کد خبر: ۳۷۷۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

پوتین: مانعی برای پیوستن ایران به سازمان شانگهای وجود ندارد

رئیس‌جمهور روسیه امروز بار دیگر گفت که مانعی برای عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهوری روسیه در جمع رؤسای جمهور کشورهای سازمان همکاری های شانگهای تأکید کرد، اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها علیه ایران به تهران این فرصت را می‌دهد تا به سازمان همکاری های شانگهای بپیوندد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین در ادامه گفت: ایران به عنوان عضو ناظر، مشارکت فعالی در فعالیت‌های این سازمان از سال 2005 تا کنون داشته است. به اعتقاد من پس از رفع مسائل مربوط به موضوع هسته‌ای این کشور، و رفع تحریم‌ها، هیچ مانعی برای در نظر گرفتن پیشنهاد تهران برای عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، «الماس‌بیگ آتامبایف» رئیس‌جمهوری ازبکستان صبح امروز گفته بود، این واقعیت که تهران به تعهدات خود در رابطه با برنامه‌ هسته‌ای‌اش عمل کرده، شرایط مطلوبی را برای پیوستن تهران به سازمان همکاری های شانگهای در آینده‌ای نزدیک فراهم آورده است.

اعضای سازمان همکاری های شانگهای روز گذشته به رغم اصرار روسیه، با تقاضای ایران برای پیوستن به این سازمان منطقه‌ای به عنوان عضو دائم، مخالفت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت ایران اصرار کرده که با برداشته شدن تحریم‌های غرب، حالا دیگر مانع حقوقی برای تبدیل عضویت تهران وجود ندارد؛ اعضاء اما با درخواست ایرانیان موافقت نکرده‌اند.

با احتساب هند و پاکستان، سازمان همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای که کارکردی نظامی-سیاسی-اقتصادی برای آن طرح‌ریزی شده، 8 عضو اصلی و 4 عضو ناظر دارد.

به گزارش فارس،ایران در کنار افغانستان، مغولستان و بلاروس، از اعضای ناظر این سازمان است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین