کد خبر: ۳۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۸

دبیر انجمن اسلامی دانشکده پزشکی: نهادهای رسمی حق دخالت در امور دانشجویان را ندارد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار دانشجوئی آفتاب "امیر معتمدی " که با ایسنا گفت و گو می کرد اظهار داشت : اگر كسي انتقادي مي‌كند بايد به آن هم توجه كرد. اگر بياييم فقط عده‌اي را جمع كنيم كه بيايند دور نطنز زنجير ببندند و از سوي ديگر نيز اگر كسي انتقاد كرد بگويند كه شما حق انتقاد نداريد، مسايلي هست كه شما نمي‌فهميد و در حدي نيستيد كه به آن بپردازيد، تاثيرات بلندمدت نخواهد داشت. اگر نياز به حمايت وجود دارد از آن طرف هم بايد به نقادي نسبت به آن توجه شود. 

این فعال دانشجوئی تصريح كرد: دانشجويان به طور كلي از دستاوردهاي انرژي هسته‌يي حمايت مي‌كنند چرا كه آن را دستاوردي ملي مي‌پندارند، اما براي تداوم اين حمايت‌ها بايد راهكارهايي را سنجيد كه در پي آن هزينه‌اي به ملت تحميل نشود. براي جلوگيري از تحميل هزينه بايد تدبير و عقلانيت در ديپلماسي ما حاكم باشد، با جنجال كردن و ايجاد فضايي كه در آن ايران كانون فعاليت‌هاي خطرناك معرفي شود 

معتمدی ادامه داد: اگر جنجال ايجاد كنيم و حرف‌هايي بيشتر از پتانسيل موجود در جامعه‌ي جهاني بزنيم باعث تنش در سطح بين‌الملل خواهد شد. خاتمي فقط با اروپا نبود كه رابطه‌ي مناسبي برقرار كرد، بلكه در رابطه‌ي ما با شرق كشورهايي مثل ژاپن، مالزي، همسايگان، كشورهاي عربي و حتي كشورهاي آفريقايي تحول مناسبي ايجاد كرد، امروز بايد مراقب باشيم اين روابط خدشه‌دار نشود. 

وي به بحث‌هايي درباره‌ي عدالت اشاره كرد و گفت: همواره عدالت يكي از شعارهاي مهم دانشجويان بوده است و زماني كه آن را در معرض خطر مي‌ديدند نسبت به آن اعتراض مي‌كردند. حتي زماني كه شعار آزادي بيشتر مطرح شد نيز از ديرباز مورد اهتمام دانشجويان مسلمان بوده است. انجمن‌هاي اسلامي علاوه بر آن همواره به دنبال اين بوده‌اند كه كسي سهم ويژه‌اي در عرصه‌ي قدرت نداشته باشد و عدالت سياسي رعايت شود، در واقع عدالت را در چند محور دنبال مي‌كردند؛ عدالت اجتماعي و اقتصادي، عدالت سياسي، عدالت جنسيتي و عدالت آموزشي .

معتمدي با اشاره به سخن حضرت علي (ع) كه فرموده است «عدالت شايد در سخن آسان باشد ولي در عمل سخت است»، اظهار داشت: عدالت نبايد به صدقه دادن محدود شود. دولت آقاي احمدي‌نژاد عملا به خالي كردن صندوق ذخيره‌ي ارزي پرداخته است و به جاي اين كه در توليد كشور سرمايه‌گذاري شود تا منجر به ايجاد اشتغال و كاهش بي‌كاري شود عملا شروع به ايجاد نهادها و ارگان‌هايي كرده كه بيشتر به كمك‌هاي مالي بدون آينده‌نگري مي‌پردازد. 

اين فعال دانشجويي، تاكيد كرد: عدالتي كه عنوان مي‌شود به آن عمل نمي‌شود. رييس‌جمهوري كه ادعا مي‌كند مي‌خواهد با مفاسد اقتصادي مبارزه كند و مي‌گويد فهرست اسامي در دست من است عملا هيچ حركتي انجام نداده است. مگر نه اينكه خيلي از كساني را كه مشكلات اقتصادي داشتند، در همين دولت به كار گرفتند و حتي يك عضو مهم دولت، پرونده‌ي تخلف اقتصادي دارد كه پرونده‌اش هم‌چنان مفتوح است، چنين شخصي چطورمي‌تواند مدعي مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد. 

وي با انتقاد از آنچه كه عدم توجه به مساله‌ي حقوق و كرامت انسان‌ها مي‌خواند، گفت: چرا هر كسي به عملكرد مسوولان انتقاد مي‌كند او را مورد تهمت قرار مي‌دهند ولي حاضرند براي ايجاد فضاسازي سياسي در عرصه‌ي بين‌المللي به اروپا اجازه‌ي بررسي مشكلات حقوق بشر در كشور را بدهند. اگر آقايان واقعا به حقوق و كرامت انساني اعتقاد دارند نهادهايي هستند كه آنها نيز قبول داشته باشند، چرا به گزارش‌هاي نهادهايي چون كميسيون حقوق بشر اسلامي كه نهادي رسمي است رسيدگي نمي‌كنند؟ اگر محوريت حركت‌ها و فعاليت‌هاي سياسي نهادهاي غير دولتي داخل باشند اعتماد در ميان مردم نيز بيشتر خواهد شد.
معتمدي در ادامه افزود: ما نمي‌دانيم دليل اين محدوديت‌هاي جديدي كه در دانشگاه‌ها ايجاد كرده‌اند چيست؟ قبلا هم تجربه شده است كه ايجاد محدوديت هرچند باعث مي‌شود كه ظاهرا حركت‌ها خاموش شوند اما در يك مرحله و زمان ديگر به گونه‌اي ديگر بروز خواهند كرد و يا حركات پنهاني مي‌شوند. اخيرا مي‌بينيم كه براي انجمن‌هاي اسلامي محدوديت ايجاد مي‌كنند، هرچند ما هم معتقديم كه بسياري از انجمن‌هاي اسلامي از هويت خود دور شده‌اند ولي نهادهاي رسمي اين حق را ندارند كه در اين عرصه‌ها وارد شوند و دخالت كنند. از سويي، آيين‌نامه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال حاضر اجازه به فعاليت و تاسيس تشكل‌هاي غير اسلامي را نمي‌دهد. جنبش دانشجويي امروز در وضعيتي قرار گرفته است كه احساس مي‌كند نگاه و نقدهايش بايد راديكال باشد اما در عمل نبايد به سمت حركاتي رفت كه از ظرفيت‌هاي موجود ميان دانشجويان و فضاي عمومي جامعه بيشتر باشد. متاسفانه در گذشته عملكرد بعضي از انجمن‌هاي اسلامي و دفتر تحكيم به گونه‌اي بود كه دانشجويان نمي‌توانستند با آن همراهي كنند و در نتيجه‌ي برخي عملكردهاي راديكال دفتر تحكيم، اين اتحاديه بدنه‌ي دانشجويي خود را در ميان دانشگاه‌ها از دست داد. 

اين عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران، ادامه داد: تحكيم به سمتي رفته است كه از فضاي نقد دور شده و بحث تقابل و رويارويي با ساختارها را پيش گرفته است. دوري از قدرت شعار خوش‌رنگ و لعابي بود كه در عمل مورد سوء استفاده و هدف كساني قرار گرفت كه به هيچ چيز معتقد نبودند. 

معتمدي با انتقاد از اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه)، ابراز عقيده كرد: فضايي به وجود آمده است كه در آن عده‌اي كه هيچ سابقه و هيچ پتانسيل سياسي ندارند در شوراي مركزي راه يافته‌اند. آنها عملا باعث شده‌اند كه تحكيم محفلي براي قدرت‌طلبي و اين‌كه عده‌اي خودشان را مطرح كنند شود كه اين باعث ضربه زدن به حركت‌هاي اصيل انجمن‌هاي اسلامي خواهد شد. اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي را به پارلماني غير دانشجويي و غير انتخابي تبديل كرده‌اند، آنها حاضرند شعار ماركسيستي يا شعار ضدديني هم سر داده شود و باز هم بگويند انجمن اسلامي هستيم، در حالي‌كه انجمن اسلامي بايد دانشجويي و اسلامي بماند و ساختاري از پايين به بالا داشته باشد. 

وي هم‌چنين با انتقاد از انتخابات اخير شوراي مركزي، گفت: تحكيم اساسنامه‌اي دارد كه لااقل بايد به حداقل‌هاي آن توجه كرد. اعضاي شوراي مركزي تحكيم حداقل بايد سابقه‌ي يك سال عضويت در شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت را داشته باشند كه به وضوح مي‌بينيم اين حداقل نيز در مورد ‌[تعدادي از ] اعضاي فعلي شوراي مركزي رعايت نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین