کد خبر: ۳۷۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳

گزینه‌های معاون اولی هیلاری کلینتون را بشناسید

انتخابات آمریکا به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و حالا پس از قطعی شدن نسبی نامزدهای دو حزب، بحث‌ها بر سر گزینه‌های معاون اولی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ جدی‌تر شده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسکانیوز  گمانه زنی ها حاکی از این است که الیزابت وارن، گزینه اول هیلاری کلینتون برای معاون اولی است و به نظر می رسد برنی سندرز هیچ شانسی برای به دست آوردن این سمت ندارد. دیگر نامزدهای احتمالی عبارتند از: تام پرز وزیر کار؛ جولیان کاسترو وزیر مسکن و شهرسازی؛ سناتورها تیم کین ویرجینیا، شرود براون از اوهایو و کوری بوکر از نیوجرسی و شهردار لوس آنجلس اریک گارستی.

البته هنوز برای ارائه نظر نهایی و جامع کمی زود است اما این افراد بهترین گزینه های پیش رو برای بر عهده گرفتن معاونت اولی هیلاری کلینتون هستند. قطعا نقاط قوت آنها برای کسب این مقام کم نیست، اماشاید دانستن نقاط ضعفشان هم خالی از لطف نباشد.

1) سناتور الیزابت وارن

او یکی از محبوب ترین و معروفترین سیاستمداران دموکراتیک در کشور است که از شهرت و محبوبت قابل توجهی هم در رسانه های بزرگ اجتماعی ایالات متحده دارد. وارن یکی از منتقدین سرسخت ترامپ است و از هیچ فرصتی را برای حمله به ترامپ از دست نمی دهد. او به پشتوانه رویکرد پوپولیستی و ضد وال استریتی خود در مسائل اقتصادی می تواند تا حدی شک و تردید طرفداران برنی سندرز را برای حمایت از کلینتون برطرف کند و همچنین با استفاده از نفوذ و تسلطش بر رسانه های خبری نقش و تصویر ترامپ را تا حد زیادی کاهش دهد.

انتخاب وارن به عنوان معاون اول گام مهمی برای رسمیت بخشیدن و ارتقای جایگاه زنان در سیاست است. صاحب نظران معتقدند کلینتون به راحتی می تواند همه کابینه اش را با زنان بچیند. وندی شرمن، سامانتا پاور و یا سوزان رایس به عنوان وزیر امور خارجه، لیل برنارد به عنوان وزیر خزانه داری و میشل فلورنوی به عنوان وزیر دفاع همه و همه گزینه های مناسبی به شمار می روند اما قطعا انتخاب وارن شروع شگفت انگیزی برای هیلاری کلینتون خواهد بود. در نهایت وارن به عنوان یک حقوقدان بینش خوب و قابل قبولی به امور اداری و اجرایی دارد و تسلط او به شرایط اقتصادی و طبقه متوسط غیرقابل انکار است. قطعا استفاده از مهارت های او در قوه مجریه بسیار چشمگیرتر از مجلس سنا خواهد بود.

در عین حال الیزابت یکی از افرادی است که کلینتون را به فساد مالی متهم و از او انتقاد کرده است. بنابراین کمی سخت و دور از ذهن به نظر می رسد که هیلاری کلینتون یکی از منتقدینش را به عنوان معاون اول انتخاب کند در ثانی وارن با توجه به محبوبیت قابل توجهی که در رسانه ها دارد می تواند برای اثبات هویت مستقلش، ایده های پوپولیستی اش را به هیلاری تحمیل کند. با اینکه تا به حال جامعه آمریکا واکنش نسبتا خوبی به ارتقای جایگاه زنان در سیاست داشته اما به نظر می رسد حضور بیش از حد زنان در سیستم حکومتی را هم بر نمی تابند.

2) سناتور تیم کین

کین یکی از امن ترین گزینه های پیش روی هیلاری کلینتون است. فرماندار محبوب سابق و سناتور فعلی، به عنوان سیاستمدار نزدیک به کلینتون رزومه نسبتا خوبی دارد. او رییس کمیته ملی حزب دموکرات بوده، به خوبی اسپانیایی صحبت می کند و زمانی که فرماندار ویرجینیا بود به یک تک تیرانداز حرفه ای نیز تبدیل شده است.

با این حال او در عین امن بودن کسل کننده هم هست. کین از شهرت و معروفیت خاصی در ایالات متحده ندارد. بنابراین به نظر نمی رسد او و اقداماتش هیجان قابل توجهی به کلینتون و کابینه اش وارد کند. او در سال 2008 هم در لیست منتخب اوباما قرار داشت، با این حال سابقه نه چندان لیبرال او، نتوانست موفقیتی برای او رقم بزند. چالش دیگری که پیش روی هیلاری در مورد انتخاب کین وجود دارد، مواضع او نسبت به مساله سقط جنین است. کین بر خلاف اکثریت دموکرات ها با آزادی سقط جنین مخالف است. بنابراین انتخاب کین می تواند مسج های متناقضی را به دموکرات ها و حامیانش منتقل کند.

3) سناتور شرود براون

سناتور ایالت اوهایو می تواند در پیروزی کلینتون در ایالت اوهایو و میشیگان که کلینتون در این ایالت از برنی‌سندرز شکست خورد مفید باشد. وی که از منتقدان سرسخت جهانی شدن است، می تواند طرفداران برنی سندرز را در روز انتخابات به پای صندوق های رأی آورد تا به نفع کلینتون رأی دهند. براون یکی از حامیان حقوق قشر کم در آمد آمریکا در مجلس سناست. او تلاش های زیادی برای ارائه تسهیلات اعم از تخصیص یافتن کوپن غذا به فقرا انجام داده است. در عین حال باید در نظر داشت که انتخاب او یک کرسی دموکرات ها را به جمهوری خواهان تقدیم کرد و به احتمال زیاد کیسیک جانشین براون در سنا خواهد شد. عقاید پوپولیستی او می تواند تا حدی برای کلینتون مشکل ساز شود، برای کلینتون با عقایدی مبنی بر آزادسازی تجارت، داشتن دستیاری مانند براون می تواند چالش برانگیز باشد. به نظر می رسد براون دست کلینتون را برای انتخاب مشاورانش می بندد و حیطه اختیاراتش را محدود خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین