کد خبر: ۳۷۸۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

اسکار دیگر سفید نیست

آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) بار دیگر دعوتنامه سالانه خود برای عضویت اهالی سینما در هیأت داوران این جشنواره را ارسال کرده و نکته قابل توجه در این میان، علاوه بر حضور نام عباس کیارستمی، انتخاب بیش از 40 درصد این افراد از میان رنگین پوستان است.
آفتاب‌‌نیوز :
از دعوتنامه امسال اسکار برای 683 بازیگر، کارگردان و دیگر دست اندرکاران صنعت سینمای جهان، 41 درصد این افراد رنگین پوست و 46 درصد آن ها از بانوان هستند.

این در حالی است که هم اکنون به ترتیب تنها 8 و 25 درصد از بیش از هفت هزار عضو آکادمی اسکار را رنگین پوستان و بانوان تشکیل می دهند که با فرض قبول دعوت از سوی تمام اعضای جدید، درصد داوران رنگین پوست اسکار به حدود 11 درصد و درصد داوران زن به حدود 27 درصد افزایش خواهد یافت.

جنجال های سال گذشته بر سر حضور نداشتن بازیگران سیاه پوست در میان نامزد های اسکار با هشتگ #اسکار_خیلی_سفید_است (#OscarsSoWhite) در شبکه های اجتماعی شدت گرفت و خیلی زود پای چهره های مطرح سینمای جهان را هم به میان آورد.

این جنجال ها و تحریم مراسم اسکار از سوی برخی چهره های سرشناس هالیوود از جمله ویل اسمیت، باعث شد که کریس راک، مجری و کمدین سیاه پوست مراسم سال گذشته، بخش اعظم شوخی های خود را در فرصت های کوتاه بین معرفی برندگان، معطوف به این موضوع کند. 

سخره گرفتن اعتراض ها به نبود بازیگران سیاه پوست در میان نامزدهای اسکار با وجود حضور گزینه های خوبی همچون مایکل بی.جردن برای فیلم «کرید»، ساموئل ال.جکسون برای «هشت نفرت انگیز» و ادریس البا برای «هیولاهای بی وطن» تا جایی بالا گرفت که برگزار کنندگان اسکار در یک ویدئوی طنز کوتاه، برخی سکانس های فیلم های معروف سال گذشته را با بازیگران سیاه پوست بازسازی و در جریان این مراسم پخش کردند که بسرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

با این حال برخی از بازیگران سیاه پوست فیلم های مطرح سال گذشته همچون ادریس البا و مایکل بی.جردن هم اکنون در لیست داوران دعوت شده اسکار هستند.

از دیگر چهره های دعوت شده امسال می توان به عباس کیارستمی، کارگردان نامدار ایرانی با فیلم های شناخته شده ای همچون «کپی برابر اصل (1389) » و «طعم گیلاس (1376)»، اما واتسون با هنرنمایی در مجموعه فیلم های «هری پاتر (2011-2001)» و «نوح (2014)»، اوا مندز با بازی در فیلم های «هیچ (2005)» و «جایی پشت کاج ها (2012)»، کن لوچ سازنده آثار برگزیده «من دانیل بلیک (2016)» و «بادی که کشتزار جو را تکان می دهد (2006)» و آدام مک کی کارگردان فیلم «کسری بزرگ (2016)» اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، با احتساب اعضای جدید، تعداد اعضای آکادمی اسکار هم اکنون به هفت هزار و 789 نفر رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین