کد خبر: ۳۷۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۲

حمله به ایران و گسترش گرایشات ضدآمریکایی در خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز : رویترز به نقل از جان مک کین سناتور جمهوریخواه می نویسد: البته اقدام نظامی آخرین گزینه خواهد بود. وی همچنین گفته است که دیوانگی است اگر این گزینه را کاملا کنار بگذاریم.
ایوان بایه از دمکرات ها، ایران را نیروی بی ثباتی و مرگ خوانده است. وی نیز گفته است که البته ما باید در این مقطع زمانی گزینه های دیگر را نیز در نظر بگیریم.
رویترز می افزاید: به دنبال اقدام هفته گذشته ایران در مورد شکستن مهروموم های سازمان ملل و بدون توجه به هشدارهای موجود،‌ بحران بر سر این مسأله در حال گسترش است پنج عضو شورای امنیت و آلمان در لندن در مورد اتخاذ یک استراتژی مشترک در قبال برنامه هسته ای ایران گفتگو می کنند.
مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکا بن بست هسته ای ایران را جدی ترین وضعیتی می دانند که پس از جنگ سرد در نظام بین الملل شکل گرفته است.
وی همچنین گفته است: در این شرایط باید پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستیم تا تحریم ها در موردش اعمال شود.
در حالی که جرج بوش حمله نظامی به ایران را در شرایط کنونی گزینه مناسبی نمی داند مک کین کنار گذاشتن این گزینه را دیوانگی می داند.
کارشناسان معتقدند تخریب برنامه هسته ای ایران غیرممکن است چون تاسیاست ایران اغلب زیرزمینی و در همه مکان های ناشناخته قرار دارند. به علاوه آنها معتقدند حمله به ایران علاوه بر گسترش گرایشات ضد آمریکایی در خاورمیانه و تشویق ایران به دخالت بیشتر در عراق باعث افزایش حملات گروه های بنیادگرا اسلامی در غرب می شود.
یک سناتور جمهوریخواه گفته است: اگر چه آمریکا با وجود تعهدات گسترده نظامی در عراق توانایی حمله به ایران را نیز دارد اما این بسیار دشوار است و اول باید گزینه های دیگر را امتحان کرد.
ایوان بایه نیز گفته است: بوش با نادیده گرفتن مشکل ایران در چهار سال گذشته منافع ملی آمریکا را به خطر انداخته و باعث ایجاد این معضل شده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین