توضیح داد: در کنار انواع اردوها سفرهایی تحت عنوان سفرهای آموزشی و پژوهشی برگزار می‌شود که مرتبط با سرفصل دروس است.

وی اظهار کرد: مجوزهای اردوها باید از حوزه فرهنگی دانشگاه کسب شود، اما در تبصره ماده دو دستورالعمل سفرهای آموزشی و پژوهشی که از سوی وزارت علوم ابلاغ شده است، مجوز این سفرها برعهده دانشکده و استاد مربوطه است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: به عبارتی دیگر تحصیل در برخی از رشته‌ها نیازمند شرکت در سفرهای علمی است و تصمیم‌گیری در مورد برگزاری این سفرها برعهده استاد و دانشکده مربوطه است. البته برگزاری این سفرها شرایط و ضوابط مربوط به خود را دارد که باید رعایت شود.

سرسنگی در ادامه با اشاره به برگزاری یک سفر علمی در این دانشگاه که منجر به صدور بیانیه‌ای توسط بسیج دانشگاه تهران شد، توضیح داد: در روزهای 30 و 31 اردیبهشت‌ماه یک سفر علمی مربوط به درس تنوع زیستی در یک منطقه کویری در محدوده استان سمنان برگزار شد. در این سفر 38 دانشجو شرکت کردند و سفر با مجوز دانشکده و طبق شرایط حاکم بر سفرهای علمی انجام شد.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری سفر تعدادی از اعضای بسیج دانشکده علوم دانشگاه تهران نامه‌ای خطاب به برخی از ارگان‌های خارج از دانشگاه ارسال کرده و رونوشت آن را به دانشگاه تهران نیز ارسال می‌کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان این‌که نامه مذکور دارای دو محور کلی است، بیان کرد: یکی از مباحثی که در این نامه به آن اشاره شده این است که برخی دانشجویان رفتارهایی را داشتند که با شئونات دانشجویی همخوانی نداشته است. موضوع دیگری که در این نامه به آن اشاره شده این است که استاد مربوطه دانشجویان را وادار کرده است که دانشجویان دختر و پسر به صورت مختلط شب را در یک اتاق اسکان داشته باشند.

سرسنگی ادامه داد: ما از این‌که بسیج دانشکده علوم نسبت به نحوه‌ی برگزاری اردو اظهار نگرانی کرده و انتقاد کرده است نه تنها ناراحت نیستیم، بلکه خوشحال هم هستیم، زیرا احساس می‌کنیم یکی از جلوه‌های مشارکت اجتماعی دانشجویان این است که نسبت به سرنوشت دانشگاه خود دغدغه داشته باشند و خوشحال هستیم که دوستان بسیج نسبت به برگزاری اردو و عدم رعایت شئونات دغدغه نشان دادند، اما در نکاتی که در نامه این دوستان ذکر شده جای تامل وجود دارد.

وی با اشاره به پیگیری سریع موضوع توسط مسئولین دانشگاه اظهار کرد: بعد ازاین‌که رونوشت نامه به دانشگاه ارسال شد، دکتر نیلی -  رییس دانشگاه تهران - فورا دستور داد که موضوع به صورت جدی پیگیری شود، زیرا ما معتقد هستیم که باید امنیت اخلاقی دانشجویان رعایت شود و همه فعالیت‌ها متناسب با ارزش‌های انقلاب، جمهوری اسلامی و دانشگاه باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: در این راستا دانشگاه از دانشکده پردیس علوم خواست تا توضیحات استاد مربوطه در مورد برگزاری این اردو را ارسال کند. در روز دوشنبه نیز جلسه شورای فرهنگی دانشگاه با موضوع بررسی این اردو برگزار شد. در این جلسه اعضای بسیج دانشکده علوم، استاد مربوطه و رییس پردیس علوم نیز حضور داشتند.

سرسنگی افزود: هرچند شورای فرهنگی دانشگاه مرجعیت قضایی ندارد، اما به دلیل اهمیتی که موضوع برای دانشگاه داشت عالی‌ترین مرجع فرهنگی دانشگاه که همان شورای فرهنگی دانشگاه است تشکیل جلسه داد و در این جلسه نامه بسیج و توضیحات استاد و رییس دانشکده پردیس علوم مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد نتایج جلسه مذکور توضیح داد: شورای فرهنگی دانشگاه به این نتیجه رسید که دو یا سه نفر از دانشجویان دختر در طول سفر برخی شئونات دانشگاه و ضوابط سفرهای علمی(رعایت حجاب اسلامی) را درنظر نگرفته اند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: این مساله حتما براساس ضوابط دانشگاه و از طریق کمیته انضباطی پیگیری شده و با این دانشجویان برخورد مناسب می‌شود.

سرسنگی ادامه داد: اما نکته مهم دیگر این سوال است که آیا واقعا دانشجویان دختر و دانشجویان پسر در طول شب در یک مکان اسکان داشتند؟ باید گفت شورای فرهنگی پس از بررسی مستندات به این نتیجه رسید که این موضوع که استاد دانشجویان را وادار کرده باشد در یک اتاق اسکان داشته باشند صحت ندارد.

وی افزود: همه 38 دانشجویی که در این اردو شرکت داشته‌اند با ذکر مشخصات، امضاء و شماره دانشجویی گواهی دادند که استاد مربوطه همه تلاش خود را برای حفظ ضوابط سفر به کار برده است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که این موضوع که اشتباه دو یا سه دانشجو را به همه دانشجویان تسری بدهیم، کار منصفانه‌ای نیست، گفت: با این‌که شرایط جوی مناسب نبوده اما برای این‌که شئونات رعایت شود دختر‌ها در اتاق استراحت و پسرها به همراه استاد خود در پذیرایی خانه‌ای که برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته شده و همچنین در تراس این خانه به استراحت پرداختند تا حریم بین خانم‌ها و آقایان حفظ شود.

سرسنگی با اشاره به حضور برخی از اعضای بسیج دانشکده علوم در این سفر علمی اظهار کرد: در چند روز اخیر این موضوع مرتبا در رسانه‌ها به این شکل القا شد که استاد مربوطه دانشجویان دختر و پسر را در یک اتاق اسکان داده است، اما باید گفت این اتفاق نیفتاده و امیدوارم نحوه‌ی انعکاس مطالب به گونه‌ای باشد که چنین شبهاتی ایجاد نشود.

وی با بیان این‌که دانشگاه تهران بالغ بر 55 هزار دانشجو دارد، افزود: در طول سال بالغ بر 100 سفر علمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و من قبول دارم که باید میزان آسیب‌های فرهنگی به صفر برسد، اما چگونه می‌توان ادعا کرد که چنین کاری با این حجم صورت بگیرد و خطایی نداشته باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم بازنگری روی برخی از آیین نامه‌ها گفت: باید از این مسائل درس بگیریم و روی برخی از آیین‌نامه‌ها بازنگری کنیم تا شرایط به گونه‌ای باشد که آسیب‌ها به صفر برسد.

اظهارات یکی از دانشجویان

براساس این گزارش ملک‌محمدی – سرپرست گروه خانم‌ها – در مورد این سفر توضیح داد: این سفر تحت عنوان جنگل ابر برگزار شد و در آن سه یا چهار نفر دانشجوی دکترا، یک یا دو نفر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و بقیه دانشجویان در  مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: با این‌که این اردو دو روزه بود و قرار بود در روز دوم به جنگل ابر برسیم، اما به دلیل شرایط بد جوی روز دوم از اواسط راه برگشتیم و بیشتر زمان سفر در بیابان گذشت.

سرپرست گروه خانم‌ها اضافه کرد: گرایش تحصیلی بیشتر دانشجویان زیست‌شناسی بود که این دانشجویان تجربه سفر و اردو نداشتند و باید گفت بی‌تجربگی دانشجویان مزید بر علت در بروز خطا از برخی از آنان شد.

ملک‌محمدی در مورد محل اسکان دانشجویان نیز توضیح داد: محلی که برای اسکان در نظر گرفته شده بود یک خانه روستایی بوده که وسعت زیادی و به سبک معماری اسلامی – سنتی ساخته شده بود. این ساختمان چهار اتاق داشت یک اتاق برای صاحب منزل و سه اتاق به خانم‌ها اختصاص داده شد. دانشجویان پسر در پذیرایی و تراس خانه استراحت کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین