کد خبر: ۳۷۷۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵

موزه عروسک‌های ملل در آستانه تعطیلی+ تصاویر

موزه عروسک‌های ملل که به همت مسعود ناصری –مجموعه‌دار- و گردآوری 1500 عروسک از 64 کشور، دو سال پیش راه‌اندازی شد، حالا به دلیل فشارهای مالی و سنگینی بار اجاره، در آستانه تعطیلی است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی گلشنی، مدیر موزه عروسک‌های ملل که از دو سال قبل در نگارستان پنجم خیابان پاسداران کار خود را آغاز کرده، در گفت‌وگو با آنا درباره این موزه توضیح داد: «این موزه با مجموعه عروسک‌هایی که آقای مسعود ناصری‌دریایی طی 25 سال از بخش‌های مختلف ایران و جهان جمع‌آوری کرده -1500 عروسک از 64 کشور- به عنوان یک موزه خصوصی آغاز به کار کرد. البته بخش عمده‌ای از این موزه به اقدامات آموزشی برای کودکان و نوجوانان اختصاص دارد؛ آموزش‌هایی که آن‌ها را با فرهنگ ایران و سایر ملل آشنا می‌کند.»

وی افزود: «موزه عروسک‌های ملل در این دو سال (هم سال 93 و هم سال 94) از طرف شورای بین‌المللی موزه‌ها «ایکوم» به عنوان موزه برتر خصوصی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، بازدید و کودک و نوجوان انتخاب شده و مورد تقدیر قرار گرفته است. در سال جاری نیز جایزه ایکوم را رئیس این شورا که به تهران آمده بود، شخصا اهدا کرد.»

گلشنی ضمن بیان این مطلب که این موزه، تنها موزه تخصصی کودک در ایران است اظهار داشت: «ظرف دو سال اخیر، بازدیدهای زیادی از این موزه صورت گرفته که تنها 14 هزار بازدید از این آمار، متعلق به بازدیدهای گروهی از مدارس، مهدها و پیش‌دبستانی‌ها بوده است.»

وی درباره برنامه‌های آموزشی این موزه توضیح داد: «هر آخر هفته، کارگاه‌های آموزشی و شب‌های فرهنگی در موزه برگزار می‌شود که ضمن آموزش‌های فرهنگی ملل، آموزش ساخت عروسک‌های ایرانی و غیر ایرانی نیز در برنامه کار قرار دارد. ما در حوزه طراحی و تولید عروسک نیز بسیار فعال بوده‌ایم؛ تاجایی که تا به حال بیش از 70 عروسک و اسباب‌بازی را طراحی و تولید کرده‌ایم.»

مدیر موزه عروسک‌های ملل ادامه داد: «محصولات موزه، تا کنون برای خود موزه مورد مصرف داشته اما امیدواریم در آینده بتوانیم بعد از ثبت آن‌ها در شورای نظارت بر اسباب‌بازی کودکان، با همکاری سازمان‌ها و نهادهای سرمایه‌گذار، این محصولات را به تولید انبوه برسانیم.»

وی در تشریح مشکلات مالی این موزه، خاطر نشان کرد: «اداره کردن این موزه برای دو سال در بخش خصوصی، کار سخت و فرسایشی برای ما بوده است و دیگر نمی‌توانیم که بدون حمایت دولت، این موزه را سرپا نگه داریم.»

گلشنی ضمن بیان این مطلب که درآمد موزه طی این دو سال، به سختی امکان پرداخت هزینه‌ها و اجاره‌بهای ملک را فراهم آورده، افزود: «به زودی –در همین تیرماه- باید این مکان را به صاحب ملک تحویل بدهیم و هنوز مکانی را برای موزه پیدا نکرده‌ایم. هیچ سازمان و نهادی هم در این شرایط، ما را کمک نمی‌کند و اجاره ملک مناسب، در توان ما نیست.»

وی با اشاره به سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران گفت: «ظرف 8 ماه گذشته، بارها و بارها با این دو سازمان وارد مذاکره شده‌ایم. همه مسئولان نسبت به وضعیت موزه عروسک‌های ملل ابراز تاسف و تمایل به همکاری کرده‌اند اما عملا اقدامان آن‌ها وارد چرخه کاغذ‌بازی‌های بی‌حاصل شده و نتیجه‌ای را به همراه نداشته است.»

مدیر موزه عروسک‌های ملل که معتقد است مورد حمایت قرار نگرفتن این موزه، گواهی بر به رسمیت شناخته نشدن حقوق کودکان و نوجوانان در ایران است، خاطر نشان کرد: «ما کاری را –افتتاح یک موزه تخصصی برای کودکان- آغاز کرده‌ایم که بخش دولتی تا به حال توانایی انجام آن را نداشته است.»

وی افزود: «در همه‌جای دنیا مرسوم است که دولت‌ها و شهرداری‌ها از اقدامات بخش خصوصی حمایت می‌کنند و بخش خصوصی را رقیب خود نمی‌بینند. بنابراین انتظار ما این است که آن‌هایی که خودشان به ما جایزه داده‌اند، از ما حمایت کنند.»

گلشنی با اشاره به ملک‌های قدیمی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و بی‌استفاده افتاده، گفت: «چرا سازمان میراث فرهنگی یکی از ملک‌هایی که در حال تخریب هستند را در اختیار ما قرار نمی‌دهد تا ما بتوانیم بدون دغدغه پرداخت اجاره، روی گسترش برنامه‌های موزه تمرکز کنیم؟ دولت چطور از ما انتظار دارد که بدون حمایت و هرگونه چشم‌داشتی، عمر و توان‌مان را صرف نگهداری از این موزه بکنیم؟»

وی یادآور شد: «در کشور ما و بسیاری از کشورها، عموما موزه‌داری فرایند درآمدزایی نیست و باید از حمایت‌های دولتی برخوردار باشد. هیچ موزه خصوصی نمی‌تواند در کشور ما مخارج خودش را دربیاورد و بدون حمایت‌های دولتی با مشکل مواجه می‌شود.»

مدیر موزه عروسک‌های ملل در پاسخ به این سوال که آیا هیچ سازمان و نهادی پیشنهاد انتقال این موزه را به زیرمجموعه خود داده است یا خیر، گفت: «تلویحا و به صورت ضمنی چنین پیشنهاداتی داشته‌ایم. اما در این صورت، این موزه دیگر ماهیت خود را از دست خواهد داد. ما این پیشنهاد را نخواهیم پذیرفت، برای اینکه چرا باید این جریان که 2 سال با تلاش و تحمل سختی‌های متعدد آن را تداوم بخشیده‌ایم، به یک سازمان یا نهاد دیگر واگذار بکنیم؟ این یعنی سازمانی دولتی، صاحب یک موزه حاضر و آماده شود»

وی همچنین درباره کارکنان این موزه گفت: «ما به دلیل شرایط اقتصادی ضعیف، قدرت آنچنانی برای استخدام نیرو نداشته‌ایم. به همین دلیل این موزه با 4 نفر نیروی ثابت (از جمله خودم) و همکاری‌های داوطلبانه اداره می‌شود.»

گلشنی در پایان، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت سازمان‌هایی مانند میراث و شهرداری از موزه عروسک‌های ملل، خاطر نشان کرد: «با غصه‌خوردن برای کودکان و این مجموعه، نمی‌توان کاری را پیش برد. وقتی می‌گونیم بچه‌ها باید با فرهنگ ایران و جهان آشنایی داشته باشند، مشکل همین است که از فعالیت‌های فرهنگی اینچنینی حمایت نمی‌شود و این یعنی فاجعه تعطیلی مجموعه‌های فرهنگی مانند موزه عروسک‌های ملل.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین