کد خبر: ۳۷۶۶۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

لابی جبهه پایداری/اصلاح‌طلبان بازی برنده را واگذار کردند

بیست و سه استان کشور نماینده‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
از میان دوازده کمیسیون مجلس،‌ سه تا سهم اصلاح‌طلبان بود. کمیسیون بهداشت، برنامه و بودجه و اجتماعی، اما در میان 9 کمیسیون دیگر نیز اصلاح‌طلبان دست خالی نبودند. در کمیسیون آموزش با اینکه ریاست به زاهدی رسید اما اصلاح‌طلبان حضور موثری در هیئت رئیسه داشتند. در کمیسیون اقتصادی و امنیت ملی و  انرژی و شوراها  و عمران نیز اصلاح‌طلبان دست خالی برنگشتند.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، در این میان اما در دو کمیسیون اثری از حضور موثر لیست امید نبود. یکی کمیسیون صنایع  که اصلاح‌طلبان فقط سخنگویی و یکی از دبیران را به خود اختصاص دادند و دیگری در کمیسیون فرهنگی که وضعیت از این هم بدتر بود.

رئیس جبهه پایداری مشهد!

سال‌هاست که اصولگرایان در مشهد سازماندهی جدید پیدا می‌کنند. حالا پژمان‌فر تنها نماینده مشهد است که در ریاست یک کمیسیون قرار می‌گیرد. پیش از این قاضی‌زاده دیگر نماینده مشهد به هیئت رئیسه مجلس رفته بود.

نایب رئیس جبهه پایداری اصفهان

احمد سالک نیز از نیروهای تندروی اصولگرای اصفهان محسوب می‌شود که در دروه قبلی ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را بر عهده داشت. سالک با اختلاف حدود هزار رای وارد خانه ملت شد و اعتراض‌هایی به شمارش آرای او وجود داشت و شاید همین اعتراض‌ها سبب شد این دوره به صندلی نایب رئیسی این کمیسیون قناعت کند.

جعفرپور نایب رئیس دوم این کمیسیون نیز از جمله چهره‌های اصولگرای استان فارس است. وی نماینده لارستان در مجلس نهم بوده اما گرایش نزدیک به جبهه پایداری ندارد و در دوره قبلی نیز در همین کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشته است.

سخنگوی کمیسیون نیز احد آزادیخواه شد. نماینده اصولگرای ملایر که در دور دوم وارد مجلس شد تا جمع روحانیون این کمیسیون تکمیل شود. آزادیخواه سابقه حضور در صدا و سیما را در کارنامه خود دارد.

علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان و سیده‌فاطمه ذوالقدر دبیران کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در سال اول آن خواهند بود. ذوالقدر یکی از سی نماینده تهران از لیست امید بود و ابراهیمی نیز گرچه اصولگرا به شمار می‌رود اما دل در گرو دولت دارد و شاید دبیران هیئت رئیسه این کمیسیون شباهتی به مدیران آن نداشته باشند.

اصولگرایان بیرون از هیئت رئیسه!

اصولگرایان سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس، سیدصادق طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان و محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز از جمله اعضای دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس هستند که وارد هیئت رئیسه این کمیسیون نشدند.

اصلاح‌طلبان حاضر در کمیسیون

به جز فاطمه ذوالقدر که در جایگاه منشی هیئت رئیسه قرار گرفت،‌ محمدعلی وکیلی مدیر روزنامه ابتکار و احمد مازنی و مهدی شیخ که هر دو از روحانیون حاضر در لیست امید تهران بودند به کمیسیون فرهنگی رفتند.  علی مطهری، پروانه سلحشوری و طیبه سیاووشی دیگر اصلاح‌طلبانی بودند که در کمیسیون فرهنگی قرار گرفتند.

علی مطهری با اینکه از نظر گرایش سیاسی با اصلاح‌طلبان همپوشانی کامل ندارد اما بعید است در انتخاب اعضای هیات رئیسه به سالک و پژمان‌فر رای داده باشد!

به این لیست می توان نام مسعودی نماینده نیریز را نیز اضافه کرد که در انتخابات با حمایت جریان اصلاح‌طلب راهی خانه ملت شد.

غلامرضا کاتب و اصغر مسعودی نیز که گرایش سیاسی میانه‌رو داشته‌اند در این کمیسیون حضور دارند که هیچ کدام اصولگرا به شمار نمی‌روند و در رده نمایندگان مستقل مجلس به شمار می‌روند.

اصلاح‌طلبان بازی برده را باختند!

ترکیب اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نشان می‌دهد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام هفت نماینده را به خود اختصاص داده‌اند و سه نماینده مستقل اکثریت این کمیسیون را تعیین می‌کنند که به نظر می‌رسد جبهه پایداری در جذب کاتب و ابراهیمی و مسعودی موفق‌تر از اصلاح‌طلبان عمل کرده است و به این ترتیب یکی از اعضای خود را وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی کرده است.

گرایش سیاسی

اصلاح‌طلب

مستقل و میانه‌رو

اصولگرا

تعداد

۷

۳

۷

سهم از هیات رئیسه

یک نفر دبیر

یک نفر دبیر

یک نفر رئیس- دو نایب رئیس و سخنگو


بیشترین حضور روحانیون

از میان هفده عضو این کمیسیون سالک، پژمان‌فر، شیخ، مازنی و طباطبایی‌نژاد تحصیلات حوزوی دارند. مسعودی دکترای قرآن و حدیث دارد و استاد حوزه است.

محمدعلی وکیلی نیز تحصیلات در حوزه خارج فقه و اصول دارد. به این ترتیب بیشترین افراد با تحصیلات حوزوی در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور دارند.

کمیسیون تهرانی‌ها!

هفت نماینده اصلاح‌طلب تهران در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور دارند که از این نظر یک رکورد بین کمیسیون‌های مجلس به شمار می‌رود. استان خراسان و فارس و اصفهان هر کدام دو سهمیه دراین کمیسیون دارند که به مدد همین برتری ریاست و نایب رئیسی را بین خود تقسیم کرده‌اند. استان‌های گلستان و سمنان و همدان و آذربایجان شرقی نیز هر کدام یک نماینده در این کمیسیون دارند و بیست و سه استان کشور نماینده‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس ندارند.

منبع: ایلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
0
اینها خیرالموجودین بودند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
1
سال‌هاست که اصولگرایان در مشهد سازماندهی جدید پیدا می‌کنند.
خیر چنین نیست مردم مشهد هم همانند دیگر کلانشهر ها طرفدار اصلاح طلبان هستند اما سوء مدیریت در قضیه شرکت پدیده و موسسه میزان خون به دل سهامداران پدیده و سپرده گذاران میزان کرد نتیجه این شد که لیست امید در مشهد رای نیاورد .
ایکاش بزرگان و عقلای اصلاح طلبان این را فهمیده و برای جبران این شکست مشکل را در اسرع وقت حل میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
دوست عزیز پدیده که کار همون اصولگرایان بود که
چه ربطی به اصلاح طلبا داره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین