کد خبر: ۳۷۵۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹

آخرین وضعیت شهران بعد از آتش‌سوزی مهیب

عملیات ‌امدادی دستگاه‌های ذیربط در منطقه شهران نشان می‌دهد که مشکلات تا حدود زیادی رفع شده و بنا به گفته مسوولان در نهایت تا فردا تمام مشکلات آب،برق،گاز و شبکه ارتباطی به طور کامل برطرف خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
نشست زمین در محل حفاری مترو، در منطقه شهران تهران باعث ترکیدگی لوله‌های اصلی آب و گاز فشار قوی آن منطقه شد که در نهایت به قطع گاز، برق، آب و اختلال در شبکه ارتباطی منجر شد.

حفره عمیق ایجاد شده در محل حادثه به خوبی نشان دهنده علت شکستگی دو لوله اصلی آب و گاز در عمق یک و نیم متری زمین است و این در حالی است که اختلالات به وجود امده رفت و آمد در این منطقه را هم متاثر کرده و راه‌های فرعی از بلوار کوهسار (محل حادثه) به خیابان های اطراف مسیر رفت و آمد را برای ساکنین توسط شهرداری منطقه ایجاد کرده است.

وضعیت آب، برق، گاز و تلفن در مناطق حادثه دیده

گر چه زبانه های آتش از محل شکستگی لوله گاز چندین متر ارتفاع داشت و باعث خساراتی به محیط و خانه های اطراف شد، اما سخنگوی شرکت ملی گاز بر این نکته تاکید داشت که این حادثه انفجار نبوده بلکه آتش سوزی ناشی از نشت گاز از محل آسیب دیدگی لوله ها بوده است.

بوجارزاده با ارائه توضیحات بیشتر به ایسنا گفت  که باید زیرساخت‌های لازم برای جابجایی لوله مهیا شود تا بتوان لوله ۸ اینچی آسیب دیده را جایگزین کرد. وی همچنین گفت که اگر مشکلی ایجاد نشود با روند موجود گاز مناطق  "شهران"، "کن"، "سولقان" و "کوهسار" تا فردا برقرار خواهد شد.

با وجود این که بخاطر جلوگیری از حوادث ناشی از نشت گاز، برق در تمام منطقه حادثه دیده قطع شد، اما در حال حاضر تمامی پست های برق روشن است و طبقه گفته معاونت هماهنگی و نظارت شمال غرب تهران به زودی بخش کوچکی از منطقه هم که دچار قطعی برق است با تعمیر تنها ترانس از کار افتاده موجود به زودی برق رسانی می‌شود.

نیروهای امداد آب و فاضلاب نیز از اولین گروه های حاضر در محل حادثه بودند که مشغول برطرف کردن مشکل ناشی  قطع آب ناشی از نشست زمین و شکستگی لوله آب شدند و با وجود قطعی آب در اکثر واحد های منطقه مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که تا ساعت ۱۰ صبح امروز ۵۰ درصد از مشکل قطعی منطقه حل شده است و به زودی تا چند ساعت آینده، از طریق آبگیری از مناطق دیگر به منطقه حادثه دیده آبرسانی خواهد شد.

در پی این حادثه، ساکنان شهران نمی توانند از خطوط تلفن استفاده کنند و خطوط همراه اول نیز دچار اختلال شدند که در این باره مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران با اشاره به این که در ٥٥ هزار خط تلفن ثابت منطقه حادثه ایجاد اخلال شده است، نتوانست زمان دقیقی برای حل این مشکل ارائه کند و در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به حجم تخریب صورت گرفته نمی‌توان زمان دقیقی را برای حل مشکلات اعلام کرد، اما شرکت مخابرات در تلاش است تا در وهله اول مشکلات مربوط به اورژانس و اماکن پزشکی و مراکز ضروری را برطرف کرده و امکان تماس با این مراکز را مهیا کند. در مرحله بعد نیز بحث ای کی ام بانک‌ها در دستور کار قرار دارد، اما همان طور که اشاره شد هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای رفع این مشکلات پیش‌بینی کرد.

در عین حال مدیر کل ارتباطات همراه اول نیز در باره آخرین وضعیت تماس‌های موبایلی ساکنان این منطقه به ایسنا، گفت: از ساعت ۴:۵۸ بامداد به دلیل انفجار گاز خطوط انتقال فیبر نوری مرکز شهید کاظمی مخابرات دچار قطعی شده است و ما نیز با توجه به این که ارتباط مشترکان شمال غرب مان از طریق خطوط انتقال فیبر نوری برقرار می شده دچار قطعی‌هایی در این منطقه شده ایم.

سعید عسکری در ادامه عنوان کرد که پیش‌بینی می‌‌‌‌‌‌‌شود در این اتفاق خطوط تلفن همراه ۵۰۰ هزار مشترک همراه اول دچار مشکل شده باشند و اکنون با به کار گیری شیوه های جایگزین شرکت ارتباطات سیار تلاش کرده تا ارتباطات در حد امکان در این منطقه برقرار شود. به همین دلیل به نظر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد  مشکل بیش از ۳۵۰ هزار مشترک برطرف شده باشد.

مقصر حادثه چه کسی بود؟

مطابق انتظار هیچ یک از دستگاه های درگیر با این حاثه روایت واحدی از علت و مقصر اصلی آن ارائه ندادند و در حالی که یک عضو هیات رییسه شورای شهر تهران شکستگی لوله آب و فاضلاب را عامل ترکیدگی و انفجار لوله گاز می‌داند و معتقد است که قصور شرکت گاز در زمان رسیدگی به این حادثه باعث بحران زایی شده است، این ادعا از طرف محمد پرورش - مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران- رد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، این حادثه را صرفا بخاطر نشست زمین در محل حفاری مترو تهران و شکستگی هر دو لوله گاز و آب دانست و در این باره گفت: شرایطی مانند این حادثه قبلا در چند مورد مشابه و تونل توحید هم رخ داد که همگی بخاطر نشست زمین بوده است، چرا که در صورت نشت لوله آبی که فقط یک و نیم متر زیر سطح زمین است، آب در خیابان جاری می‌شود یا سیستم های کنترل آنلاین خط لوله آب این نشت را نشان می‌دهند.

هشدار اداره گاز به ساکنین منطقه حادثه دیده

به گزارش ایسنا، در پی این حادثه شرکت گاز از ساکنین مناطق شهران، کوهسار، کن و سولقان درخواست کرد تا اطلاع ثانوی شیر اصلی گاز خود را ببندند و تا زمان  مراجعه مامورین گاز برای وصل مجدد آنها را بسته نگهدارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین