کد خبر: ۳۷۶۶۸۲
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
بررسی مزیتهای خرید هواپیما از بویینگ و ایرباس

ایرانی‌ها پس از چهار دهه هواپیمای نو سوار می‌شوند

تفاهم‌نامه خرید ۲۳۸ هواپیمای مسافرتی که می‌تواند در ماه‌های آینده نهایی و اجرایی شود تاثیر جدی بر آینده صنعت هوایی کشور خواهد گذاشت. آینده‌ای که قطعا با ورود هر یک از این هواپیماهای نو به هیچ عنوان شبیه سال‌های سخت پشت سر گذاشته شده نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که در سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ با خرید تعداد قابل توجهی هواپیمای مسافرتی جدید و مدرن در صف قدرتمندترین ایرلاین‌های جهان قرار گرفته بود، بار دیگر و پس از نزدیک به چهار دهه توانایی آن را به دست آورده که در بازارهای جهانی نسبت به خرید هواپیماهای مدنظر خود اقدام کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این شرکت که باید خود را برای رقابت با ایرلاین‌های منطقه مجهز به تعداد بالایی هواپیمای مدرن و با برد بالا بکند در طول ماه‌هایی که از اجرایی شدن برجام گذشته مذاکراتی فشرده با دو شرکت ایرباس و بوئینگ داشته که براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی می‌تواند به مرحله‌ی نهایی اجرا برسد.

براساس صحبت‌های آخوندی آنچه که در تفاهم‌نامه ابتدایی میان ایران‌ایر و بوئینگ لحاظ شده آغاز همان مسیری است که ایران ۱۰ ماه قبل با ایرباس آغاز کرد و همان‌طور که انتظار می‌رود مذاکرات با ایرباس به نتیجه نهایی برسد، قطعا باید مسیر نهایی شدن قرارداد با بوئینگ نیز به همین ترتیب طی شود.

ایرانی‌ها پس از چهاردهه هواپیمای نو سوار می‌شوند/بویینگ 777 و ایرباس 320 اقتصادی‌ترین گزینه های ایران ایر

به گزارش ایسنا هرچند محدودیت‌ها و مشکلات بانکی در تبادل منابع مالی از سوی آخوندی به عنوان اصلی‌ترین مشکل و معضل در تاخیر عقد نهایی قرارداد با ایرباس اعلام شده، اما وزیر راه و شهرسازی نسبت به آینده این هواپیما ابراز امیدواری کرده است که تا نوروز سال ۱۳۹۶ نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران به ایران‌ایر تحویل شود.

با وجود آنکه این زمان در قیاس با آنچه در ابتدا مطرح شده و در چارچوب آن ایرباس متعهد شده بود در سال جاری میلادی شش فروند هواپیما به ایران تحویل دهد سه ماه طولانی‌تر را طی کرده است، اما قطعا صرف اعتقاد وزیر راه و شهرسازی به نهایی شدن این طرح می‌تواند برای آینده مذاکرات با شرکت بوئینگ نیز تاثیرگذار باشد.

ایرانی‌ها در طول دهه‌های گذشته کمتر تجربه سوار شدن به هواپیماهای نوساز را داشته‌اند، اما با توجه به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی به نظر می‌رسد این صبر طولانی برای رسیدن به هواپیماهای نوساز سرانجام در نوروز سال آینده به پایان خواهد رسید. پایانی که شروع استفاده شرکت‌های هواپیمایی داخلی از نوین‌ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را رقم خواهد زد.

بویینگ 777 و ایرباس 320 اقتصادی‌ترین گزینه های ایران ایر/ اخذ گارانتی خط سیر بر عهده فاینانسر است

عضو هیات مدیره ایران ایر با بیان اشاره به مزیتهای خرید هواپیماهایی از خانواده بویینگ ‌737 و 777 و از خانواده ایرباس 320 و 330 گفت: اقتصادی‌ترین گزینه ها برای خرید هواپیما این دو خانواده از هواپیماهای شرکت‌های ایرباس و بویینگ است که در آنها هزینه‌های تعمیر و نگهداری و مصرف سوخت کاهش یافته است.

محمدرضا خوشنویسان، معاون بازرگانی ایران‌ایر نیز در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه با توجه به اساسنامه شرکت هواپیمایی هما، هواپیماهای بدنه‌باریک میان‌برد و هواپیماهای پهن‌پیکر دوربرد بیشترین کاربرد در ناوگان هوایی را دارند، گفت: با توجه به آمار و اطلاعات موجود در بازار و براساس تجربه‌هایی که در طول یک دهه اخیر سایر شرکت های هواپیمایی کسب کرده‌اند ، هواپیماهای موفق در این دوره زمانی از خانواده ایرباس؛ مدل    320 و مدل 330 و از خانواده بویینگ هواپیمای مدل 737-800 و مدل 777-300 هستند.

خوشنویسان تاکید کرد: سایر تولیدات شرکت هواپیمایی ایرباس نتوانستهاند آزمون موفقی را در کوران مشکلات اقتصادی با نوسانات شدید قیمتی پشت سر بگذارند. از جمله می توان به پروژه نسبتا ناموفق تولید هواپیمای ایرباس 340  اشاره کرد که تعداد قابل توجهی از آن توسط شرکت های هواپیمایی دارنده در معرض فروش قرار گرفته است.

معاون بازرگانی ایران ایر با بیان اینکه با توجه به اهداف اقتصادی ایران ایر ، این دو تایپ هواپیماهای بدنه باریک میان برد و هواپیماهای پهن پیکر دور برد اهداف اقتصادی را پوشش می دهند، ادامه داد: در حال حاضر گزینه مطرح در دنیا در دسته هواپیماهای بدنه باریک میان برد، هواپیماهای ایرباس  320 و هواپیمای بوئینگ 737-800 است .

ضمانت پس از فروش برعهده فاینانسر است

وی با تاکید براینکه نحوه تامین مالی قرارداد هواپیماهای بویینگ و ایرباس از طریق فاینانس است و  در این شرایط تضمین تداوم پشتیبانی برعهده فاینانسر خواهد بود، افزود: اساسا در دنیا هیچ ایرلاینی پول نقد برای خرید هواپیما نمی‌پردازد و پول نقد تنها در معاملات خرید هواپیمای دست دوم رد و بدل می‌شود و اگر عمر یک هواپیما را به 6 سیکل تقسیم بندی کنیم، هواپیمای دست دوم معمولا در سیکل آخر فروخته می شود.

بویینگ 737 پرفروش ترین هواپیمای دنیا

طبق گفته معاون بازرگانی ایران ایر؛  خانواده 737 پرفروش ترین هواپیمای مسافربری جهان است و رکورد‌دار بیشترین تعداد هواپیماهای سفارش داده شده در کتاب رکوردهای کینس می‌باشد. بیش از 514 اپراتور این هواپیما را در خدمت دارند و این هواپیما به بیش از 1200 شهر در 190 کشور پرواز می‌کند.

هواپیماهای مدل 800 و 900 از نسل توسعه یافته و کارآمد‌تر توربوفنهای CFM56-7B  بهره گرفته‌اند. همچنین از ویژگی‌های این هواپیما می‌توان به بال جدید با وتر بیشتر٬ دهانه و مساحت بزرگتر٬ دم بلندتر و استفاده از سیستم آلات دقیق پرواز الکترونیکی همانند 777 با 6 صفحه نمایشگر LCD اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که یک خلبان بتواند مدلهای مختلف خانواده 737 را هدایت کند.

در مقایسه با مدل 400، مدل 800  به‌اندازه 3.02متر  بلندتر و قادر به حمل 146 تا 162 مسافر در دو کلاس مختلف می باشد. ضمن اینکه طول مدت پرواز به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

مدل 800 خانواده 737 از زمان ارائه‌اش به میزان قابل توجهی به فروش رفته و بیشترین فروش را در بین هواپیماهای نسل جدید حانواده 737 داراست. بیشترین سفارش ساخت برای سری 800 از طرف شرکت ایرلندی Ryanair داده شده است. بعد از یک سفارش 28 فروندی٬ یک سفارش 100 فروندی در ژانویه 2002 با حق انتخاب 50 فروند به بوئینگ داده شد که زمان تحویل آنها 8 سال اعلام شد.

با توجه به شبکه پروازی "هما” این هواپیما گزینه بسیار مناسبی برای مسیرهای اروپایی و آسیای میانه است و در بین هواپیماهای خانواده بوئینگ 737 هواپیمای 737-800 پرفروش‌ترین نوع هواپیما بوده که تا نوامبر 2015 نزدیک به 5000 ثبت سفارش داشته است که از این میزان 3850 فروند تحویل قطعی شده است.

مزیت ها و مشخصات هواپیمای 777-300

به‌طور کلی هواپیمای بوئینگ 777 یکی از مدلهای مسافربری دور پرواز دو موتوره غول پیکر ساخته شده توسط کارخانه Boeing است، این مدل توانایی حمل 305 تا 550 مسافر را در مسافت 5600 تا 8870 مایل را دارد.

  777-300 از نظر گنجایش مسافر و برد پروازی تقریبا شبیه گونه‌های قدیمی 747 است با این تفاوت که مصرف سوختش تنها یک‌سوم آنهاست و هزینه نگهداری آن نیز 45% کاهش یافته است. 

این مدل هواپیما معادل مستقیمی در محصولات ایرباس ندارد اما هواپیمای ایرباس 340-600 را می‌توان با آن قابل رقابت دانست .

مدل قدرتمند و دور پرواز جدید بوئینگ B777-300ER به منظور جایگزینی 747-400 طراحی شده. در این مدل بدنه قویتر، ظرفیت سوخت بالاتر همراه با موتورهای بسیار قدرتمندGeneral Electric  به‌کار گرفته شده و توانایی حمل 365 مسافر در مسافت 7250 مایل را داراست. در ساخت B777-300ER اصلاحات زیادی نسبت به مدل های قبلی صورت گرفته که از جمله آنها می توان به تجهیز آن به موتورهای GE90-115B  که قدرتمندترین موتورهای جت حال حاضر جهان به شمار می‌روند اشاره کرد.

 این موتورها قدرت تولید رانشی معادل 115300 پوند (513 کیلونیوتن) را دارا هستند .همچنین زاویه دادن به نوک بال، بدنه کشیده شده، بالها، بخش کامل دم، ارابه فرود در دماغه و ارابه اصلی در زیر بدنه، محفظه موتور و اضافه شدن مخزن سوخت از دیگر تغییرات ایجاد شده در B777-300ER محسوب می شوند.

آنچه که فرآیند طراحی 777 را از سایر محصولات بوئینگ متمایز می‌کند این است که در آن به طور گسترده‌ای به نظرات شرکت‌های هواپیمایی به عنوان مشتری توجه شده است ، بوئینگ برای  اولین بار از چند شرکت هواپیمایی بزرگ درخواست کرد به عنوان مشاور در فرآیند طراحی ایفای نقش کنند. شرکت‌های یونایتد ایرلاینز، آل نیپون ایرویز، بریتیش ایرویز، ژاپن ایرلاینز، کثای پاسیفیک و کوانتاس به این منظور انتخاب شدند. به همین دلیل طراحی 777 را باید آغاز فصل جدیدی از مشتری مداری در صنایع هوافضا دانست.

تا پایان سال 2015، 44 شرکت هواپیمایی از سراسر جهان 800 فروند 777-300 ER را به بوئینگ سفارش داده اند .هواپیمای 777-300 ER گزینه بسیار مناسبی برای پروازهای دوربرد "هما” همچون شرق آسیا و آمریکای شمالی خواهد بود.در حال حاضر شرکت سنگاپور ایرلاینز با داشتن 58 فروند بوئینگ 777 بزرگترین بهره‌بردار این نوع هواپیما در جهان به‌شمار می رود. این شرکت همچنین 19 فروند  777-300 ER  را در دست سفارش دارد و در حال مذاکره برای خرید 13 فروند دیگر به سر می‌برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
29
عالیه... هزاران شغل جدید با ورود این هواپیما ها ایجاد میشه... خداحافظ ترکیش . خداحافظ الامارات . خداحافظ قطر ایرویز .. خداحافظ .... تو این سالها خوب جیباتونو از شرایط ایران پر کردید .. دیگه تموم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
يه كاره دولت واسه پولدارا كيف كنن كسي كه نميتونه هواپيما سوار بشه چي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
27
این باعث ایجاد دآمدی عالی برای کشور از طریق پرواز های ترانزیت میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
2
19
بخاطر شرایط موجود چندی بار برای ماموریت سوار هواپیما های خارجی شدم. مهماندارن با اطلاع به شرایط بد پروازی ما رفتار خوبی نداشتند. امیوارم با ورود این هواپیماها با پروازهای کشور خودمون سفر کنیم.
رامين محسني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
12
در انتهاي خبر شركت سنگاپور إيرلاينز به بعنوان بزرگترين دارنده بوينگ ٧٧٧ ميباشد در حاليكه در حال حاضر شركت هواپيمايي إمارات بزرگترين دارنده بوينگ ٧٧٧ميباشد كه از تمام مدلهاي ان در خطوط پروازي خود استفاده ميكند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
13
4
یه حسی بهم میگه این قراردادها سرکاریه و هیچ هواپیمای جدیدی قرار نیست به ایران بدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
9
1
يه هواپيما سازي هست تو شاهين شهر اصفهان نصفه اين پول رو بدن به اين كارخونه ميدونيد چه قدر شغل به وجود مياد تازه تا 10 ساله آينده جوانهاي مهندس ايراني نميتونن از ايرباس بهترشو بسازن هواپيما اونا هم از رادار محو ميشه هواپيما اونا هم فرود اضطراري داره باور كنيم جوانهاي خودمونو كار واسه اونا درست نكنيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
9
فرودگاه امام خمینی در مقایسه با فرودگاه‌های مهم جهان مثل یک جوک است. دست کم باید ۱۰ برابر بزرگتر از این باشد تا شبیه یک فرودگاه متوسط و معمولی بین المللی بشود. اما اگر قرار است فرودگاه تهران به هابی تبدیل شود که غرب و شرق را به هم وصل کند لازم است به چیزی مثل ۵۰ یا ۱۰۰ برابر بزرگتر از فرودگاه فعلی فکر شود. توی این فرودگاه وقتی توی یک صبح ۴ تا پرواز باشه ازدحام جمعیت باعث به هم ریختن فرودگاه میشه! یعنی ۴ تا پرواز در ۲ ساعت رو هم نمیشه توی این فرودگاه مدیریت کرد چه برسه به ۲۳۸ پرواز در روز!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
3
5
من با حقوق حدود یک و نیم میلیونی ارزوی سفر به امام رضا رو حدود سه ساله با قطار دارم اکثرا مدیران برای رفت و امد به تهران و ... از هوا پیما استفاده می کنند
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
4
3
خدا کنه بدن ولی فکر نمی کنم
چون مشکلات این وسط بسیار زیاده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
9
1
البنه باپول وثروت ملی کل مردم ایران بعضی ها سوارهواپیمای نومی شوند!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
9
2
چقدر هواپیما بعضی ها رو بیهوش کرده که سر از پا نمی شناسند و خداوند قدرت فکر کردن را از آنها گرفته که نمی توانند به استقلال کشور بیندیشند و به دانشمندان خودمان افتخار کنند تا کی باید زیر بلیط تکنولوژی غربیها و بخصوص آمریکا باشیم و فکر استقلال نکنیم نه این که هواپیما بد است خیلی هم خوب است
Naser
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
7
2
همه ایرانیها نه بلکه امثال آخوندی میتوانند استفاده کنند نه کسی که ماهی مختصر در آمد دارد و کفاف دخل و خرجش نمیشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
1
0
ما هواپیما نمی خواهیم بلکه کار می خواهیم تا شکم زن و بچه خود را سیر کنیم این ثروتمندان هستند که توان مسافرت با هواپیما را دارند . ما حتی توان سوار شدن اتوبوس را برای سفر نداریم . ولی کو گوش شنوا ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
1
0
خوش بحال اغنیا و وای به حال ما فقرا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
4
درود بر روحانی
ناشناس
|
Denmark
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
1
پولو میدن هوا پیمی نو هم میگرند ولی‌ بلد نیستند بازار یابی‌ کنند، برین از ترکها یاد بگیرید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
2
بلاخره ارتباط با دنيا با هواپيما ست نه اتوبوس. دوا هم از خارج براى مداواى ايرانى ها با هواپيما مياد. اينقدر ايراد نگيريد مثبت فكر كنيد.
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
4
1
یعنی بعضی از دوستان واقعا عقلشون تو چشمشونه
اولویت کشور الآن هواپیما بوووووووووووووووودددددددددد!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
0
2
هواپیمای دست دوم را دلواپسان گرانتر از نو میخریدند و به ایران میاوردند و برای هر هواپیما ۲۵ میلیون دلار حق دلالی میگرفتند . چرا اخه دکانشان را تعطیل کردید . انقدر این اقایان مهربانند که همه این پولها را میبردند کانادا و باعث رشد اقتصادی انجا میشدند . مسلمان به اینها میگویند ، به فکر اقتصاد دنیا هم هستند .
یویف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
1
0
البته با این هزینه گزاف بلیط هواپیما معلومه چه کسانی سوار میشوند و کیف میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
1
إز دوستان خواهش مى كنم همه چيز را به پول دارى وبى پولى ربط ندهند مى دانيد صنعت هوا نوردى در امارات براى أين كشور چه در امد هنگفتى دارد چرا بعضى ها دوست دارند هميشه آيه ى ياس بخوانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
1
لطفا در کنار هواپیما و قبل از ورود هواپیماها، سیستم حمل و نقل ریلی رو ماننند کشورهای توسعه ی براساس اصول اقتصادی توسعه بدید. و الا هواپیما یه سیستم مناسب دوربرد و قشر خاص جامعه در سراسر جهان است.
بار اصلی حمل مسافر و بار در تمام دنیا به دوش قطار و کشتی است. صنعت هوانوردی خیییلی پیشرفت کرده ولی بعد و درکنار ریلی و کشتیرانی.
صنعت هوایی ظاهری زیبا برای یک سیستم حمل و نقل با زیر ساخت درست و حسابیه.
خودش زیر ساخت اصلی نیست و خیلی خیلی هزینه بره.
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
0
سلام
چند درصد از مردم کشور هواپیما سوار میشن که دولت همه وقت و هزینه ملتو گذاشته برای خرید هواپیما
اصلا با این حقوق ها میشه هواپیما سوار شد؟ فقط پولدارها و متمولین
حسین
|
United States of America
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
1
سلام.انشاا...مبارک است که مردم عزیز سفری توام با ارامش واسوده خاطر وایمن داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
2
مگر ایرانیها ار این عربها چی کم دارند ؟؟؟ ایرانی لایق بهترین هاست و بهترین هواپیماها را در کشور باید داشته باشیم اون موقع که ایرانیها 50 سال پیش ایرباس سوار میشدند عربها درشکه هم نمیتوانستند سوار شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
من به هواپیما کاری ندارم. خیل یهم عالی.
ولی یه سوال، شما به خاطر رقابت با عرب ها زندگی می کنید؟
س ق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
1
ایرانی ها باید خیلی پیشتر از این هواپیماهای نو سوار میشدند زنده باد روحانی شیخ دیپلمات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
1
0
نه اصرار نكنين من فقط توپولف روسي سوار ميشم چون عادت كردم؟؟؟؟
ناشناس
|
Bulgaria
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
0
2
شماهايي كه فقط بلديد ايراد بگيريد، يكم فكرتون رو باز كنيد، برنامه دولت براي توسعه و رشد مملكت هست نه فقط براي پولدارها، هواپيماي نو يعني رقابت با همسايه ها يعني درامدزايي يعني توسعه فرودگاهي يعني اشتغال زايي يعني توسعه توريسم يعني رونق كسب و كار يعني افزايش رفاه درصد بالايي از مردم، يكم آينده نگر باشيد و اميدوار،
در ضمن اوني كه تو شاهين شهر ميسازن جون بسياري از مردم رو گرفته كه ديگه اجازه توليد نميدن، لازم نيست از ايرباس بهتر بسازيد، رو مزيت نسبي كه داريد سرمايه گذاري كنيد، رو كشاورزي رو فرش بافي رو نانو فناوري رو بيوتكنولوژي رو برنامه نويسي كامپيوتر رو پزشكي، لازم نيست هواپيما بسازيم روسيه خودش بويينگ و ايرباس ميخره با اينكه خودش بلده هواپيما بسازه،
يا علي
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
کو؟
ما که چیزی ندیدیم ؟
ایران نه هواپیماسازی داره نه هیچی
بیابون های خوبی داریم .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
1
اقا جان نوسازی ناوگان مسافربری هوایی از نان شب هم واجبه جان مردم که شوخی نیست ؟!
عباس یزدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
خوشبحال آنهایی که فیشهای حقوقی میلیاردی دارند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین