کد خبر: ۳۷۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۳

نشست امروز لندن به امید کسب حمایت روسیه و چین صورت می گیرد

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رویترز در مورد اهداف این نشست نوشت: آمریکا و اتحادیه اروپا امیدوارند بتوانند حمایت روسیه و چین را در اتخاذ روش های دیپلماتیک قاطع بر علیه ایران به دست آورند.
از سرگیری تحقیقات مربوط به سوخت هسته ای که در ساخت بمب هسته ای نیز کاربرد دارد، دیپلماسی غرب را به سمت تلاش برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل سوق داده است.
مسکو، شریک ایران در ساخت اولین راکتور هسته ای در بوشهر و پکن به خاطر وابستگی به نفت ایران تاکنون ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را به تعویق انداخته اند. اما روسیه هفته گذشته و به دنبال از سرگیری تحقیقات سوخت هسته ای به ایران هشدار داد که این اقدام می تواند باعث قطع حمایت روسیه از ایران شود و از آن خواسته بود این فعالیت ها را متوقف کند.
دیپلمات ها می گویند نشست لندن با هدف دستیابی به اجماع قبل از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ماه آینده می باشد. یک دیپلمات غربی گفته است: این احتمال وجود دارد که روسیه بیش از گذشته موضع خود در مورد ارجاع ایران به شورای امنیت را به آمریکا و اتحادیه اروپا نزدیک کند. اما متقاعد کردن چین همچنان سخت است.
آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در تلاش برای کسب اجماع جهانی علیه ایران است. وی پس از دیدار با بوش به مسکو می رود. یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: مرکل امیدوار است، از پوتین این اطمینان را به دست آورد که با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مخالفت نخواهد کردو به جبهه متحد آمریکا و اتحادیه اروپا در برخورد با ایران می پیوندد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین