کد خبر: ۳۷۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۱۵

بسيج ظرفيت‌هاي كاري زيادي دارد

آفتاب‌‌نیوز : وي افزود: نسبت به فعاليت سياسي سپاه دو ديدگاه وجود دارد؛ اول اين‌كه سپاه ارتش انقلابي است و به عنوان نيروي مسلح نبايستي در مسائل سياسي دخالت كند و دوم اين‌كه اگرچه سپاه صبغه نظامي دارد اما همه ماهيتش نظامي نيست.

وي گفت: در اصل 151 قانون تصريح شده است ارتش براي دفاع از سرزمين در برابر تجاوزهاي بيگانه، يعني قلمرو سرزميني سرحدات، در برابر نيروهاي خارجي كه استقلال و تماميت ارضي كشور را مورد هجوم قرار مي‌دهند، فعاليت مي‌كند و براي سپاه هيچ قيدي ذكر نشده است.

رييس اداره سياسي سپاه افزود: در اصل 151 قانون هم‌چنين تصريح شده است سپاه پاسداران براي دفاع از انقلاب و دستاوردهاي آن فعاليت مي‌كند كه بر اين اساس اين مجموعه بايستي بتواند با هر نوع تهديدي كه عليه انقلاب و نظام شكل مي‌گيرد، مقابله كند و از طرف ديگر نكته‌اي كه خيلي مغفول واقع مي‌شود و بسيج بايد به آن بپردازد، آن است كه سپاه علاوه بر دفاع و مقابله با توطئه‌ها و نگهباني و محافظت و پاسداري بايد محافظت بكند در جايي كه آفت، تهديد و هجمه‌اي وجود دارد، تاثيرگذار باشد و به خوبي بتواند با هر تهديدي با هر ماهيتي مقابله كند كه اين اقدامش در راستاي تحقق ارزش‌ها و اهداف است.

جواني تصريح كرد: بسيج ظرفيت‌هاي كاري زيادي دارد. اگرچه در سياست روي اين موضوع خيلي كم كار شده است اما بسيج توانايي‌هاي زيادي دارد.

وي تصريح كرد: ما يك جنبه و بعدمان بحث دفاع است و اگر تهديد، كودتا، شيطنت و ضدانقلاب نبود، ما بيكار هستيم؛ قانون به ما مي‌گويد شما براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب كوشش كنيد.

وي افزود: بسيج يكي از نيروهاي سپاه تعريف شده و رابطه سپاه و بسيج با سياست و مسائل سياسي، پيرو ديدگاه‌هاي امام و رهبري است.

رييس اداره‌ سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، خاطرنشان كرد: در بحث سياست دو منطقه‌ي ممنوعه و مجاز براي سپاه وجود دارد؛ اما بحث منطقه ممنوعه به معني اين نيست كه سپاه نبايستي وارد مسائل سياسي شود و تنها در مواقع حمله نظامي وارد عمل شود؛ بلكه اگر تهديد عليه نظام سياسي بود هم مقابله نمايد.

وي افزود: طي اين سال‌ها كساني كه مخالف ساختار بودند وارد نظام شدند و تحت عنوان جامعه‌ي مدني، اصلاحات و توسعه‌ي سياسي به دنبال تغيير نظام بودند. اين خود مبين اين مطالب است كه سپاه تنها نيروي نظامي نيست؛ چرا كه گاهي اوقات تهديد نظامي نيست( وجود ندارد).

جواني در ادامه اظهار داشت: بسيج نيروي استراتژيك نظام است؛ بدين معنا كه بايد تاثيرگذار باشد و به خوبي بتواند با هر تهديدي با هر ماهيتي مقابله كند كه اين اقدامش در راستاي تحقق ارزش‌ها و اهداف است.

رييس اداره‌ي سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تصريح كرد: بسيج ظرفيت‌هاي كاري زيادي دارد، اگر چه در سياست روي اين موضوع خيلي كم كار شده است اما بسيج توانايي‌هاي زيادي دارد. 

وي اضافه كرد: وقتي در كشورمان هر سال يك انتخابات برگزار مي‌شود، وضعيت گروه‌ها به گونه‌اي است كه برخي احزاب عوام‌فريبي انجام مي‌دهند. چه كسي بايد اين خلا را پر كند.؟

جواني تصريح كرد: بسيج نهادي شبه نظامي است كه عده‌اي سعي در دور نگه داشتن آن از عرصه دارند؛ اما با توجه به اين‌كه بسيج يك حزب نيست و نمي‌خواهد وارد ساختار قدرت شود، بلكه به دنبال دفاع از نظام اسلامي است و فعاليت سياسي {را} جايي كه براي خنثي‌سازي تهديدات است بايد انجام دهد، در راستاي تحقق آرمان‌هاي انقلاب و منتفي ساختن تهديدها بايستي وارد عمل شود.

رييس اداره‌ي سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ادامه داد: البته كاملا ضروري است كه موقعيت‌ها و شرايط شناخته شود، چرا كه ممكن است اقدامي در يك موقعيت مجاز باشد، اما در موقعيت و شرايط ديگر غيرمجاز. تمام مساله برمي‌گردد به فهم آن موقعيت.

وي افزود: زماني كه جريان‌هاي اصيل و وفادار به انقلاب به صورت قانوني با هم به رقابت مي‌پردازند بسيج نبايد وارد عمل شود، اما چنان‌چه در عرصه‌ي رقابت «نيروي ارزشي» و «رقيب» وارد رقابت مي‌شوند، بسيج بايستي جريان‌ها را بشناسد و مقابله مناسب نمايد تا اين جريان به ساختار قدرت راه نيابد؛ بنابراين بايستي از نيروهاي معتقد و وفادار حمايت كند.

سردار جواني در ادامه در پاسخ به سوال يكي از حاضران درباره انرژي هسته‌يي تصريح كرد: نظام به هيچ عنوان قصد انعطاف و عقب‌نشيني ندارد؛ اما راه مذاكره باز است.

رييس اداره‌ي سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اضافه كرد:اكنون ما به دانش چرخه‌ي سوخت هسته‌يي دست يافته‌ايم اگر چه مراحل پاياني آن هنوز عملي نشده است و با توجه به انسجام ملي، موقعيت و عملكرد مجلس و دولت برگ برنده در دست ماست.

وي افزود: اوج كار عليه ايران از سوي غرب حمله‌ي نظامي و يا تحريم اقتصادي است كه هر دو مورد به ضرر آنهاست؛ چرا كه اين تكنولوژي بومي ايران است و ايرانيان با غرور خود مجددا مي‌توانند آن‌را بازسازي كنند حتي اگر از سوي آنان ويران شود.

جواني تصريح كرد: غرب بايد بپذيرد كه در كنار ايران با دانش هسته‌يي به شكل مسالمت‌آميز زندگي كند. اگر چه مشكل غرب ايران اتمي نيست بلكه مشكل اين است كه مي‌بيند ايران با نظام ديني و ولي فقيه رشد مي‌كند و به سرعت به مولفه‌هاي اصلي قدرت روز مي‌رسد و در صورت ادامه‌ي اين رويه تمامي معادلات جهاني غرب برهم مي‌ريزد؛ بنابراين به دنبال بهانه است.
رييس اداره‌ي سياسي سپاه خاطر نشان كرد: مسلما حتي اگر ايران بحث انرژي هسته‌يي را تعطيل كند هم، غرب كوتاه نمي‌آيد و مسائل ديگري را دستاويز قرار مي‌دهد؛ اما ايران محكم ايستاده و از مولفه‌هاي اصلي مقاومت برخوردار است.

سردار جواني در ادامه در پاسخ به سوالي درباره انتخابات نهم رياست‌جمهوري و تخريب‌هاي كه عليه هاشمي رفسنجاني انجام گرفت، اظهار داشت: اين بحث فراگير نبوده است. تخريب اشخاص كه مستقيما از سوي مقام معظم رهبري حرام اعلام شده است اما در واقع هر نوع تبيين راجع به گروه‌ها به معني تخريب نيست.

هم‌چنين در اين مراسم حجت‌الاسلام علم‌الهدي امام جمعه‌ي مشهد با اشاره به سالروز ولادت امام هادي (ع) امامت را امري ساختاري عنوان كرد و افزود: خداوند امامت را براي مديريت زندگي بشر و با خصوصيات ذاتي ويژه آفريده و آن‌چه براي رهبري لازم است در ذات امامان قرار داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین