کد خبر: ۳۷۵۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۴
جنتی در جلسه معارفه مسوول نهاد نمایندگی مقام رهبری :

سخن روحانی، حرف خدا و پیامبر است

آفتاب‌‌نیوز : «نماینده مقام رهبری در دانشگاه تهران» اظهار داشت: نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاهها با هدف توسعه و تعمیق آگاهیهای دینی و اسلامی و ایجاد گسترش فضای معنوی و رشد فضائل اخلاقی، هدایت و حمایت از تشکلهای دانشجویی، عینیت بخشیدن به ارزشهای الهی و تحکیم پیوند همیشه استوار حوزه و دانشگاه شکل گرفته است و روحانیون ما در باروری این شجره طیبه نقش کلیدی داشته اند.
وی ادامه داد: «عملکرد آقای قمی با تفکر اسلامی محض همراه بود و وی برای حضور واقعی علم و معنویت در دانشگاه تلاش کرد و به گفته مقام رهبری دو شرط برای حضور علما در دانشگاه لازم است اول اینکه مسائل دانشجو را بشناسند و همچنین به دانشجو اعتبار و علاقه داشته باشند که آقای قمی از بن دندان به این واقعیتها باور داشت و معتقد بود که دانشگاه به عنوان مهمترین پشتوانه نظام نقش آفرینی می کند.»
در ادامه رئیس دفتر مقام رهبری در دانشگاه تهران ضمن تشکر از زحمات قمی اظهار داشت: «آقای قمی فردی متدین و دارای اعتقاد عمیق به مبانی اسلام و دارای تجربه مدیریت قوی فرهنگی و دارای مقبولیت علمی بدون وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی است که ایشان قدمهای موثری را در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی در دانشگاهها برداشته است.
سپس «محمدی گلپایگانی» حکم ابلاغی انتصاب آقای محمدیان به ریاست جدید نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاهها را از سوی رهبری را قرائت کرد و ادامه داد: آقای قمی بعد از تغییراتی که در دفتر مقام رهبری صورت گرفته به سمت معاونت بین الملل دفتر رهبری منصوب شده است.
در ادامه رئیس شورای نمایندگان مقام رهبری در دانشگاهها گفت: «آقای قمی با تدبیری که در دوران مسوولیت خود در نهاد نمایندگی داشته توانست فراز و نشیب های فراوان، با حرکات و تشکل های تندرو و دانشجویی و مدیریتهای غلط فرهنگی و همچنین عده ای که تمایل به وجود نهاد نمایندگی در دانشگاهها نداشتند راه خود را ادامه دهند.
احمد جنتی با اظهار امیدواری نسبت به ادامه راه قمی توسط مسوول جدید نهاد ادامه داد: «آقای محمدیان مسوول جدید نهاد نمایندگی دارای درایت تقوا و تلاش و کوشش بسیاری در صحنه های مختلف است. و امیدواریم پایه های خوبی که در دوران آقای قمی گذاشته شد آقای محمدیان به پیش ببرد.»
وی با تصریح اینکه باید از فرصت مغتنمی که برای بررسی فعالیت های اسلامی و اخلاقی آماده شده است بهره برداری کنیم گفت: فلسفه حضور روحانی در دانشگاه همان فلسفه وجود روحانی در کل اسلام است. و رسالت وی نیز رسالتی ابنیایی است و باید نگهبان و پاسدار حریم اسلام و اخلاق و عقاید جوانها باشد خصوصاً در این شرایط که عوامل فساد از نظر عقیدتی و اخلاقی به جوانها هجوم آوردند و نهاد نمایندگی باید به عنوان سنگر محکمی برای جوانها در مقابل اینگونه تهاجم ها باشد.
جنتی خطاب به روحانیون گفت: مخاطبین شما باید 3 نکته را درک کنند اول اینکه روحانی هر چه می گوید حرف خدا و پیامبر است دوم اینکه باور کنند که شما خیرخواه آنها هستید و حرفهای روحانی نفعی برای خودش ندارد و سوم اینکه روحانی دروغ نمی گوید و امانتدار مردم است. و اینها همان رسالت انبیا است پس باید هر آنچه می گویید پیام الهی باشد یا از قرآن و حدیث نشأت گرفته باشد و یا مطلبی باشد که شما به عنوان کارشناس از اسلام برداشت می کنید.
وی در پایان پیشنهاد کرد که دانشگاهیان برنامه فرهنگی برای 4 سال آینده ترسیم کنند.
سپس وزیر علوم تحقیقات و فن آوری، نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاهها را از یادگارهای امام راحل (ره) دانست و اظهار داشت: حاکم نمودن فضای معنوی و اسلامی در دانشگاهها نیازمند کمک نهاد نمایندگی در دانشگاهها است.
«محمد مهدی زاهدی» با اعلام احیاء معاونت فرهنگی در وزارت علوم گفت: از آنجا که دانشگاه یکی از دستگاههای مهم کشور است ما علاقمندیم که دانش آموختگان این دستگاه در فضایی آموزش ببینند که در آن اسلام ناب محمدی سایه افکنده باشد و در عملی شدن این مهم معاونت فرهنگی وزارتخانه گامهای مهمی را بر خواهد داشت تا بتوانیم روز به روز فاصله خود را با آرمانهای امام (ره) کمرنگ تر کنیم.
وی با تصریح اینکه چهره روحانی آقای قمی برای دانشگاهیان امید به آینده را نوید می داد گفت:‌حضور فرهنگی و دریافت آقای قمی باعث حفظ دانشگاهها در مقابل تهاجمات سیاسی عده ای بود که با هدف استحاله کردن دانشگاه صورت می گرفت.
«زاهدی» همچنین از قمی خواست برای ارتقا علوم انسانی در دانشگاهها وزارت علوم را یاری دهد.
در ادامه این برنامه رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: قمی جایگاه و شأن نهاد نمایندگی را به شایستگی در مراکز علمی و دانشگاهی ارتقا داد و نتایج خدمات ایشان در کوتاه مدت آشکار نخواهد شد.
دکتر منتظری گفت: من به عنوان عضو کوچکی از نظام تحقیقاتی کشور از حضور آقای قمی تشکر می کنم و حضور ایشان باعث ایجاد تعامل بین نهادهای دانشگاهی و حوزه می شد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی حضور قمی در نهاد نمایندگی را سپر روشن ماندن چراغ معنویت در دانشگاه دانست سپس دکتر رفیع پور استاد دانشگاه در سخنانی ایجاد تضاد بین علم و دین در محیطهای علمی هشدار داد و گفت: عده ای سعی می کنند به که دانشگاه ا ماهیت غربی دهند و تضاد بین حوزه و دانشگاه را ایجاد کنند که البته شخصیت آقای قمی در تلطیف این فضا موثر بوده و باید با ادامه تلاش ها از وقوع این تضادها پیشگیری کنیم .
در ادامه مسوول سابق نهاد رهبری در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای نهاد دوران مسوولیتش از تمام کسانی که وی را در اجرای مسوولیتش یاری کردند تشکر کرد.
قمی ادامه داد: نباید فضای معنوی و فرصتهایی که امروزه در سطح دانشگاهها فراهم شده را از دست داد.
در پایان مراسم نیز رئیس جدید نهاد نمایندگی گفت: وقتی در مجموعه نظام آموزشی عالی کشور نهادی از طرف رهبری تعریف می شود نشان دهنده اهتمام ویژه نظام به این نهاد است.
محمدیان ادامه داد: هدف ما ایجاد تمدن بزرگ اسلامی برای رساندن پیام حیات بخش انبیاء به جهانیان است که مرکز ثقل این حرکت دانشگاهها هستند. اکنون که باید با فضایی که دولت جدید به وجود آورده به شعارهای خود عمل بپوشانیم.
محمدیان شعارهای کاری نهاد در دوران مسوولیتش را اینگونه بیان کرد: تعمیق اخلاق و معنویت و روح بندگی، تقویت وفاق و همدلی و نهادینه کردن فرهنگ اخوت اسلامی و همچنین توسعه کرسی های آزاد اندیشی و اهتمام جدی به جنبش نرم افزاری.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین