کد خبر: ۳۷۵۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

اوباما، ترامپ را تهدیدی علیه آمریکا خواند/ترامپ: اوباما از من بیش از مهاجم اورلاندو عصبانی است

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهارات اخیر دونالد ترامپ علیه مسلمانان را به باد انتقاد گرفته و دیدگاه‌های وی را "تهدیدی" برای امنیت آمریکا و یادآور برخی از "شرم‌آورترین" لحظات تاریخ این کشور خواند.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا غالبا از دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان آمریکا به عنوان " دلقک" و "فردی اهل چک و چانه‌ زدن" یاد می‌کند، اما در اظهارات روز سه شنبه خود این میلیاردر جمهوری‌خواه را "تهدیدی خطرناک" برای امنیت آمریکا، آزادی مذهبی و تنوع قومیتی توصیف کرد.  

به گزارش ایسنا، اوباما در سخنانی که قرار بود اطلاع‌رسانی به مردم درباره کمپین ضد داعش باشد، در واکنش به صحبت‌های اخیر ترامپ که در پی حمله اورلاندو ایراد کرد گفت: این آمریکایی نیست که ما می‌خواهیم. این بیانگر ایده‌آل‌های دموکراتیک ما نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانش به دستاوردهای ائتلاف ضد داعش هم اشاره کرد اما روی بیشتر سخنان‌اش با دونالد ترامپ بود. او بدون اشاره مستقیم به نام ترامپ گفت: سخنان "بی‌پایه و بدون فکر" می‌تواند به تبعیض و هدف‌گیری قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی منجر شود. ما شاهد چنین لحظه‌هایی در تاریخ خودمان بوده‌ایم. مقاطعی در تاریخ ما بوده که از روی ترس عمل کرده‌ایم و بعد از آن پشیمان شده‌ایم. ما شاهد بودیم که دولت‌مان با شهروندان بدرفتاری کرده و این بخش "شرم‌آور" تاریخ ماست.

در واکنش به این سخنان ترامپ گفته است که "اوباما بیش از حد نگران «دشمنان» است."

نامزد جمهوری‌خواهان در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت:‌ رئیس‌جمهور اوباما مدعی است که "دشمن" ما را می‌شناسد و همچنان به اولویت‌بندی دشمن ما، به متحدان ما و مردم آمریکا ادامه می‌دهد. وقتی من رئیس‌جمهور بشوم، آمریکا را در اولویت قرار می‌دهم.  

ترامپ همچنین ساعاتی بعد در جمع حامیانش در کارولینای شمالی گفت که ظاهرا اوباما از دست او بیش از عامل تیراندازی مرگبار ایالت فلوریدای آمریکا عصبانی است. ترامپ گفت: او باید این خشم خود را برای عامل تیراندازی و قاتلانی نگه دارد که نباید اینجا باشند.

این نامزد جمهوری‌خواه همچنین از این محفل استفاده کرد و بار دیگر درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا سخن گفت اما این بار یک عنصر جدید به آن افزود و تاکید کرد که آمریکا نباید مهاجرانی را که کشورهایشان سابقه ارتکاب جرایم مرتبط با تروریسم علیه آمریکا و متحدان آن را دارند، راه بدهد.

ترامپ همچنین دوشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی مجددا استراتژی ضد تروریسم اوباما را مورد انتقاد قرار داده بود. او در عصر همان روز هم در سخنانی علیه مسلمانان آمریکا گفته بود که آنها عامل بلقوه در اقدامات تروریستی هستند. اوباما هم سه‌شنبه در پاسخ گفت که اینگونه سخنان درست نقطه مقابل ارزش‌های آمریکایی است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: اگر در این تله بیفتیم که تمام مسلمانان را با یک چشم نگاه کنیم و بگوییم که در جنگ با یک دین هستیم، سپس ما همان کاری را انجام می‌دهیم که تروریست‌ها می‌کنند.

با این حال پل راین، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا هم از سخنان ترامپ در مورد مسلمانان انتقاد کرد. ترامپ پس از حمله بامداد یکشنبه به کلوب شبانه همجنس‌گرایان در شهر اورلاندو بار دیگر خواستار منع مهاجرت مسلمانان به آمریکا شد و اوباما را به ضعف در رو در رو شدن با گروه‌های افراط گرا متهم کرد. در مقابل اوباما از جمهوری‌خواهان خواست دونالد ترامپ را محکوم کنند. وی گفت:‌این حرف‌ها تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟ آیا قرار است با همه مسلمانان طور دیگری رفتار کنیم؟ آیا قرار است آنها را تحت تجسس ویژه قرار دهیم؟‌ آیا باید شروع به تبعیض علیه آنها به خاطر مذهبشان کنیم؟ آیا مقام‌های جمهوری‌خواه با این حرف (ترامپ) موافقند؟

اوباما گفت که اگر با مسلمانان آمریکا برخورد متفاوتی شود فقط باعث شکاف بیشتر میان غرب و جهان اسلام و کاهش امنیت خواهد شد. اوباما همچنین اشاره کرد که حملات اخیر تروریستی در آمریکا توسط کسانی انجام شده که در آمریکا متولد شده‌اند.

"عمر متین" عامل کشتار اورلاندو در نیویورک متولد شده بود. پدر و مادر او بیش از ۳۰ سال قبل از افغانستان به آمریکا مهاجرت کردند.

همزمان شماری از جمهوری خواهان هم از اظهارات و پیشنهادهای دونالد ترامپ انتقاد کرده‌اند. رئيس مجلس نمایندگان آمریکا که بلندپایه ترین جمهوری‌خواه است، در کنفرانسی خبری سه‌شنبه گفت که پیشنهاد منع ورود مسلمانان به نفع آمریکا نیست و اصول حزب جمهوری‌خواه را منعکس نمی‌کند.

او گفت:‌ "یک تمایز خیلی مهم هست که همه آمریکایی ها باید به یاد داشته باشند؛‌ این جنگی با اسلام رادیکال است، نه جنگی با اسلام. اکثریت بزرگ و گسترده مسلمانان در این کشور و در اطراف جهان میانه‌رو هستند، صلح‌طلب هستند، بردبار هستند و از همین رو در میان بهترین متحدان ما قرار دارند. آنها بهترین یاور ما در نبرد علیه تروریسم اسلامی رادیکال هستند.

اوباما همچنین به داعش هشدار داد که بهای عمل خود را می‌پردازند و گفت: اگر شما یک آمریکایی را هدف قرار دهید یقینا انتقامش را از شما می گیریم.

وی به ناوگان آمریکایی مستقر در مدیترانه از جمله ناو هواپیمابر "هری ترومن " و بمب‌افکن‌های بی 52 اشاره کرد که در عملیات علیه داعش در عراق و سوریه مشارکت دارند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت از پاییز 2014 نیروهای هوایی آمریکا نزدیک به 3000 حمله علیه داعش انجام داده که در آن 120 تن از رهبران این گروه کشته شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
0
ميگه" آقاي اوباما از من بيش از مهاجم اورلاند عصباني است" يكي به اين ترامپ بگه:
مردك ابله، براي اينكه خود تو هستي كه با غلط هاي زيادي و حرفهاي نسنجيده اي كه ميزني كشورت رو به تشنج و ناآرامي ميكشي. بنابراين بايد هم از تو بيشتر عصباني باشد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین