کد خبر: ۳۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۳۲

روسیه هنوز امیدوار به پذیرش طرح روسیه توسط ایران است

آفتاب‌‌نیوز : البته دیپلمات های اروپایی از پیش نویس قطعنامه ای صحبت کرده اند که در آن از محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواسته اند تا مساله هسته ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد.
بنابه اطلاعات وزارت خارجه انگلیس« شرکت کنندگان از تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم که با در خواست های جامعه بین الملل مغایرت دارد، ابراز نگرانی کردند.»
فاینانشیال تایمز در بررسی نتایج نشست لندن نوشت: تصمیم ایران برای شروع تحقیقات مربوط به سوخت هسته ای، اروپا و امریکا را در ارجاع ایران به شورای امنیت تحریک کرده است و حتی متحد سنتی روسیه را نیز ناامید کرده است. البته ولادیمیر پوتین علیه اقدامات عجولانه و نادرست، در مورد ایران هشدار داده است. ظاهرا پوتین هنوز به پذیرفتن طرح روسیه از سوی ایران امیدوار است چون گفته ایران هنوز به طور کامل پیشنهاد ما را رد نکرده است. غلامرضا انصاری، سفیر ایران در روسیه نیز گفته است: ایران هنوز مشغول بررسی طرح روسیه است. وی همچنین پیشنهاد روسیه را ابتکار خوبی برای حل بحران هسته ای ایران دانسته است.
در عین حال روسیه و چین در عملی شدن مقاصد اروپا و امریکا در اجماع ایران به شورای امنیت، نقشی اساسی ایفا می کنند.
نیویورک تایمز در این رابطه می نویسد: البته امریکا و اروپا به زمان بیشتری نیاز دارند تا با تلاش های دیپلماتیک حمایت اکثریت اعضا شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به دست آوردند، با توجه به اینکه در این شورا کشورهایی مثل سوریه، لیبی، برزیل، ونزوئلا، مالزی، کوبا و هند هم حضور دارند.
آژانس بین المللی انرژی هسته ای اصولا تصمیماتش را از طریق اجماع می گیرد اما ایران با رای اکثریت هم می تواند به شورای امنیت ارجاع داده شود.
نیویورک تایمز همچنین با اشاره به روند برخورد آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران به این نکته اشاره می کند که تاکنون به علت نبودن اجماع در بین اعضاء، آژانس نتوانسته در مقابل ایران به اقدامی اساسی دست بزند و تاکنون از ارجاع ایران به شورای امنیت خودداری کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین