کد خبر: ۳۷۶۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
برای برپایی نمایشگاه؛

۲۹ شی تاریخی ایران به ایتالیا رفت

«شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌‌لِیا» در روز جمعه ۴ تیرماه در موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌‌لِیا افتتاح می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : مدیر موزه ملی ایران گفت:این موزه با همکاری موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌‌لِیا، نمایشگاهی با عنوان «شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌‌لِیا» را از ۴ تیر تا ۹ مهر ماه در ایتالیا برپا می‌کند.

به گزارش مهر، جبرییل نوکنده در این باره گفت: در این نمایشگاه ۲۹ شی از مکانهای باستانی چون تخت‌جمشید، پاسارگاد، شوش، همدان، املش، کردستان، عمارلو و حاجی آباد فارس و... از موزه ملی ایران و موزه تخت جمشید به نمایش در می‌آید. اشیا منتخب شامل پیکره، ریتون، بشقاب، خنجر، دستبند، پلاک، سنگ وزنه از جنس سنگ، فلز، گچ، خمیر لاجورد و سفال که برخی از این اشیا وابسته به تزیینات معماری و سایر آنها اشیا منقول هستند. این مجموعه از نظر زمانی از دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی را در بر می‌گیرد که همگی مرتبط با نقش و شکل شیر و گاو و ارتباط این دو جانور با هم هستند.

نوکنده بیان کرد: پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه در سال ۱۳۹۴ همزمان با نمایشگاه  «پیکره ایی برای صلح؛ تندیس‌های پنلوپه از تخت جمشید تا رُم» در تهران، طی سفر آقای داریو فرانچسکینی، وزیر میراث، فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، خانم دبورا سراچیانی، استاندار استان فریولی ونزیا و آقای زاناردی لاندی، کنسول پیشین ایتالیا در تهران و رییس فعلی بنیاد آکوئی لیا مطرح شد.

نوکنده گفت: پس از بررسی  و توافقات اولیه بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت میراث، فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، در سفر رئیس جمهور و در بیانیه مشترک وی و نخست وزیر ایتالیا  یکی از موضوعات مورد توافق در بخش فرهنگ و گردشگری، برگزاری نمایشگاههای مشترک بود. در این بیانیه به برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی در شهر اکویی‌‌لِیا نیز اشاره شده است. این نمایشگاه سومین نمایشگاه مشترک موزه ملی ایران با موزه‌های ایتالیا در دولت تدبیر وامید است و دومین نمایشگاه خارجی موزه ملی ایران در سال جاری محسوب می‌شود. این نمایشگاه با پشتیبانی بنیاد اکویی‌‌لِیا برگزار خواهد شد. این بنیاد یک موسسه معتبر فرهنگی است که ترکیب هیات امنای آن از وزارت میراث، فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا، حکومت خودمختار ونیز گیلا، استان ادینه، شهرداری اکویی‌‌لِیا و آرسیدیوسیس گوریزیا هستند.

وی افزود: «شیر و گاو ایران باستان در اکویی‌‌لِیا» در روز جمعه ۴ تیرماه در موزه ملی باستان‌شناسی اکویی‌‌لِیا افتتاح می‌شود. علاوه‌بر این نشستی مطبوعاتی در روز چهارشنبه ۲ تیرماه با حضور داریو فرانچسکینی، وزیر میراث، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا، جهانبخش مظفری، سفیر کشورمان در ایتالیا، مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا در تهران، خانم دبورا سراچیانی، استاندار استان فریولی ونزیا و آقای زاناردی لاندی، کنسول پیشین ایتالیا در تهران و رییس فعلی بنیاد آکوئی لیا و مدیر موزه ملی ایران در محل وزارتخانه میراث، فعالیتهای فرهنگی و گردشگری ایتالیا در رم برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین