کد خبر: ۳۷۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۹

دیک چنی: سفیر آمریکا به خاورمیانه درباره پرونده ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گفته مقامات، این سفر دیک چنی به خاورمیانه بدنبال اتمام سفر گذشته ی وی به افغانستان، پاکستان، عراق و عمان است که وی مجبور شد بخاطر حضور در کنگره و دادن رای برای تصویب بودجه پیشنهادی جرج بوش آن را نیمه کاره رها کند.
بر اساس گزارش های منتشر شده معاون بوش با هر دو مقام مصر و عربستان دیدار خواهد کرد ولی جزئیات مذاکرات آنان تاکنون اعلام نشده است.
یکی از مقامات کاخ سفید در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در خصوص سفر چنی گفت: برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه یکی از اهداف واشنگتن است و دیک چنی در این سفر بر این موضوع تاکید خواهد کرد. در این مذاکرات، دیک چنی با حسنی مبارک و ملک عبدالله در خصوص برنامه های بوش و جنگ علیه تروریسم گفت و گو کرده و از مقامات عرب می خواهد که از نتایج انتخاباتی عراق برای برقراری صلح در این کشور حمایت کنند.
اما باید این نکته را در نظر گرفت که سیاست خارجی بوش پس از اقدام ایران تغییر کرده است و سفر دیک چنی در حقیقت در خصوص جدال هسته ای فعلی ایران صورت گرفته است ولی هنوز مشخص نیست که معاون رییس جمهوری آمریکا تا چه حد با مقامات مصر و عربستان در خصوص تهران مذاکره خواهد کرد ولی بسیار واضح است که سفر چنی در راستای جلب حمایت مصر و عربستان در پرونده هسته ای ایران است. دیک چنی در مصاحبه رادیویی روز چهارشنبه خود گفت: بحران پرونده هسته ای ایران بسیار مهم است و همه کشورهای جهان باید موضع خود را در قبال این پرونده اعلام کنند.
چنی ادامه داد: سخنان اخیر احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در خصوص حذف اسرائیل از نقشه جهان، باعث از بین رفتن اعتماد این به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران شده است.
دیک چنی اکنون به عنوان سفیر دو جناح آمریکا در خاورمیانه درصدد اعمال فشار دو جانبه سیاسی و اقتصادی بر ایران است و همواره تکرار می کند که حمله نظامی علیه ایران در کار نیست.
جان مک کاین، سناتور حزب جمهوریخواه نیز گفت: ما با یک بحران جدی روبه رو هستیم ولی سیاستی مانند افغانستان و عراق در قبال ایران پیش نگرفته ایم و هرگز با حربه حملات نظامی با ایران رو به رو نخواهیم شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین