کد خبر: ۳۷۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۷

خطر امنیتی شدن دانشگاه ها

آفتاب‌‌نیوز : حراست که در تمام دستگاه های دولتی وجود دارد و زیر نظیر مستقیم رئیس دستگاه انجام وظیفه می کند،‌نقش مشابه نقش حفاظت اطلاعاتی در ارگان های نظامی بازی می کند و اختیارات آن منحصر به پرسنل رسمی دستگاه می باشد به عبارت دیگر حراست هیچ وظیفه قانونی در قبال دانشجویان ندارد و مسائل مربوط به دانشجویان در کمیته های انضباطی سامان می یابد. 

حفاظت فیزیکی نیز یکی از ابزارهای مدیریت دستگاه برای حفاظت از سرمایه ها، اموال و حریم سازمان می باشد و معمولا زیر نظر معاونت اداری و مالی دانشگاه ها انجام وظیفه می کند. حفاظت فیزیکی هیچ ارتباط ارگانیک با حراست ندارد هر چند چون هر دو چه مستقیما و چه با واسطه زیر نظر رئیس دستگاه انجام وظیفه می کنند، حسب مورد می توانند هماهنگی هایی با هم داشته باشند و این هماهنگی البته به معنی فرماندهی و فرمانبری نیست. 

متأسفانه از سال ها قبل در محیط دانشگاه ها از این وظایف تخطی شده است. حراست ها و برخی نهادهای شبه نظامی موجود در این محیط ها عملا در مسائل دانشجویان و تشکل های دانشجویی دخالت می کنند و با توجه به ارتباطی که با ارگان های امنیتی – انتظامی بیرون دانشگاه دارند گاهی در برخی دانشگاه ها به وپوشش حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه ها و واسطه اعمال فشارهای مختلف به دانشجویان تبدیل شده اند. واگذار شدن مسئولیت حفاظت فیزیکی به حراست ها از این اندیشه نشأت می گیرد که دانشجویان عناصر ناراحتی هستند و باید در همه جا تحت نظارت امنیتی – اطلاعاتی قرار داشته باشند. این کار در عمل به مفهوم دادن نقش امنیتی به ماموران انتظامات خواهد بود، و نتیجه آن با توجه به گستردگی حضور ماموران انتظامات در همه جای دانشگاه، به خطر افتادن و در معرض تجاوز قرار گرفتن امنیت و آرامش دانشجویان خواهد بود و عملا هیچ حریم خصوصی برای دانشجویان، به خصوص دانشجویان ساکن خوابگاه باقی نخواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین